Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Medicin mod forhøjet prolaktin & stofskiftemedicin

Hej

Jeg er p.t. i behandling med Eltroxin for at se om det vil kunne hjælpe mig af med en del plager, som betyder at jeg nu er sygemeldt på 4. måned. (har været igang i 3 uger nu, og har den sidste uge fået det værre).
    Jeg har samtidigt forhøjet prolaktin, som jeg fik medicin for Dostinex (Cabergoline), men jeg prøvede at stoppe med det efter samråd med lægen, da medicinen gav mig halsbrand og mavesmerter.
    Jeg tænker nu på om grunden til at jeg får det værre er at mit prolaktin stiger. Jeg har fået det målt flere gange siden jeg stoppede og på 2 måneder er det steget fra 0,45 til 0.80 iu/L (0.09-0.58).
    Mit spørgsmål går nu på, om der er nogle af jer der har erfaringer med at bruge medicin mod forhøjet prolaktin samtidigt med Eltroxinen?
    Dostinex (Cabergolinen) giver ret slemme bivirkninger, så jeg er ked af at starte, men jeg får det tydeligt værre jo højere prolaktin-tallet er føler jeg : træt, kvalme, tung i hovedet, blanke øjne, influenza-agtig følelse, dårlig appetit. (Jeg ved godt at alle disse symptomer også kan skyldes stofskiftet, ja så jeg ved jo i virkeligheden ikke hvad der er årsagen til mine symptomer!).
    Kan nogen hjælpe?
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er ikke mye om det på forumene såvidt jeg husker.
    Det jeg husker er at prolaktin går ned ved riktig dose eltroxin/levaxin...
    Hvor mye tar du nå, og har du fått tatt noen flere prøver/når begynte du?

Det er orresten en som har skrevet om høyt prolaktin i frbindelse med stofskifte og mer, Cheryl på www.healinglight.com
    Hun har schmidts syndrom som er autoimmun stoffskiftesykdom og autoimmun binyrebarksvikt samtidig.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard prolaktin

Hej Nora

Jeg tager 50 mikrogram Eltroxin dagligt og har gjort det i 3 uger nu. Synes jeg kunne mærke en bedring i de første uger, men nu har jeg det rigtigt forfærdeligt. Jeg prøver at være tålmodig med pillerne, men hvis de gør mig så dårlige, så ved jeg snart ikke. Men ellers skulle bivirkninger vist ikke være så hyppige, har ikke læst om mange herinde med bivirkninger af stofskiftemedicin...
    Har ikke fået taget nye blodprøver endnu...
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg husker jeg følte jeg måtte øke etter to uker.
    det er vanlig å øke til 75 µg etter en liten stund, f. eks. to-tre uker, mens andre leger venter og tar så nye blodprøver alle 6 uker og øker da og nye prøver alle seks uker.
    50µg er en veldig liten dose, jeg vet om noen få seom bruker 75 eller 88 µg men bare veldig få blir bra med 50µg, men det fins.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard

Hei Gitte.
    Jeg bruker medisin mot forhøyet prolaktin i tillegg til medisin mot lavt stoffskifte.

Jeg tar Parlodel (virkestoff: bromokriptin) mot hyperprolaktinemien, men har aldri fått prolaktinverdien særlig under øvre referanseverdi. Bivirkningene er kvalme ved høy dose. Verdiene svinger fra 900 til 1600 på stabil dose. Før jeg begynte medisineringen var verdiene mine på 2500 (referanseverdier 95-975), men eneste symptom jeg hadde var manglende menstruasjon.

I 2005 fikk jeg lavt stoffskifte, og begynte på Levaxin (=Eltroxin?). Jeg endret ikke dose på Parlodel på ved oppstart på Levaxin, og har ikke sett endring i behovet. Jeg bruker nå (etter 1 år) 500 µg Levaxin (ukesdose!), og har ok stoffskifteverdier. Jeg er også i bra form for tiden.

I januar 2007 økte jeg Parlodel-dosen til 1,5 tabelett (*2,5 mg), som er 50% økning. Jeg har tidligere tatt slik dose, men har redusert pga bivirkningen (kvalme). Nå er jeg ikke kvalm, altså tåler jeg denne dosen nå (skyldes at jeg spiser morgensmat nå...) Jeg økte dosen (i samråd med legen) fordi jeg vil forsøke å få Prolaktin-verdiene ned i normale verdier.

Altså har aldri hatt plager med høyt prolaktin, hverken før eller under medisinering. Heller ikke etter at jeg fikk lavt stoffskifte.
    Mitt forslag til deg er at du forsøker en annen medisin mot det høye prolaktin, det finnes jo flere alternative. Spør legen din om du kan forsøke andre!

Mvh Studine

Edit: Fant en lenke til Parlodel (Word-dokument) på dansk legemiddelside
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej Studine

hej

..og tak for svar.
    Det lyder da positivt at man kan tage begge typer medicin samtidigt.
    Jeg afventer lige nogle måneder før jeg begynder på prolaktin-medicinen igen, da jeg ved at den giver slemme bivirkninger (jeg er netop ved at indkøre stofskiftemedicin, og har det slemt nok i forvejen!).
    Jeg overvejer Parlodel.
    Har du fået lavet en MR-scanning af hjernen?

Mange hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard Re: Hej Studine

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh
    Har du fået lavet en MR-scanning af hjernen?
    Ja.
    Første gang før oppstart på medisin. Legen (endokrinologen) mente at det sikkert ikke var en knute, men fikk MR bare for å sjekke. Påvist mikroadenom (6-7 mm) i hypofysen.

Andre gang for å sjekke at knuten hadde krympet som den skal ved medisinering, antar det var et par år etterpå. MR viste at knuten hadde gått tilbake, og var nå knapt synlig. Likevel har jeg et altfor høyt prolaktin, dog langt lavere enn i 1999 når det hele startet.
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: Medicin mod forhøjet prolaktin & stofskiftemedicin

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh
    Hej
    Jeg tænker nu på om grunden til at jeg får det værre er at mit prolaktin stiger. Jeg har fået det målt flere gange siden jeg stoppede og på 2 måneder er det steget fra 0,45 til 0.80 iu/L (0.09-0.58 ).
    Hyperprolaktinæmi? http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... inaemi.htm
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Smetter inn her....

Har lest linken til Anisa + forsøkt å google litt på forhøyet prolaktin. Jeg har hatt væske fra brystene siden jeg ammet for snart 27 år siden....?? Ikke normalt det vel? Jeg husker at jeg var til mammografi pga dette fenomenet for mange år siden, men de fant ingenting og jeg har aldri hørt legen nevnt noe om forhøyet prolaktin...Er det farlig å gå ubehandlet?

Da jeg ble tipset om hypothyreose av homøopat for 3 år siden, så husker jeg at hun spurte meg om det væsket fra brystene. Det kunne jeg bekrefte, og siden har jeg glemt det...

Leser i linken at der er flere symptomer.....og også at det kan være en svulst? Huff da! Det er vel like vanskelig å få tatt blodprøve/få sjekket dette, som alt annet?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    39

Standard

Jeg har fått målt prolaktin på 198 og LH på 6, og det er vel under ref. men allikevel har jeg melk i brystene, og de er harde og klumpete. Bør jeg kanskje sjekke prolaktinen igjen?? Jeg har heller ikke menustrasjon :-(

10år siden jeg fikk barn, og melken kom for 6 mnd. siden...

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Forhøjet kalcium
    Av gitteh i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 12
    Siste melding: 23-11-07, 20:17
  2. Medicin med modermælken?
    Av Anisa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 27-03-07, 07:48
  3. Stofskiftemedicin og antidepressivt medicin?
    Av gitteh i forumet Depresjon
    Svar: 4
    Siste melding: 09-03-07, 13:40
  4. Mer prolaktin, og andre prøvesvar!
    Av Maia i forumet Prolaktin
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-07, 18:00
  5. Prolaktin...
    Av Maia i forumet Prolaktin
    Svar: 23
    Siste melding: 04-02-07, 13:49

Bokmerker