Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Tråd: Knutestruma

Medlem siden
    Mar 2007
    Meldinger
    1

Standard Knutestruma

Har nettopp fått vite at jeg har knutestruma. Så en kul på halsen, og ble sendt til ultralyd. Det viser seg eat det er en knute på ca 2,5 cm i diam., og en liten kul på den andre siden. Legen sier at det antagelig er cyster og at de som regel inneholder vann. Føler at det er trangt å svelge av og til, og noen ganger våkner jeg om natta og får en følelse av å kveles.lurer på om disse kan bli større, og i tilfelle hva gjøres da? Ringte legekontoret og fikk beskjed om at blodpr. er normale. Da er det vel ikke noe som kan gjøres... må vel ha en ny time hos legen etterhvert. Slår meg ikke helt til ro, det er jo ikke noe særlig å gå å kjenne på noe som ikke skal være der. Føler meg trøtt og uopplagt for tiden, kan sove og sove... Er det noen som har noen gode råd om hva jeg bør gjøre videre?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    ålesund
    Meldinger
    29

Standard knute struma

Hei,
    jeg har og hatt knute struma. bel operert for 10 dager siden.
    Jeg har som du hvært uopplagt og trett vill ofte sove, og hadde noen andre sympromer og, men alle blodprøver avr komplett normale.
    jeg hadde noen knnuter som var litt større enn dine jeg hardde 5 der den største var 7x6 og ett konglomerat av små 1-2cm på den andre siden.
    Legen valgte å fjerne hele kjertelen fordi den var full av knuter, mine er heller ikke ondartede jeg har tatt biopsi, men etter operasjsonene fant de uet at den ene kulen var veldig hard( nesten forsteneet) og vanskelig å fjerne og er nå sendt til undersøkelse. Det er vanlig at når en har knute struma at blodprøver er normale, i alle fall en stunnd, det som imidlertid er grunnen til operasjon er at det på sikt kan være fare for ondartede kuler. men nå hadde jo du syster, jeg hardde "slipposer" i mine,
    Noen gnager kan kulene forsvinne , avhengig av type kuler og noe ganger kan de vokse, mine vokste og truet både stememe bånd og luftrør.
    håper dette kan hjelpe deg litt på veg. det er mange som har skerevet inn her om knutestruma så bare søk på navnet så finner du råd eller litt tips, veldgi kjekt når en er usikker og litt bekjymret
    sofus

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    17

Standard

Jeg hadde knutestruma, oppdaget første kulen for 9 år siden og fikk den sjekket da. Biopsi, ultralyd og blodpøver. Ufarlig struma og fine blodprøver, ergo gjorde jeg ingenting. Men strumaen vokste ganske mye iløpet av årene, og på slutten ble den så stor at den ble veldig skjemmende. Jeg var også mye sliten og uopplagt, men om det skyldes strumaen eller hva vet jeg ikke for blodprøvene var stort sett ok. (Noen ganger lave verdier.) Det som er viktig er å sjekke knutene jevnlig, og på ett eller annet tidspunkt må du nok fjerne hele eller deler av skjoldbrukskjertelen hvis den fortsetter å vokse. Jeg følte også på slutten at noe trykket mot luft- og spiserør, det er en klar indikasjon på operativt inngrep. Men for din del, med en kul på bare 2,5 cm kan det vel så gjerne være at du er skremt. Man blir veldig fokusert på det, og angst kan gi litt sånne følelser. Men jeg levde helt fint med min knutestruma, bortsett fra at på slutten var jeg avhengig av å gå med noe i halsen fordi det var så utrolig stygt.
    Nå har jeg fjernet halve kjertelen, arret er kjempefint og formen er bedre enn noen gang. Trener 5 ganger i uken, gått litt ned i vekt og spiser mine 50 mg levaxin pr dag. Håper det holder seg sånn. Det er også en viss risiko for at kjertelen på den andre siden begynner å vokse også, da har jeg ingen betenkninger med å fjerne resten av skiten.

Men pass på å få strumaen sjekket ofte, kanskje en gang i året og ta samtidig blodprøver. Oftere hvis du opplever vektoppgang/nedgang, humørsvingninger, depresjon etc. Og må du operere er det ingen krise, meget grei sak for meg ihvertfall !

Lykke til !
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Lignende tråder

1. Knutestruma - Fine blodprøver
    Av Angelina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 22-10-07, 19:19
  2. Knutestruma
    Av nita i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 11-05-07, 19:13
  3. Knutestruma
    Av sos i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 15