Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
26-02-07, 16:27 #1
Kvalme ved sult og lidt om søvn!
Hej
Jeg har ofte rigtigt dårlige dage, som idag, og er jo selvfølgelig meget optaget af at finde ud af hvad der kan forværre min situation.
Jeg har det helt klart værst om morgenen/formiddagen (kvalme/træt/ tung i hovedet), og jeg får det værre hvis der går mere end 2 timer imellem hvert måltid. Så får jeg slem kvalme, bliver svimmel og så bliver jeg rigtigt træt. Min læge har målt at jeg har et meget ustabilt blodsukker (ofte er det lavere når jeg har spist end inden), er det noget der følger med lavt stofskifte?
Jeg har vænnet mig til altid at gå med knækbrød i lommen!
Jeg har også bemærket at jeg nogle gange får det værre, hvis jeg sover 7-8 timers dyb søvn om natten (uden afbrydelser). Så bliver jeg ekstra forkvalmet og tung og træt i det, og som om min hjerne slet ikke "kører". Efter en urolig nat uden særligt mange timers søvn kan jeg nogle gange være mere "kvik" i det - og ikke føle mig så sløj, ja det lyder jo helt modsat!
Er der andre af jer der også har det på samme måde?
Jeg er startet i behandling med Eltroxin (danske udgave af Levaxin formoder jeg) og er jo spændt på om det vil hjælpe. Jeg synes at jeg kunne mærke en ændring den første uge, men nu er jeg bare RIGTIG træt og sløj igen... Imorgen vil jeg prøve at tage pillen om morgenen, da jeg synes det er som om jeg kvikker noget op lige når jeg har taget den...
Nå det blev et lidt rodet indlæg - jeg er bare så frustreret over at have det så skidt, men hvis det nu kan hænge sammen med stofskiftet, så er der jo håb endnu om at behandlingen vil virke.
Jeg er sygemeldt til 1.4 - og håber virkelig at medicinen når at virke inden da - har været sygemeldt siden november 2006... :o(
Tak for et rigtigt godt forum ellers!....
Med venlig hilsen
Gitte fra DK
-
26-02-07, 17:06 #2
Jeg og har det på samme måte. Det er mange dager der jeg er nesten konstant kvalm og trett. Og jeg må spise hver 2. time. Jeg har gått på Levaxin siden november 2006 og begynner å bli frustrert siden denne kvalmen ikke går bort. Jeg blir veldig hemmet i hverdagen på grunn av dette og det er svært irriterende.. våkner ofte om natten/tidlig om morgenen og er irriterende kvalm...!
er det noen som har noen forslag til hva man kan gjøre/spise for å bedre denne kvalmen?
-
26-02-07, 17:39 #3
Høres sånn umiddelbart ut som lavt cortisol/slitne binyrer. Når man er hypo så stresses binyrene og man trenger da tre ganger normal mengde cortisol. Normal mengde som kroppen lager er cirka 15-20 mg.
Man kan ta lnoe medissinsk lakris , som skal hjelpe, og så må man absolutt kutte ut all sukker og hurtige karbohydrater, fordi det stresser binyrene , og legge seg tidlig hver natt etc. Det står en delmer om slikt her på forumet, kris har postet mer. Og salt er bra å spise hvis man har det slik.
man må regne med at man trenger en doseøkning men hvis man har skitne binyrer er det ikke bra å øke veldig mye, men det skal nok gå bra å øke fra 50 til 74 µg.
nora
-
26-02-07, 18:02 #4
Tusen takk nora
Jeg skal sjekke blodet mitt på torsdag så jeg håper det viser at jeg må øke dosen. Er kjempe lei av å gå rundt sånn her nesten hver dag..
Nora: jeg har en slik rekvisisjon for blodprøve taking, men jeg ser at legen min ikke har krysset av for prøvetaking av kortisol. Synes du jeg bør høre med han om å ta den prøven og?
-
26-02-07, 20:15 #5
Ja, men husk å sitte og hvile i kanskje et kvarter før prøven, og ikke å spise før prøven, og ta den tidlig om morgenen. Jeg hadde under referanseområdet en gangnår jeg følte meg ille og måtte sitte og vente på tur. Andre ganger ble det litt over midten. De kom vel av at jeg ble stresset på veien til laboratoriet.
I det hele tatt er spyttprøven som man gjør hjemme best.
-
26-02-07, 20:20 #6
spyttprøve??
men det går an å sjekke det i blodet og?
var forresten hos legen på torsdag og spurte om han kunne ta prøve av kaliumet, men det ville han ikke gjøre før til sommeren for det var en spesiell prøve.. ble litt forbannet... :x
-
26-02-07, 21:37 #7
De tar prøver av kalium hele tiden, er en av standardprøvene, og man trenger natrium samtidig for å tolke dem. Når et menneske kommer inn på sykehus er det to av standardprøvene.
De er ikke noe spesielle.
De standardprøvene heter hematologi.
Ved lavt cortisol er ofte natrium lavt. Ved cøliaki eller diare elelr tarmsykdom er kalium typisk lavt. Jeg hadde lavt kalium plutselig ifjor og jeg tok også noen cøliakiprøver som ikke slo ut, men jeg fikk ihvertfall resept på kaleorid.
Spyttprøver: er mye bedre og mer nøyaktig enn blodprøvene for cortisol. Blodprøven måler kun totalt cortisol og er egentlig bare egnet for å avsløre komplett addison like før en besvimer helt. Hos kvinner vil totalt cortisol vanligvis være forhøyet. Fritt corisol fins bare sm spyttprøve, muligens i urinprøve, den hvor en samler ett døgn. Mewn den vil aldri være lav, den samles bare for å sjekke om cortisol er høy (cushings)
-
27-02-07, 09:05 #8
hmm det syntes jeg er merkelig. men som jeg har erfart mange ganger før, så er leger ofte merkelige... På rekvisisjonen jeg har så har han krysset av på Hemoglobin - som står under Hematologi. Vet du om det har noe med natrium/kalium å gjøre?
Nå får jeg i første omgang ta blodprøve av kortisol, så viser jo den hvis det er noe alvorlig galt. Så får jeg heller mase på legen min om å ta en spyttprøve etterpå.
-
27-02-07, 10:32 #9
hemoglobin er de røde blodlegemer.
Hb.
Før kalte man det blodprosent.
For vårt bruk trenger vi ferritin også, siden ferritin kan være veldig lav enda Hb er normal og man hart symptomer på anemi.
http://msa.ahus.no/modules/module_123/p ... 98a191a288 kalium men det står ikke at prøven er en vanlig prøve, noe den er.
-
27-02-07, 11:02 #10
blir helt forvirret over alle prøver som en må passe på i forhold til stoffskiftet... Jeg får skrive ned det som blir nevnt av prøver her inne og ta det med til legen min og FORLANGE at han tar disse prøvene.. tror det lønner seg å slå hardt i bordet og bli sint, og ikke bare adlyde legen.. det er JEG som føler meg helt pyton!
Lignende tråder
-
Danskere (og nordmenn?) får for lidt D-vitamin
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 28-07-09, 18:57 -
Kvalme
Av Beate i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 30-09-07, 12:52 -
blodprøvesvar og lidt spørgsmål
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 29-05-07, 18:01 -
Umedisinert i 2-3 uker. Kvalme
Av mona? i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 25-07-05, 12:56 -
kvalme og hukommelsessvikt
Av Alba i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 24-06-05, 17:51