Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard Forslag til prøver?

hallo skal få tatt noen blodprøver igjen, og det som er krysset av er glykosebelastning, tsh og t4. ut fra alle plagene jeg har, og at levaxin ikke hjelper meg i noen stor grad har jeg tenkt å be om ny b12 for å se hvor jeg ligger nå. Lurer også på feks binyrebark og sjøgrens. Hvilke prøver må tas for å finne ut dette?
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Du burde be om å få med T3, Anti TPO og TRA-S når det gjelder stoffskiftet.

Binyrebark problemer får du dersom kroppen produserer for lite kortisol. For å teste dette bør du be om en 24 timers urintest. Ellers så måler man kortisol også i blodet, men disse prøvene er ikke så nøyaktig som urin. Du må ogå ta den flere ganger om dagen. Du bør også få målt DHEA.

En liten hjemmetest gir også en pekepinn når det gjelder både binyrebarkproblemer og stoffskifte. Ta tempen 3 ganger om dagen, første måler du 3 timer etter at du har stått opp og deretter hver tredje time til du har målt totalt 3 ganger på en dag. Har du spist eller trent rett før 3 timer har gått må du vente i ytterlligere 20 min. før du måler tempen. Til slutt regner du ut snitt tempen for den dagen. Dette gjør du i 7 dager.

Hvis snitt tempen din varierer daglig med mer en 0.5 grader, så trenger du antakelig kortison. Hvis den varierer, men er lav, så trenger kortison og Levaxin. Er den stabil men lav, så trenger du mer levaxin og antagelig så er binyrebarken i orden. NB! Gammeldags termometer fungerer best.

Når det gjelder sjøgrens, så er det slik at du må oppflylle en del krav for å få diagnosen siden det ikke er en enkel prøve som kan avgjøre om du har sjøgrens.

Opplysninger om tørre øyne. (at du sier du er tørr i øynene holder)
    Opplysninger om tørr munn. (at du sier du er tørr i munnen holder)
    Påvisning av nedsatt tåreproduksjon.
    Positiv spyttkjertelbiopsi.
    Funn av unormal fungerende spyttkjertel.
    Tilstedeværelse av visse antistoffer i blodet (ANA, SSA, SSB eller WAALER)

Hvis du har minst 4 av de 6 punktene, er det høyst sannsynlig at du har Sjögrens syndrom. Det betyr at tilstedeværelse av antistoffer i blodet alene ikke gir diagnosen - en enkelt blodprøve er altså ikke nok. Jeg er nemlig i ferd med å bli testet for dette nå, og mangler positiv leppebiopsi for å få diagnose.

Du finner veldig mye nyttig informasjon på norsk ved å følge denne linken: http://www.fou.uib.no/fd/1997/f/105001/ ... tm#arsaker

Huff.. ble et langt innlegg... men lykke til uansett.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Lignende tråder

1. forslag til småretter?
    Av Grace i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 21-11-08, 02:04
  2. Kalsium i mat. Forslag??
    Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 8
    Siste melding: 17-04-08, 22:27
  3. trenger forslag til oppdosering
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-06, 23:53

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine