Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: Litt av hvert

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    52
    Meldinger
    7

Standard Litt av hvert

Heisann alle sammen
    Jeg har vært sykemeldt over 4mnd nå. Er fortsatt veldig trøtt og blir fort sliten. I følge legen så er prøvene mine fine og stabile nå. Humøret har vært veldig svingene, og han gav meg antideprissiva sist for å se om jeg får det bedre. Faktisk har jeg ikke de voldsomme svingningene lengre.
    Skriver ned de 2 siste prøveresultatene, er det noen som vet hvordan det ligger ann?

8.des 2006:
    Ferrtin 13
    FT4 20
    Jern 7
    TIBC 55
    TSH 0,3

16.jan.2007:
    Ferritin 13
    FT4 23
    Jern 7
    TIBC 58
    TSH 0,3

Joda, jeg tar jerntabletter. Lurer på om det er noe som hindrer jernopptaket.
    Legen vil ha meg i aktiv sm snart. Jeg har fast 50% nattvaktstilling,men han ønsker at jeg prøver meg på kortere dag og aftenvakter. Kan seut for at jeg må kutte ut nattvakter pga helsa. Andre med erfaringer med nattvakter og evt tunusarb? Ha en fin dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvor mange jerntabletter tar du? En tablett er beregnet til vedlikehold, man må ta to. Og med vitamin C og/eller juice. Men de vet du vel. Noen tar flytende jern.

Har du andre symptomer på malabsortion, slik som lavt vitamin D ? (cøliaki er underdiagnostert sier de på www.ncf.no )

Ellers har mange med hashimotos også en autoimmun ting i mage-tarmsystemet som de ikke tester for her i landet. B-12 er da gjerne også lavt.Det kan være noe sånt.

nora

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    52
    Meldinger
    7

Standard

Hei Nora
    Jeg tar 2 jerntbl hver dag (200mg).
    Utenom det så tenker jeg litt på om jeg kan ha svekkede binyrer.
    Jeg har medfødt hypo.....primær.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Da tar du vel nok, og kan be om å få undersøkt hvorfor du ikke tar opp jernet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Har du sjekket B12 nivåene dine? De blir ofte lave ved hypotyreose og henger ofte sammen med lave jern nivåer også.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Nora,
    Hva slags autoimmune ting i tarm tenker du på? Er litt nyskjerrig på det, siden jeg har masse med både mage og tarm.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Antistoffer mot parietalceller er en ting jeg har hørt om, men det er noe de noen ganger undersøker ved lavt b12. Og hos 25% som har dem , slår ikke prøvene ut.
    Det var mer men jeg husker ikke.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

ok.. takk skal du ha. Mange av cellene i mage og tarm blir aktivert av både adrenalin og kortisol. Parietalceller finnes i magesekken og blir aktivert av adrenalin. Jobber med å finne ut mer om det.

Magesekken min er den delen av førdøyelsessytemet som er "snillest" mot meg. Kolon er verst siden jeg har fått påvist sår på kolonskopi. Ikke helt enkelt å finne ut av denne kortisolen, men jeg tror nok det har en sammenheng hos meg.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Når man er hypo, og uten thyroxin, da må kroppen kompensere og da lages det tre ganger mer kortisol enn når man ikke er hypo.
    Det er grunnen til at en del sliter med slitne binyrer pga. hypo.

Skal normalisere seg etter en stund på riktig dose thyroxin. Men man må unngå stress slik som sukker og karbohydrater, (karbo med måte) og legge seg senest kl 10 om kvelden og unngå å bli utsatt for ting man er allergisk mot og så videre, i flere måneder.

Mer om tarmen:
    http://brain.hastypastry.net/forums/sho ... php?t=5260 om leaky gut.
    Man har funnet et nytt stoff , zonulin, som gjør tarmen lekk. det er hos alle, ikke bare dem med cøliaki.
    Gluten trigger zonulin.......hos alle

Lignende tråder

1. Candida, ME og kanskje litt av hvert...
    Av baremei i forumet Candida
    Svar: 2
    Siste melding: 07-12-06, 02:32

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn