Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Blæra - hypo - ME???

Er litt usikker på om jeg har spurt om blæra før herinne, men jeg forsøker meg igjen.

Hver vinter er jeg veldig plaget med blærebetennelse og/eller noe annet. Alltid er jeg plaget om natten med at jeg må opp hyppig på toalettet, egentlig uansett om jeg har drukket mye eller lite på kvelden.

I år har jeg hatt veldig problemer med blæra. Begynte vel ganske ille i begynnelsen av desember. Har drukket mye tranebærte og tatt tranebærtabletter. Så rett før jul ble det så ille at jeg ikke kunne gå ut i det hele tatt. Mellom jul og nyttår tok jeg en kur med antibiotika som bare gikk på urinveiene. Det lettet litt da i et par dager, men så var det på'n igjen. Jeg økte på med flere tranebærtabletter ei stund, det hjalp, så reduserte jeg litt på tablettene - og det var på'n igjen.

I dag har jeg vært skikkelig ille. Kan ikke rette meg ordentlig opp. Skulle vært på butikken og handlet, men det var bare å komme seg inn igjen når en møtte h.... kulda på utsida. Så nå kjører jeg på med en kjempedose tranebær. Vet ikke min arme råd med dette.

Og det som står klinkende klart for meg i denne såpass milde vinteren, er hvor utrolig mye skade kulda gjør på meg. Været skifter mye her på Sørlandet for tiden, og i går hadde vi det ganske mildt - jeg hadde ikke særlig vondt i blæra. Så kommer det iskulde i dag, og jeg er såå dårlig.

Det jeg lurer på, er om dette er et symptom som er relatert til hypotyreose, og i så fall hvorfor.

Hvis ikke, lurte jeg på om noen visste om det kunne være et ME symptom eller evt noe annet.

Jeg har vært plaget med urinveiene fra jeg var liten, men det er jo blitt mye, mye verre. F.eks. begynte de hyppige toalettbesøkene om natta for noen år siden. Mer eller mindre kronisk?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det høres ikke godt ut å ha det sånn. Jeg vet ikke om dette er et hypo symptom eller ikke, men dersom du har hatt det sånn helt fra du var liten, har du noen gang blitt utredet med undersøkelse hos urolog ( spesialist i urinveissykdommer)?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nææ - har ikke blitt utredet. Tror du jeg blir tatt på alvor om jeg nevner dette for legen da? Tror du han tror noe på meg?

Dessuten tror jeg ikke jeg feiler ørten forskjellige ting, jeg tror alt har sammenheng, så jeg er aller mest interessert i sammenhengene (selv om jeg i dag bestemte meg for å bestille time hos legen pga dette - men det er jo "glemt" når jeg blir litt bedre igjen, håper da at det NÃ… er over, men det ser jo dårlig ut dette, det må jeg ærlig innrømme).
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Dette er sikkert et dumt forslag, men jeg lytter bare til min gamle mor sine råd da jeg var liten - og ofte plaget med blærebetennelse...og det var ull innerst og lag på lag med truser og diverse andre plagg nedentil. Kunne av og til være plagsomt å bevege seg husker jeg...

Men altså det viktigste var ULL INNERST! Kanskje det klør? Husker ikke...

Nevner det fordi du skriver om kulde.

Huff da Stina - føler med deg. God klem!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Spesialisten jeg går til spurte ved første besøk om jeg hadde vondt når jeg tisset... det kunne være ett hyposymptom. Jeg har ikke hatt dette, men jeg er vel plaget av at jeg må mye på do, også blir det ikke så mye som kommer... det er slitsomt det :x

men men

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    61

Standard

Hei.

Har en link her som er vert å lese om overaktiv blære. http://www.nofus.no/tema/tissetrengt.htm
    Her står det bla. om smerter når blæren fylles.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk for tilbakemeldinger

Yvette - jeg hadde aldri klart å gå med ull innerst - klør allerede en god del fra før av.

sivcath - ikke så mye som kommer? Hmm... Nei, jeg tisser jo også utrolig langsomt, akkurat som alt annet. Det synes jeg er rart, t.o.m. når blæra er veldig full, så tisser jeg langsomt. Og når det ikke kommer mye, så føler jeg likevel at det er mye der, fremdeles "trengt", så jeg må liksom sitte litt lenger, så etter litt kommer litt til. For en sjau!

Sussi - jeg har ikke bare smerter når blæra fylles, jeg har smerter der hele tiden på det verste. Og kulde gir meg bestemt smerter der.

Men er ikke blæra en muskel? Jeg har jo så vondt i så mange muskler. Kan det ha noen forbindelse med dette?

Takker for god klem. Sender tilbake, og til alle som vil ha

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Blæreproblemer kan veldig godt henge sammen med hypo.

Merk at det fins flere forskjellige problemer.
    Interstitiell cystitt er når det ikke gjør vondt mene man tisser, men før. Da hjelper faktisk en diett! og da gjør tranebær vondt verre. man kan prøve med en halv teskje Natron, og hvis det hjelper, da bør man definitivt prøve dietten. Den står på engelsk noens teder på nett, og jeg har den i en bok som jeg kjøpte fra amerika. Jeg kan skrive opp hele listen hvis noen er interessert.
    Den går i prinsipp på å unngå alt som er surt samt visse matvarer med nevrotransmittorer, f. eks. modnet ost. Bare gule lavsyreepler for eksempel og lavsyretomater men de har jeg ikke sett her i norge.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    sivcath - ikke så mye som kommer? Hmm... Nei, jeg tisser jo også utrolig langsomt, akkurat som alt annet. Det synes jeg er rart, t.o.m. når blæra er veldig full, så tisser jeg langsomt. Og når det ikke kommer mye, så føler jeg likevel at det er mye der, fremdeles "trengt", så jeg må liksom sitte litt lenger, så etter litt kommer litt til. For en sjau!
    Jup, samme som meg det. Føles som om at det er mye som vil ut, men når det kommer til stykket så er et nesten ingen ting. Kjedelig å bruke tid på slikt liksom
    Nesten samme følelse som blærekatar, men ikke samme smerten...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Til Stina og andre plagede.

Det finnes et medikament som heter Hiprex kom jeg på og det kan hjelpe ved å forebygge urinveisinfeksjon. Kanskje noen for deg og andre. Men da må du ha resept fra lege.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Mulig hypo for meg?
    Av lasse50 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 57
    Siste melding: 01-09-15, 09:04
  2. hypo og forsvaret
    Av mokki i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-08-08, 15:53
  3. Ny med Hypo-diagnose.
    Av benga i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 07-04-07, 15:42
  4. nå er jeg på vei mot hypo
    Av rikke i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 01-02-07, 07:37
  5. Fra hyper til hypo..
    Av tollo i forumet Lavt stoffskifte