Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard gått fra å være kjempe svett og varm til å få frysetokter

kan det bety at jeg blir bedre og at medisinen funker?
    helledussen så mange innlegg jeg har skrevet, blir nesten litt flau.
    men jeg har så mange spørsmål
    skal forresten ringe og etterlyse prøve svarene mine i morra
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Du har lov å spørre så mye du vil. Ingenting å være flau over. Det er naturlig at du har mye som du lurer på nå i starten.

Jeg kan ikke svare på hvorfor du fryser, men frysing er jo typisk for lavt stoffskifte og du er vel ikke havnet der så fort eller....? Kanskje du "bare" er vanlig syk/forkjølet?

Ellers så er min erfaring med denne sykdommen at de utroligste symptomer kommer og går. Mange av dem har jeg ikke fortalt til legen engang. Han ville trodd jeg var splitter pine gal.

Prøv å være tålmodig og vær også forberedt på at det (kanskje) kommer til å gå opp og ned, men at det etterhvert blir mer opp enn ned.

Et tips slik at du faktisk kan se formvariasjonen: noter hver dag formen, medisindose og blodprøveresultatene. Jeg laget en skala fra 0 til 9 hvor jeg satte formen til 2 den dagen jeg fikk diagnosen i desember i fjor (ble 100% sykmeldt). I dag ligger formen stort sett på 8 og jeg har vært i full jobb siden mars.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard takk for svar :)

kjennes ikke så veldig ut som sånn frysing som når jeg er syk.
    men er litt mere sånn som jeg var før jeg ble syk, jeg er sånn frossen pinn egentlig.
    ringte og etterlyste svar på prøvene mine i dag.
    men de var ikke ferdig.
    de hadde bare fått svar på den ene antistoff prøven,den var negativ, men det hadde ikke noen betydning før vi visste svaret på de andre prøvene sa hun.
    synes det er litt vanskelig å forstå alt dette.
    serlig med min minimale hukomelse etter jeg ble syk
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei rikke ;)

Jeg hører egentlig ikke til her, men under lavt stoffskifte. Hender dog jeg myser littegrann her, for jeg har bl.a. ei venninne med høyt stoffskifte.

Og hun med høyt stoffskifte, hun frøs like mye som meg med lavt stoffskifte. Hun gikk med opptil tre par strømper på om sommeren. Men jeg får vannvittig vondt i musklene av vedvarende kulde, og det tror jeg ikke hun gjorde (skriver gjorde, for "prøvene" viser nå at hun ikke er hyper for tiden).

Kanskje noen har det slik? Kanskje man hopper litt opp og ned i stoffskiftet? Kanskje det er pga man er syk? Kanskje det er pga antistoffer? Altså dette med frysing, mener jeg.

Hvis legekontoret avviser deg med at prøvene er fine eller de er innenfor normalen, så skal du ikke la deg avspise med det. Be om nøyaktige verdier og normalverdier/referanseområder, så kan du drøfte dem her. Det er ofte de sier at prøvene er fine, men de har egentlig ikke særlig peiling, kanskje bare på de mest vanlige. Dette har de gjort med meg i alle år, og det eneste jeg har visst at jeg har avvik på, er anti-TPO. Så da har jeg spurt: "Hva med anti-TPO da?" Nei, da må jeg plutselig snakke med legen, for dette vet de ingenting om. Det er jo tragisk, mens de sier til pasienten at alt er ok. En annen ting er at folk med stoffskifteproblemer/-symptomer kan ofte ha blodprøveverdienene innenfor "normalen", men ved å se nøyaktig på verdien og referanseområdene kan man få indikasjoner på om visse ting i stoffskiftet er i øvre eller nedre del og dermed bedre forståelse på om man er litt høy eller lav. Hvis man da allerede går på medisiner, kan man jo forsøke å justere litt deretter, selv om jeg ikke helt vet hvordan det forholder seg mht dette ved høyt stoffskifte.

Uansett, lykke til
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

hei på deg.
    har høyt jeg også,og fryser mye,så det er nok ikke slik at ALLE med høyt har hetetokter.
    Jeg har varmeflaske i senga,fordi føttene mine er altid iskalde,da får jeg ikke sove.
    Jeg begynte på Neo-Mercazole for noen uker siden,liten dose,men merker en liten bedring på konsentrasjonen,jeg tåler litt mer lyder uten å bli helt forvirret.
    er spent på nye blodprøveresultater,hvor t3,t4 og tsh ligger nå.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Lignende tråder

1. Varm
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 16-06-07, 12:07
  2. Kjempe reaksjon etter jeg tok Magnesium !!!!
    Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 3
    Siste melding: 16-04-07, 19:18
  3. Varm!!
    Av Ruth Mari i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 19-03-07, 12:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine