Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    11

Standard For lavt eller for høyt ??

Jeg har i noen uker nå fått levaxin, men i følge legen skal jeg kutte
    ut tabletten 2 dager i uken, ettersom jeg nå begynner å nærme meg
    riktige verdier. Problemet mitt er at jeg har veldig tørre/såre øyne,
    hjerteklapp og muskelsmerter i bena/føttene, samt kulde og varmefølelse i kroppen. Lurer derfor på om jeg har for høy dosering (100 mikrogram). Er det noen som har samme symptomer og kanskje kan gi meg noen gode råd ??
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Hei! Ifølge din presentasjon, så har du fått diagnose lavt stoffskifte. Hvorfor du da skal kutte ned på medisinen etter å ha tatt den bare noen uker - vel, det skjønner jeg ikke helt.

Hvis du har Hashimotos, er det vanlig å begynne med forsiktig medisinering for så å øke sakte (og det kan ta veldig mange måneder) til man kommer opp i en dose der kroppen fungerer. Ã… kutte ned på dosen gjør man først hvis man har symptomer på for høyt stoffskifte.

Mht. til symptomene som du har, kan de komme av at kroppen din reagerer på medisineringen. Slike symptomer kan man også ha både ved lavt og høyt stoffskifte. (Det er også vanlig for oss med stoffskifteproblemer å bruke kunsig tårevæske...)

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    11

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nosy
    Hei! Ifølge din presentasjon, så har du fått diagnose lavt stoffskifte. Hvorfor du da skal kutte ned på medisinen etter å ha tatt den bare noen uker - vel, det skjønner jeg ikke helt.

Hvis du har Hashimotos, er det vanlig å begynne med forsiktig medisinering for så å øke sakte (og det kan ta veldig mange måneder) til man kommer opp i en dose der kroppen fungerer. Ã… kutte ned på dosen gjør man først hvis man har symptomer på for høyt stoffskifte.

Mht. til symptomene som du har, kan de komme av at kroppen din reagerer på medisineringen. Slike symptomer kan man også ha både ved lavt og høyt stoffskifte. (Det er også vanlig for oss med stoffskifteproblemer å bruke kunsig tårevæske...)
    Tusen takk for svar Noen dager føler jeg meg helt ok, men andre dager har jeg disse symptomene som jeg nevnte. Jeg spurte legen sist jeg var innom om dette kunne komme av at skjoldkjertelen kunne "virke" i perioder, men fikk til svar at den var så betent at den ikke fungerte. Tror jeg skal be om lavere dose, og evt øke etterhvert.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Det kan være at kroppen din trenger tid på å bli vant til medisinen. Jeg hadde tegn på for høyt stoffskifte da jeg startet med medisinen. Det roet seg ned igjen etter noen uker. Det kan være at du har økt for fort som nosy skriver og at du reagerer pga det.

Men det er folk som skriver her inne at de også kan få hjertebank når de er lave. Så lenge verdiene dine er godt innenfor normalen så er det nok ikke overdosering. Men er det veldig mye og kraftig så bør du ringe legen din og høre hva han/hun sier.

100 µg Levaxin er ikke en stor dose. Normalen ligger på 100 - 125 µg pr. dag.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    11

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Hei

Det kan være at kroppen din trenger tid på å bli vant til medisinen. Jeg hadde tegn på for høyt stoffskifte da jeg startet med medisinen. Det roet seg ned igjen etter noen uker. Det kan være at du har økt for fort som nosy skriver og at du reagerer pga det.

Men det er folk som skriver her inne at de også kan få hjertebank når de er lave. Så lenge verdiene dine er godt innenfor normalen så er det nok ikke overdosering. Men er det veldig mye og kraftig så bør du ringe legen din og høre hva han/hun sier.

100 µg Levaxin er ikke en stor dose. Normalen ligger på 100 - 125 µg pr. dag.
    Takk for svar Trenger nok litt tid til å venne meg til dette ja... men, føler at jeg har fått "nytt liv" etter jeg startet på levaxin, og da går det nok rette veien etterhvert Håper jeg kan starte på jobb igjen på nyåret.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard For lavt eller for høyt??

Jeg hadde også lignende symptomer som kitten da jeg drev med justering av medisindosen. Var vel på mitt verste i den perioden. Man skal ikke finne seg i alt, men det går nok over når det har vært stabilt en stund. Kan ta tid, det er en skikkelig tolmodighetsprøve

Lignende tråder

1. TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
    Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 29-05-07, 18:08
  2. høyt eller lavt stoffskifte dere som har peilin på dette
    Av lene84 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 05-05-07, 08:56
  3. Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
    Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 14-01-07, 22:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn