Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Hjelp, antidepressiva/stoffskifte litteratur..

Vet ikke om jeg har spurt dette spørsmålet før, men er det noen her inne som sitter på artikler osv om stoffskiftepasienter og antidepressivemidler?

Jeg og legen min havnet opp i en diskusjon angående dette temaet. Ikke bare stoffskiftepasienter, men også andre med diagnoser som har symptomer som ligner depresjon. "Og alle sier jo at de ikke er deppa", som han sa. Det skjønner jeg jo for syptomene er jo identiske. Nå er dette en bra lege som diskuterer fordi han vil forstå. Jeg har nettopp skrevet brev til han og sendt han Audhild Løhres bok så han har noe å lese på. Men jeg skulle gjerne ha hatt mer å gi han....

Sendte med noen Thyra blader også. Sånn at han får litt forskjellig å tygge på. Men skulle gjerne ha "druknet" han i god informasjon om sykdommen.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ytrolig hva men kan finne når man roter rundt på nettet Men blir jo helt svimete av det...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

www.google.no så får man 1750000 treff når man taster inn depression thyroid....
    Kanksje vi finner noe relevant på norsk, svensk eller dansk, språk som er lettere å forstå....

Yepp:
    http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1 ... eose&meta=

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Anne Ma, er litt usikker på om det er dette du er ute etter (usikker fordi jeg regner med at du allerede har oversikt over denne), men uansett:

Det er vist at ca. 25 % av klinisk deprimerte pasienter ikke har nytte av trisykliske antidepressiver. Adjuvant substitusjon med trijodtyronin og tyroksin er forsøkt. Trijodtyronin gir best resultat: I en oversiktsartikkel oppgis bedring hos 25 - 90 % av pasientene når trijodtyronin ble gitt samtidig med et trisyklisk antidepressivum (17), men studiene er relativt små og ikke placebokontrollerte. Ved raskt svingende bipolar sykdom er tyroksin effektivt (10).
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454

Noe annet er at det blir oppdaget flere og flere bivirkninger ved ulike antidepressiva. Noen blir mer deprimerte, får økt selvmordtendens - mener jeg å ha hørt. Det siste jeg hørte var vel at det kan forårsake benskjørhet. Har dessverre ikke dokumentasjon på dette.

Du spør etter andre diagnoser enn stoffskifte som ligner på depresjon. Jo, tenk på alle ME-pasientene f.eks. Og Altzheimer kanskje?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Du kan jo lese min historie over... Jeg er helt sikker på at det var antidepressivaen (Cipralex) som gjorde meg dårlig.

Når det gjelder selvmordsfare er denne kun tilstede hos suicidale og/eller impulsive pasienter i en overgangsfase til de er oppe på anbefalt dose antidepressiva. Med god oppfølging fra legen er dette lite sannsynlig. I alle fall dersom du ikke er svært deprimert.

Jeg har lest at deprimerte føler seg bedre ved tilskudd av thyroxin. Men vet ikke annet enn det jeg selv har erfart i forhold til hvordan stoffskiftesyke reagerer på antidepressiva.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Tusen hjertelig takk for svarene

Jeg leser desverre ikke tysk Nora Hadde det på gymnaset, men husker det ikke lenger.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Hej Anne Ma

Hvorfor stiller du dette spørgsmål? Er det på egne vegne, at du har denne dsikussion med din læge? Eller handler det mere generelt om faren for at komme til at lide under depressionen, når man har stofskifteproblemer i forvejen?

Hvorom alt er, har jeg en meget interessant information om en "alternativ" behandling af depressioner. Denne behandling er så alternativ, at medicinalindustrien kunne tænkes at ville at undertrykke denne oplysning mest muligt..... med her komme den altså:

5-HTP - 5-hydroxytryptofan

5-HTP er en aminosyre, der dannes ud fra aminosyren tryptofan, og omdannes videre til serotonin.

B3-vitamin, B6-vitamin og folinsyre hjælper 5-HTP med at blive omdannet til serotonin i kroppen.

Virkningen af 5-HTP er sammenlignelig med de bedste antidepressive midler, lige så god som lægemidler mod depression, både SSRI-præparaterne ("lykkepillerne") og de ældre midler (tricykliske). Undersøgelser viser god virkning i 69 procent af tilfældene.

Samtidig har de kun få eller ingen bivirkninger. Cirka 5 procent vil kunne få lidt kvalme i begyndelsen. Ã…rsagen til dette er øgning af serotonin i mave-tarm-systemet.

Dosis ved depressioner er fra 100 mg to gange dagligt og op til 150 mg tre gange dagligt.

Ved søvnforstyrrelser 200-300 mg ved sengetid.

Bliver man meget træt, når man tager 5-HTP, har man sandsynligvis ikke brug for det.

5-HTP bliver bedst optaget på tom mave.

Disse oplysninger stammer fra bogen: "Optimum Nutrition for the Mind" af Patrick Holford. Forlaget Piatkus, London 2003. ISBN 0 7499 2213 3 (hardback) eller 0 7499 2398 9 (paperback).
    Har lært meget af at følge vores forhenværende, mangeårige Radiodoktors artikler. Havde flere danske læger hafty hans indstilling - havde der afgjort været færre langtidssyge end tilfældet er. Linket til hans artikler er: http://www.dsgnet.dk/ og jeg lægger det også over på "Nyttige links".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: Hjelp, antidepressiva/stoffskifte litteratur..

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    ....og sendt han Audhild Løhres bok så han har noe å lese på.
    Hmm.... højst besynderligt.... Jeg har d. 7. november sendt en bestilling på denne bog via Audhild Lørhes forlagsside og dagen efter sendte jeg en mail... men har hverken fået en ordrebekræftelse eller anden respons.

Jeg ville ellers gerne oversætte Audhilsd egen beskrivelse (fra forlagets hjemmeside) for baggrunden for at hun skrev denne bog, så flere danskere blev opmærksomme på den og måske kunne den oversættes også til dansk.... men kan selvfølgelig ikke komme videre, uden samtykke.... Man må kun håbe, at det ikke er relaps eller andet med sygdommen, der er grunden til denne tavshed.... og så selvfølgelig også det om man kan eller ikke kan få bogen tilsendt
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Anisa

Jeg spør etter denne informasjonen kun på grunn av å opplyse min lege. Jeg blir enormt provosert, av at symptombildet vårt skal gi gro bunn for å atter en gang å vurdere sykdommen som psykisk betinget.

Legene på legesenteret mitt hadde diskutert at alle vi kvinner med stoffskifte, fibromyalgi osv (kvinnesykdommer): alle sa at de ikke var depressive, men syke. Så underlig sier jeg!! Vi har jo identiske symptomer med depresjon. Det er jo ikke mulig for legene å legge bort den tanken, ser det ut som. Slik er det bare, men sykdommene er mye mer komplekse enn det. Vi blir kalt problempasienter fordi de ikke helt skjønner hvordan mekanismene virker. Det er ikke mitt problem og burde ikke være noens problem! :x
    Jeg skal ikke legge under en stol, at mange går inn i alvorlige depresjoner når de mister helsen. Og de må jo fanges opp og gis den støtten de trenger!

Vi må jo bare godta på dette fra legene, men det er noe som heter å ha tillit til pasientenes egen opplevelse av sykdommen. Om min lege vurderer min nedtur etter et mislykket forsøk med T3 som depresjon, så får han bare gjøre det, for det er utenfor min kontroll. (Vet ikke om det var det han ville frem til, eller om det bare var en forsøk på å være sikker på at jeg ikke var deprimert). Men jeg vet at jeg ikke er deprimert og det er jo min opplevelse av livet mitt som er viktig. Om jeg er så dum at jeg ikke skjønner at jeg er deprimert, så lever jeg i lykkelig uvitenhet!! Og jeg ville ikke ofre gleden ved å ta medisiner som jevner ut følelsene. I hvertfall ikke så lenge jeg ikke er negativ innstilt til fremtiden eller lei meg. Og det mener jeg er viktig for alle som blir syke, deres opplevelse av livet er det som teller mest.
    Som datter av ei mor som er kronisk syk, ble jeg forbannet lenge før jeg selv ble syk. Det ligger alt for nær tungen til leger å kalle kvinnesykdommer psykiskbetinget eller hypokonder osv. Skal vi forandre dette, må vi se om vi kan komme inn under skinnet på våre fastleger, og fore dem med relevant informasjon. Og der fra kom forespørselen. Jeg vet jeg har lest om antidepressivas negative virkning på stoffskiftepasienter, men kan ikke huske hvor.

Uansett har jeg mine rettigheter som pasient og jeg kommer ikke til å gjøre legegjerningen hans lettere etter denne diskusjonen. Er redd han vil få det tøffere ;) Jeg har lege skrekk og han fyrte på nytt opp under den, og da blir jeg vond å ha med å gjøre. :P
    Hilsen Anne Ma

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Antidepressiva - for og imot?
    Av Stina i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 30-06-07, 22:43
  2. Norsk litteratur om FT4 og FT3
    Av marge i forumet Thyreoidea-hormoner
    Svar: 3
    Siste melding: 22-03-07, 11:22
  3. Svar: 9
    Siste melding: 11-11-06, 00:22