Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Radio-jod- behandling
-
23-09-06, 14:37 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Sted
- Oslo
- Meldinger
- 2
Radio-jod- behandling
Etter 6 år med Hyperthyreose, skal jeg nå ta radio-jod-behandling. Jeg har fått svært liten info fra legen min (endokrinolog). Vet ingenting om selve behandlingen eller evt. bivirkninger. Er det mange som har blitt bedre/værre etter behandlingen?
I sommer har jeg begynt å få øyeplager. Øynene kjennes "stive", har tåkesyn og ser dobbelt til tider.
Alle erfaringer fra andre mottas med stor takk!!
JosieFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-09-06, 17:33 #2
Jeg har ingen slik erfaring, men har en tidligere kollega som hadde øyeplager. Hun ble operert og da ble øyeplagene redusert, eller gikk bort , jeg vet ikke , men det ble mindre synlig i alle fall for hun hadde litt utstående øyne.
Kanskje det virker slik med jodbehandling også.
Ønsker deg lykke til i alle fall.
-
24-09-06, 09:18 #3
Hei Josie,
Erfaringene med jodbehandling er nok ganske ulike, men spør du en lege så vil han nok si at det er løsningen på problemet ditt og at etterpå er det bare å ta en pille resten av livet. For noen er det slik, mens andre strever med å få finne riktig dose i forhold til å oppnå god livskvalitet.
Dette har jeg ingen erfaring med selv (enda). Legen truer meg ca en gang i måneden med at hvis ikke TSH stiger snart så blir det radioaktivt jod som blir alternativet.
Jeg håper at du leser engelsk fordi da kan jeg anbefale at du leser alt du orker her: http://mediboard.com/groupee/forums/a/frm/f/180109542.
Jeg tror nok at mange av dem som er aktive på ulike forum er folk som strever både med å få rett diagnose, riktig behandling osv. De som oppnår rask bedring enten det er den ene eller andre behandlingen trenger jo ikke denne formen for hjelp. Tror det er viktig å ha dette i bakhodet når man er inne på ulike forum.
Lykke til videre!
Til Cat,
Operasjon og radioaktiv jodbehandling er to forskjellige metoder til å få en hyperthyroid person til å bli hypothyroid. Mange er veldig skeptisk til den radioaktive behandlingen hvis man har begynt å utvikle øyeplager som et resultat av Graves.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
24-09-06, 12:38 #4
Hei!
For min del var det ikke aktuelt med jod behandling fordi jeg hadde øyeproblemer(trykk bak øynene, tåkesyn, røde øyne..)
Det er heller ikke aktuelt nå selv om det er flere år siden jeg hadde disse problemene. Dette fordi, som Brits sier, øyeproblemer kan forverres betraktelig ved radiojod behandling.Symptomene kan da blusse opp igjen. Høres ut som du josie med dine øyeproblemer ikke er den beste kandidaten for radiojod, er ikke operasjon vurdert? Det gis det vel heller ikke radiojod dersom du ikke har fått barn enda.
-
24-09-06, 13:24 #5baremei Gjest
Jeg er radiojodbehandlet, men hadde ingen øyeproblemer og ingen antistoffer. Jeg hadde varme og kalde knuter i kjertelen.
Det med øyeproblemer leste jeg selv om på forhånd, og det er en behandling de kan gi i forkant av radiojoden for å redusere sjansen for problemer etterpå, men jeg husker ikke hva den gikk ut på.
Jeg valgte radiojod selv, men ble også tilbudt operasjon - jeg kunne velge selv. Knutene kunne komme tilbake, derfor valgte jeg å ha operasjon som en siste mulighet, jeg hadde så utrolig dårlig grohud og hadde sannsynligvis endt opp med en diger pølse på halsen.
Mannen min er operert for struma, og har kun en syltynn hvit stripe til arr du skal lete for å finne.
-
26-09-06, 22:59 #6
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Sted
- Oslo
- Meldinger
- 2
Jeg er en "gammel" dame på 52 år, kanskje det er derfor radio-jod og ikke operasjon blir anbefalt?! Anti-stoffene er også i hytt og pine. Det som egentlig ligger til grunn for mine innlegg er skepsis til leger. Tar ikke ting på alvor og hører ikke ordentlig etter...
Har også cøliaki.
Er det noen som kan anbefale en god endokrinolog i Oslo-området?
Josie
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
27-09-06, 19:20 #7
#hvisker#
Oftebro, men han er ikke "offentlig" så han må du betale sjøl. Men han har hvertfall hjelpa meg mye!!!
Men det er sikkert andre som går til andre her som er like flinke!!
Lykke til!Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
27-09-06, 23:37 #8
Kanskje et lite sidespor men: Stive, vonde, røde øyne med tåkesyn har jeg også hatt lenge- og jeg har LAVT stoffskifte......
Noen som vet
-
28-09-06, 00:12 #9
Har du fått undersøkt øynene dine da? Jeg hadde tåkesyn en gang og da hadde jeg betennelse i øynene. Dette var før jeg fikk problemer med stoffskiftet.
-
28-09-06, 08:26 #10
Jada, jeg har vært hos lege og øyelege. Har prøvet alle slags allergimedisiner og andre øyemedisiner. Ingenting hjelper. Derfor tror jeg det har sammenheng med stoffskiftet. Det mener jo legene ikke stemmer da selvsagt... (Har diskutert det i en annen tråd her, forresten..)
Har aldri før vært allergisk eller hatt problemer med øyner... Føles som en betennelse og likt det som er beskrevet ovenfor, men det hjelper ikke med Kloramfenicol ol. heller. Derfor leter jeg "desperat" etter gode råd
Lignende tråder
-
Behandling, når man nu kun har den halve kirtel tilbage
Av Helle i forumet OperasjonssalenSvar: 1Siste melding: 07-04-09, 14:53 -
Subklinisk hypotyreose - behandling
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 0Siste melding: 12-09-08, 17:53 -
Naturmedisiner? Alternativ behandling?
Av Zena i forumet Alternativ behandlingSvar: 2Siste melding: 24-11-07, 14:10 -
Behandling med radioaktivt jod
Av LeneN i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 2Siste melding: 14-08-07, 19:14 -
Artikkel om behandling av hypothyreose
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 10-06-06, 13:48
Svar med sitat
Bokmerker