Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard leptin anyone?

Jeg hadde også høyt leptin idag, og har fått lest masse om det, men finner ikke no referanseområde. Prøvene er tatt på aker universitetssykehus på hormonlaboratoriet. ER det noen kloke hoder som skjønner hvordan jeg skal komme meg dit? på data`n altså, ha`kke tenkt å reise dit da

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hentet denne fra kapittel 8 på denne sia : http://www.aker.uio.no/Hormonlab/hlsoma.html

Forventede verdier
    Referanseområde (fra produsenten) for:
    Menn (BMI* 18 -25) <465pmol/l
    Kvinner (BMI* 18 -25) <930 pmol/l (betyr at du bør ligge under 930 hvis din BMI er mellom 18 og 25)
    *BMI = Body Mass Index
    Kommentarer
    Det er en positiv korrelasjon mellom leptin og BMI. Nivåene øker omtrent 2,5 ganger
    hurtigere per BMI enhet hos kvinner sammenlignet med hos menn.
    Leptin etter gresk leptos (slank), produseres i fettcellene og er et "metthetssignal" til
    reseptorer i hypotalamus. Det er en positiv korrelasjon mellom serumnivået av leptin
    og fettmengden eller BMI. Slanking fører til at leptinnivået reduseres. Det er betydelig
    døgnvariasjon i leptin med de høyeste verdiene fra midnatt til tidlig morgen. Dette
    kan være av betydning for å redusere sultfølelsen om natten. Matinntak har ingen
    akutte effekter på konsentrasjonen av leptin. Ved overvekt fører derfor ikke de høy
    nivåene av leptin til en reduksjon i matinntaket eller økt forbrenning. Det synes som
    overvekt gir en resistens for leptin, og dette har satt spørsmålstegn ved om leptin kan
    brukes til behandling av overvekt. Dyreforsøk har antydet at det er fettinntaket som
    gir leptinresistens
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hm.. Nå var leptin min på 2772, da ser jo ikke det bra ut. Men jeg skjønner ikke helt hva det betyr? ER 1,68 høy og veier 76 kilo. Ble veid av Oftebro idag!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

BMI regner du ut slik : 76 : (1,68 x 1,68 ) = 26,9
    Men resten veit jeg ikke mye om og må google på dette å se om jeg kan lære noe nytt.

Førsteinntrykket av det jeg leser, er at du har høye nivåer av leptin som burde føre til vektnedgang, men gjør det åpenbart ikke. Hvorfor ikke er jo da spørsmålet - om jeg begriper dette rett nå da !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

www.drlindbergs.no står dette :
    Leptin gir svært begrensede (hvis noen i det hele tatt) effekter på akutt matinntak. Dette hersker det stor enighet om. Reduksjon i leptinnivåer over tid er det mer diskusjon rundt. Det viktigste argumentet mot at leptin spiller en rolle i overvektsutvikling er at leptinbehandling av overvektige har vist seg å være virkningsløs(9). Dette, samt andre funn, indikerer at leptin er et hormon som primært skal hindre undervekt, - ikke beskytte mot overvekt(10).

Har sett at mange bagatelliserer verdien av denne prøven så den er iallfall omstritt i fagmiljøet.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn