Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
Tråd: sykemelding....?
-
04-09-06, 15:45 #1
sykemelding....?
Jeg skriver ikke dette for å syte og klage, selv om det kan virke slik, men jeg trenger gode råd.
Jeg har nettopp begynt å jobbe i en 100 prosent stilling, og jeg tror ikke jeg kommer til å takle det. Lurer litt på å spørre arbeidesgiver om å få trappe ned, få en lavere prosent. Men vet også at de har veldig vanskelig for å få tak i folk.....
Men jeg er så sliten. Mest psykisk. Jeg gruer meg til hver dag, og gråter meg stort sett igjennom kveldene. Har begynt å gå til psykolog, men har ikke fått noe svar fra legen ennå, og har altså ingen diagnose. Dermed er det jo vanskelig å sykmelde seg. Men jeg ikke lyst å sykmelde meg heller. Jeg vet at jeg kunne taklet andre jobber med mindre press, bare ikke denne.
Sorry. Er ikke meininga å klage så mye, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Går det an å bare gå ned i stillings prosent fordi man har lyst til det?
-
04-09-06, 16:21 #2
Har ikke noe særlig erfaring om dette, men vil vel tro at mye er opp til arbeidsgiveren. Tror jeg vil gi deg det rådet å vurdere arbeidsgiverens reaksjon på viten om at du vil ha en stillingsbrøk nøye.
Noen arbeidsgivere tenker som så at 100% eller ikkenoe - og så er det gjerne dem som klager over at det er for mange uføretrygdede.
Likevel må jeg jo si at jeg forstår deg godt - har vært der du er selv.
Håper det går bra med deg !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-09-06, 19:17 #3
Tusen takk for forståelsefullt svar.
Jeg kommer nok ikke til å fortsette i denne jobben lenge uansett, så dermed er det kanskje ikke så farlig å be om en reduksjon i stillinga. Trivsel og følelsen av mestring er viktigere enn mye annet synes jeg.
-
04-09-06, 19:19 #4
hei pling.
hvor mange uker har du jobbet?hold ut på 100% frem til du har opparbeidet deg sykepengerettighetet,dette er veldig viktig for fremtidig økonomisk situasjon.
utbetalinger i fremtiden i form av:sykepenger,rehabiliteringspenger,attføring,midlertidig ufør,varig ufør,ung ufør blir da 100% istede for 50% hvis du går ned til 50%stilling.hvis du kan dokumentere at sykdommen startetfør(er ikke sikker på alder,sjekk selv på:trygdeetaten.no)får du 100% etterbetaling fra sykdommen startet,hvis du kan dokumentere det fra lege.
viktig å tenke fremtidsrettet med denne sykdommen.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
-
04-09-06, 19:30 #5
Huff, ja det er vel det. Liker best å gjøre ting slik jeg føler for, ta ting på sparket og leve litt tilfeldig. Men det er sikkert ikke så lurt slik situasjonen er nå. Får prøve å holde ut noen uker til, for jeg har nok ikke opparbeidet meg så mange rettigheter ennå. Takk for nyttig informasjon, sandra
-
04-09-06, 21:12 #6
Hei Pling! Jeg vil innstendig oppfordre deg til at du ikke tar noen sjanser mht dine rettigheter! Det kan få store, negative økonomiske konsekvenser for deg i framtida. Ikke gjør noe før du har sjekket det med kompetente personer, eks. fagforbund.
Såvidt jeg husker er du syk, men får ikke utslag på prøver og derfor ingen diagnose eller medisiner. Jeg har hatt symptomer i 7 - 8 år før jeg fikk diagnose. Det er visstnok vanlig at det tar 4 - 8 år før TSH begynner å stige. Så dette kan ta tid, dessverre!
Har du mulighet til å bli pasient hos noen av "guruene", eks. Lars Omdal på Balderklinikken?
-
04-09-06, 21:19 #7
Gode råd fra flere her
Vil råde deg til å ta en prat med den som er personalansvarlig der du jobber. Kan det være en ide å bli aktiv sykemeldt?
Har sett så mange "katastrofer" der folk har hanglet og gått ned i stillingsprosent, så har de ikke klart det heller og så blitt sykmeldt/trygdet og fått et langt lavere grunnlag enn om de hadde vært sykemeldt fra en 100% stilling.
Hvis du av helsemessige årsaker, enten det nå er fysisk eller psykisk, ikke klarer å jobbe "normalt" mener jeg det er riktig at du sykemelder deg.
Men forstår godt at dette er et stort dilemma nå når du har startet i ny jobb.....
Lykke til!
-
04-09-06, 22:14 #8
Jeg mener også at det er best du sykemelder deg, for slik skal du ikke ha det.
Jeg har selv slitt masse på jobb og gjør det enda, men jeg har vært sykemeldt mye også så det er jo en grense for det og..
-
05-09-06, 07:42 #9
Kaster meg på de andre her. Ikke gå ned i stillingsprosent, men sykemeld deg og hvis du ikke blir bedre ta ut så og så mange prosent uføre en gang i fremtiden!
Lykke til!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
05-09-06, 17:16 #10
Tusen takk for alle svar.
Jeg tror jeg skal prøve å jobbe så lenge at jeg får opparbeidet meg litt rettigheter m.h.t sykmelding. Så får jeg heller sykmelde meg siden om det fortsatt er behov for det.
Og hvis det er slik at man kan bestille time hos Lars Omdal på Balderklinikken uten å ha henvisning fra en annen lege, så kommer jeg til å gjøre det!
Lignende tråder
-
Sjefen, oppfølgingssamtale og sykemelding
Av Vimseliten i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 20-06-08, 15:23 -
sykemelding fra deltidsjobb - men ikke studier?
Av isa1 i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 27-08-07, 20:38 -
Sykemelding hva heter det når trygdekontoret betaler mer
Av cathrin i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 7Siste melding: 25-09-06, 23:01
Svar med sitat
Bokmerker