Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
-
10-08-06, 01:43 #1
Hydrokortison, progesteron, DHEA
Heia
Det har vært en del snakk om hydrokortison, progesteron og DHEA. Jeg lurte på om vi kunne samle noe info i en egen tråd ang dette, for jeg er dessverre ikke så god alltid til å lete og finne når jeg trenger det.
Som dere vel har fått med dere så sliter jeg jo med en masse "rare" symptomer. Noe av det kan kanskje f.eks. skyldes sliten binyrebark som progesteronkrem visst kan lindre litt for.
Så da tenkte jeg litt på hva med de andre, eller alle sammen. Hvornår bruke dem? Hvor få tak i dem? Hvor er det billigst? Greiest? Tryggest? I hvilke situasjoner bruker vi de ulike? Kan alle brukes sammen? Hvorfor/hvorfor ikke? Bruker vi flere av dem, må de justeres i forhold til hverandre?
Ja, jeg har spørsmålene, og jeg regner med at dere har svarene ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-08-06, 22:47 #2
Hvor er dere
?
Får sitere vår gode venninne Yvette da til å begynne med:
Jeg mener å ha hørt for lenge siden at DHEA er forløperen/stimulerer til dannelsen av flere forskjellige hormoner. Noen som vet om det stemmer?DHEA er jo et forhormon for østrogen."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-08-06, 23:44 #3
Hei Stina, ville bare melde min interesse for temaet, men har det for travelt med noen personlige prosjekter (studieplass/leilighet osv.) akkurat nå til å søke opp og lete frem informasjon! Men det kommer nok flere til denne tråden etterhvert, og jeg kommer også tilbake
-
14-08-06, 01:18 #4
http://www.legemiddelhandboka.no/xml/in ... ndokr-1288Ved Cushings syndrom er fritt kortisol (hydrokortison) i døgnurin forhøyet
Kom over dette...
Ser da ut til at hydrokortison = fritt kortison.
Jeg ville tolket dette som at det kan være skadelig å smøre med hydrokortisonkrem i et slikt tilfelle ettersom det står at det er forhøyet - altså trenger man vel ikke mer?
Betyr dette at vi må være forsiktige med å bruke disse kremene pga diverse mulige tilstander, og hvilke forholdsregler bør vi i så fall ta? Vil vi merke med en gang om dette er ugunstig for oss?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
26-08-06, 19:38 #5
hei Stina
Vet ikke noe om kremen, men DHEA bør du ta blodprøve for å sjekke at du ikke allerede har et høyt nivå. Min homeopat skal sjekke homeopatisk middel for binyrene for meg. Skal legge inn svar så fort jeg får beskjed! Har hørt at det går an å bruke lakrisrot te..selv bruker jeg nå noe som heter ADRE COMP som inneholder binyrepulver (fra storfe).Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
-
27-08-06, 01:29 #6
Hei RIGG
Takk for innlegg. Hadde helt glemt denne tråden nå jeg
Men det minner meg om noe som var i del 1 av foredraget fra Thyradagen 2006.
Ei fortalte at hun brukte progesteron-krem på resept. Og man skulle se opp for etterligninger på helsekosten.
Stemmer dette?
Har brukt noe progesteronkrem i noen måneder nå - kanskje ikke fullt så mye som jeg burde, men ofte tilnærmelsesvis. Kjenner vel kanskje ikke noe særlig - bortsett fra at jeg tror at marerittene mine uke før menstruasjon er blitt bedre. Kan i alle fall ikke huske at de har vært så ille de siste månedene. Skal forsøke å huske å legge merke til det neste gang.
RIGG - blir spennende å høre hvordan det går med deg ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
01-10-06, 08:26 #7
Progesteron krem og DHEA
Hei Stina. Har lest litt om DHEA. PÃ… helsekost selger de noe som heter Wild Jam og markedsfører det som DHEA. Dette er feil. Las nettopp en "artikkel" om dette, og det er feil og mak\rkedsføre dette preparatet som DHEA. Dersom du har tatt blodprøve og den er lav normal kan du prøve DHEA. Men da barbasco plus da det øker nivået i blodet mens wild jam ikke gjør det.
Har tenkt å begynne med progesteron krem selv, funker det? Har lavt nivå av samtlige hormoner (dog "normalt") og lav normal kortisol i døgnurin. tar ADRE COMP for binyrene (sano helseprodukter-homeopat), lakrisrot te tre ganger for dag. Vil anbefale en bok jeg kjøpe på Amazon: Adrenal Fatigue the 21st century..et eller annet..verldig informativ, man ge med hypothyreose og slitne binyrer vil kjenne seg igjen her!! Går det bra med deg?Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14
-
01-10-06, 10:13 #8
Heia RIGG
Godt du hjelper meg å holde liv i gamle tråder som jeg har glemt ;)
Og godt du kommer med info, har ikke særlig erfaring selv.
Jeg har en gang kjøpt en progesteron-krem på helsekosten som kostet 355 kr (svinaktig dyr). For 14 dager siden så jeg at den nå het noe annet, spurte dem, og de hadde ikke lov til å kalle det progesteron lenger.
Uansett så varte denne kremen i ca 4 måneder. Til å begynne med smurte jeg 3 uker (utenom mens-uka). Så tenkte jeg at den ble vel snart tom, og smurte meg 14 dager. Men så leste jeg et sted at man kanskje burde smøre seg to ganger om dagen, så den siste måneden gjorde jeg vel det i de verste 14 dagene. Altså alt i alt ca 4 måneders forbruk ved smøring en gang pr dag i 3 uker av måneden.
Det eneste som jeg er veldig sikker på at det hjalp mot, er marerittene i uka før menstruasjon. Det var jo pga dette jeg fikk tips om at det kunne være sliten binyrebark i første omgang. Ganske utrolig, både symptomer og at det hjalp. De er nå tilbake, nå som jeg er tom. Så jeg vil senere forsøke å kjøpe på nettet (har bare ikke råd til å forsøke så mye om ganga.)
Ellers har jeg det ikke så aller verst nå (takk som spør), for høsten er min beste tid. Men verker en god del i nakke, armene og spesielt venstre skulder (tror noen ganger at jeg blir HELT bra om høsten, men dessverre er det ikke slik). Søvnen er det så som så med, men likevel ikke på det verste. Blander meg en skikkelig sove-coctail av og til for å få sovet ut ;)
For binyrebarken bruker jeg nå f.eks. paranøtter inn i mellom. Skal visst inneholde Selen som er bra for binyrene. Forsøker også Rosenrot, men jeg har ikke merket noe på den. (Nøtter er jo bra for mange ting, så det er jo OK.)
Når det gjelder DHEA på helsekost, så så jeg at de hadde noen slike tabletter en gang. Ville kjøpe sist, men de var tomme. Hvis jeg skal kikke etter dette igjen, så skal jeg jammen meg forsøke å ha din informasjon i mente.
Håper DU har det bra ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
01-10-06, 12:02 #9
Kan jeg være så snill og få oppskriften på sovecoctailen din Stina?
Kjekt å se deg på forumet igjen forresten.
-
01-10-06, 12:13 #10
ville bare føye til (i tilfelle det er nytt for noen) at skal man ta DHEA tilskudd, må man være helt sikker på at man har mangler.. ellers kan man få meget ubehagelige bivirkninger, som f.eks økt hårvekst. Leste om dette på kris sine sider, husker jeg.
Lignende tråder
-
ang. hydrokortison-krem
Av pling i forumet HydrocortisonSvar: 31Siste melding: 04-08-06, 14:29
Svar med sitat
Bokmerker