Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hørtes ut som en god plan Stina Lykke til både til henne og til deg!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Jeg synes det er vanskelig å si noe konkret til venninnen din. Prøv å få flere opplysninger av henne angående stoffskiftet; blodprøver, resultater, diagnose osv.

Manisk-depressiv kan jeg ikke si noe om, men som du Stina sier så kan det jo godt være hyper-hypo istedet og at hun faktisk ikke er riktig stoffskiftebehandlet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei folkens!

Nå har min langveisfarende venninne kommet på besøk, og det var koselig, kan dere tro. Så nå sitter vi to i “kaoset” - er det bedre eller verre? Hm...???

I alle fall, nå kan hun se hva jeg har skrevet, og hun har noen kommentarer til dette:

Anne Ma – og brits
    jeg tror at litium ofte gjør at folk blir hypothyreote. Kan det være legen har stoppet medisineringen pga at han håper litiumen skal senke stoffskiftet?
    Nei, det kan ikke være grunnen, for det er ikke samme lege hun har nå som den som tok henne av Neo-Mecazole. Men denne legen sa at hun var “kurert” - stoffskiftet var under kontroll, og det var ikke sikkert at hun fikk det igjen. Hun ble “kurert” med Neo-Mecazole 2-3 ganger. Hvis hun så fikk tilbakefall med stoffskiftet, så kunne hun ikke bruke Neo-Mecazole mer fordi, 1. medisinen var for farlig i seg selv - eller 2. medisinen var for farlig for henne. Hun oppfattet det mest som om folk generelt ikke kunne tåle å bruke så mye av denne medisinen. Hvis hun da igjen fikk tilbakefall, så var det visst kun radioaktivt jod som kunne være aktuelt.

Ang hjertet så viste det seg at den ene gangen hadde hun fått påvist et lite hjerteinfarkt, men hun er litt usikker på det hele, for hun har fått 5 diagnoser ang smertene i hjerteregionen. Hun hadde også smerter/kramper NÅR hun gikk på Neo-M.

Brits

Jeg synes det er vanskelig å si noe konkret til venninnen din. Prøv å få flere opplysninger av henne angående stoffskiftet; blodprøver, resultater, diagnose osv.
    Kjære deg, akkurat som meg er hun totalt uvitende om slikt. Vi har jo vært dumme nok til å legge alt i legens hender...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hun burde få utskrift av HElE sjournalen å sende den til deg Stina. Kan være du ser ting der som hun ikke gjør...

Vanskelig det der. Skjønner jo det!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Det var en god ide, Anne Ma, vi skal diskutere det.

Venninnen min tenker litt på at hun jo har hatt flere leger, men jeg mener da at journaler skal sendes til ny lege.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Om de ikke er blitt sendt så skriv eller ring og be om ORGINALSJOURNAL. De sendes til legen hennes nå, og når alle er samlet kan dere be om en kopi ;) De skriver ikke inn "gamle" opplysninger når de får gamle sjournaler. De leser dem og lar dem ligge..
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Er det noen som vet om noen gode artikler fra Tidsskrift for Den Norske lægeforening, og kan noen anbefale hvilke prøver hun nå bør få tatt. Vi vet jo ikke engang hvilken "type" høyt stoffskifte hun har, men hun forteller om flere i slekta som er opererte for struma.

TRAS? Hva er det?
    Anti-TG?

Hvordan sjekke Graves?

Annet?

Vitaminer, mineraler - noe spesielt det ofte blir underskudd på ved høyt stoffskifte?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

TRAS = TSH receptor antistoff. Det er et antistoff som angriper reseptorene til TSH. Dette kan være stimulerende (det de med høyt stoffskifte har) og blokkerende (skjelden). Dette antistoffet gjør at kroppen får alt for høye konsentrasjoner av T4 for TSH regulerer produksjonen i kroppen av T4 og T3.

Anti- TG = thyreoglobulin antistoff. kan ikke forklare helt, men det fungerer på samme måte som anti-TPO og kroppen går til angrep på kjertelen.

Graves sjekkes med T4, T3, TSH og TRAS.

Har hun antistoffer i kroppen som anti-TG eller annet har hun en autoimmun versjon - altså Graves.

S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff

Sjekk dette
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Anne Ma ;)

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: DU ER ET GENI!

Tusen takk, kjære venn. Nå har hun fått notert dette, så gjenstår bare det vanskeligste - å få det utført.

Men nå logger vi av - ingen av oss har hjerne til å holde på...

Begynte forresten å se foredraget, men vi orket ikke....

Men jeg kan fortelle: Ingen regel uten unntak: Min "hyper"-venninne fryser nesten verre enn jeg - kler på seg mange lag her hun sitter.

(Min venninne sier tusen takk for rådene, hun er veldig takknemlig.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Det er ganske vanlig å drepe kjertelen med radioaktivt jod hvis man får tilbakefall av Graves etter å først ha brukt Neo-M. Jeg tror faktisk hun har vært heldig som har sluppet unna to ganger. Min lege truer med radioaktivt jod hver gang jeg snakker med ham og jeg har kun brukt medisin et halvt år.

Jeg forstår det slik at mange leger er negative til at man bruker Neo-M over lang tid. På andre forum (engelskspråklige) som jeg er en flittig leser på ser jeg at mange har brukt tabletter tilsvarende Neo-M i maaaaaaaange år uten bivirkninger. Dette er personer som føler at de har fått en ok form etter at stoffskiftet stabiliserte seg. Andre igjen føler at medisinen ikke gjør dem friske og velger radioaktiv behandling eller operasjon som alternativ. Disse blir jo hypotyroide etterpå og ikke alle er like fornøyde med det heller.

Dette er vanskelige ting....men venninnen din kan vel kanskje få en henvisning til en spesialist først eller en second opinion av en annen lege før hun bestemmer neste skritt. Min lege skal i hvert fall ikke tvinge meg til sykehuset før jeg har fått minst en annen leges syn så saken.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Haha, endelig en forklaring på merkelige symptomer!
    Av Lilje i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 135
    Siste melding: 18-11-08, 11:03
  2. Merkelige lyder fra halsen
    Av Gitte i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 2
    Siste melding: 21-08-07, 20:50
  3. ENDOKRINILOGER MERKELIGE DYR
    Av cathrin i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 02-10-06, 22:36

Bokmerker