Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Orker du ikke noe trening nå da Tor? Er jo et fornuftig opplegg du skisserer.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Tor

Jeg vil jo stille spørsmålet: Er ME egentlig Hypothyreose?

Det har nøyaktig samme symptomene. Jeg tror de med ME diagnosen har fåtte den fordi prøvene passer den såkalte "normalen". Man kan jo vere hardt rammet av stoffskifte problem alikevel, det kan jeg personlig skrive under på.
    ME er IKKE Hypotyreose! Det er et utmattelsessyndrom. Det er en nervoimmunologisk diagnose. Det finnes mange sykdommer med nesten like symptomer som Hypotyreose, men det gjør ikke at alt er samme diagnose for det. Hypotyreose er hormonelt, og det er ikke ME. Fibromyalgi har f.eks mye av den samme symptom listen som hypotyreose, men de har enormt mye sterkere smerter. Og det er heller ikke en biokjemisk tilstand..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Tor
    Jeg vil jo stille spørsmålet: Er ME egentlig Hypothyreose?

Det har nøyaktig samme symptomene. Jeg tror de med ME diagnosen har fåtte den fordi prøvene passer den såkalte "normalen". Man kan jo vere hardt rammet av stoffskifte problem alikevel, det kan jeg personlig skrive under på.

For det kan jo vere i hypofysen eller på cellenivå stoffskifte problemet ligger.

Treningsresistens er jo logisk for Hypothyreose som er ubeandlet, man har problem med å ta opp og mobilisere energi, i tillegg går alt seint, dermed også restitusjonen.
    Det blir ikke økt styrke eller utholdenhet av dette.

MVH

Tor
    Nei, ME har ikke nøyaktig de samme symptomene som lavt stoffskifte - og lavt stoffskifte er jo også listet opp som en differensialdiagnose ved ME.

"Post-exercise fatigue", som er vanlig ved ME, er for eksempel ikke et symptom ved lavt stoffskifte. Det er heller ikke lavt blodtrykk og blodtrykksfall når man reiser seg. Lavt stoffskifte fører ofte til høyt blodtrykk, som er vanskelig å få under kontroll.

Derimot er det mange av symptomene på binyrebarkproblemer kombinert med lavt stoffskifte som er lik symptomer på ME.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Spennende diskusjon. Mange mennesker her med mye omløp i hodet ;)

Jeg tror heller ikke at ME = hypotyreose, men jeg synes det er fryktelig vanskelig å forsøke å finne ut av om jeg har ME eller ikke. Jeg har da også fibromyalgi. Likevel kjenner jeg mange med fibromyalgi, men ingen med så omfattende smerter som jeg har. Så hvor hører resten hjemme?

Etter å ha lest på kris sider og litt andre steder om binyrebark-trøtthet så har jeg fått en ny "vondte" å vurdere ;)

kris - dette post-exercise fatique, er dette det at man blir så dårlig etter trening? Jeg må forsøke å trene jevnt og trutt. Hvis jeg ikke trener får jeg slike og slike smerter, men hvis jeg trener så får jeg andre smerter. Siden alt gir smerter (og utmattelse), velger jeg å trene. Men jeg orker ikke høyt tempo, og hvis jeg går over mine egne grenser, kan jeg bli skikkelig dårlig i mange dager. Har forresten så og si alltid en indre skjelving, denne er alltid økt etter trening. Så hvor passer dette inn?

Jeg har kanskje hatt lavt stoffskifte det meste av mitt liv, men "kjent" i noen år, og "behandlet" i enda færre år. Jeg har aldri vært plaget med høyt blodtrykk. Men heller ikke særlig lavt blodtrykk, så vidt jeg vet.

Blodtrykksfall? Ja, blir svimmel og "forsvinner" litt når jeg reiser meg brått, men det er visst ikke blodtrykksfall. Fikk testet dette sist hos legen. Først lå jeg og tok blodtrykket, så reiste jeg meg opp og tok det igjen: 125/80 liggende og 115/70 stående. Normalt blodtrykk skal være 120/80. Legen sa at det var ikke unormalt med mitt blodtrykk på noen måter. Så hva feiler jeg da?

Kan jo nevne at ved alle slags sykdommer og lidelser så får man jo ikke alltid ALLE symptomene, så man kan godt feile noe selv om man ikke har alle symptomene som kan opptre ved den lidelsen. Men dette vet jo selvsagt dere oppegående mennesker ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Til Tor

Jeg hadde det også slik at før hypotyrosen ble oppdaget så slet jeg veldig med å komme gjennom aeurobik timen uten masse pauser. Jeg trodde jeg var lat og kunne ikke fatte at formen var blitt så dårlig. Sliter litt enda, men det begynner endelig å bli bedre etter at jeg begynte med Armour. Føler med deg i din vonde situasjon. Krev at legen finner ut hva som er i veien og si du ikke kan ha det sånn. Lykke til. Klem.

Til Stina

Du kan ha noe som heter ortostatisk hypotensjon som vil si at blodtrykket synker om du reiser deg fra sittende/liggende stilling. Da kan du bli svimmel spesielt om du reiser deg brått. Prøv å reise deg langsomt.Dette er en ufarlig, men plagsom tilstand.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Du beskriver jo at blodtrykket ditt faller når du reiser deg (ortostatisk hypotensjon), Stina - i følge det jeg har lest vil blodtrykket normalt ØKE når man reiser seg opp. Dette kan altså være et symptom på binyrebarkinsuffisiens.

Og du beskriver også et annet viktig symptom på binyrebarkproblemer, nemlig den merkelige indre "skjelvingen" - som tiltar etter fysiske (og psykiske) anstrengelser/stress.

Ja, "post-exercise fatigue" er at man får akutt forverrede symptomer, utmattelse og smerter etter fysisk trening, og at det tar flere døgn før man er restituert etter en treningsøkt.

baremei Gjest

Standard

Kris: jeg hadde alt du beskriver, og et blodtrykk som av og til gikk i kjelleren (det laveste målte på legekontoret var 80/40... attpåtil gravid).

Alt sammen har blitt mer eller mindre borte ettersom Armour-dosen har nærmet seg den riktige, og nå har jeg bare episoder med lavt blodtrykk innimellom. Kjerringrådet fra legen er å drikke mye vann, gjerne en kaffekopp ekstra, og spise mer salt. Mer salt orker jeg ikke, det smaker ikke godt lenger, etter at jeg ble "avvent" for noen år tilbake, men en salttablett hjelper kjempegodt. Og da drikker jeg mer også.

Bare som et tips. Og noen av oss har naturlig lavt blodtrykk, det kan også gå i arv. Min mor har det samme, er frisk som en fisk og bitteliten og slank. Tror jaggu mormor hadde det også.

Så selv om mitt lave blodtrykk sammen med de andre symptomene åpenbart må ha skyldtes slitne binyrer etter mange års ubehandlet hypo-hyper-karusell, har det alt i alt blitt levelig - men jeg kommer til å bli mosegroddgammel med det blodtrykket, vi lever lengst, sier legen.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Fibromyalig er ofte egentlig Hypothyreose.

Dr Oftebro fortalte om en klinikk i USA (husker ikke navnet, hukommelsen hvet dere) som hadde behandlet Fibromyalgi pas. i over tyve år.

Til slutt fant de ut at det i 99 prosent av tilfellene var stoffskifte som var problemet. Ærlig talt les de mest kjente symptomene på Fibromyalgi, det er prikk lik Hypothyreose.

ME har også like symptom. Dette er diagnoser som har blitt laget fordi medisinerene ikke forstår hva det er, .....FORDI de har feil diagnose metoder på Hypothyreose.

MVH

Tor

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Vet at det er noen i statene som forsker på om fibromyalgi er et manifest av hypotyreose, men å påstå at det er det samme synes jeg er å gå litt langt. Det er langt i fra bevist!

FM og ME er begge pose diagnoser. Mye rart har blitt puttet oppi dem. Men det er langt flere sykdommer som har lignende symptomer og de trenger da ikke å være relatert til hypotyreose for det. Synes det er farlig å forklare ting på den måten. Skjønner jo hva du tenker Tor, har vært der selv.. At alle kan være atoimmune kan jeg være med på

Cathrin:
    Du kan ha noe som heter ortostatisk hypotensjon som vil si at blodtrykket synker om du reiser deg fra sittende/liggende stilling. Da kan du bli svimmel spesielt om du reiser deg brått. Prøv å reise deg langsomt.Dette er en ufarlig, men plagsom tilstand.
    Jeg bli veldig ofte svimmel når jeg legger meg ned. Vet du noe som kan forklare det??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Andre i Bergen med hypothyreose?
    Av maika i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 0
    Siste melding: 15-04-09, 22:06
  2. "Normale prøver" - har hypothyreose alikevel
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 133
    Siste melding: 01-09-08, 22:50
  3. Noen andre som har (hatt) Subakutt thyreoiditt her?
    Av Veronica i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 02-08-08, 15:07
  4. Noen andre som har opplevd lignende?
    Av luripus i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 24-08-07, 12:32
  5. Levende død,noen som føler det samme?
    Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 5
    Siste melding: 06-08-05, 22:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn