Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 41
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Hvorfor får vi ødemer og hva kan gjøres?

Heisann

Ser at noen har skrevet en del om ødemer, f.eks. hevelser i ansiktet og merker etter sokker.

Jeg har aldri visst sikkert noe om dette. Merker etter sokker, f.eks. har jeg regnet med at ble så ille fordi jeg var så tykk. Jeg har altså ikke vært klar over forskjell på ødemer og flesk.

Men i ansiktet har jeg i mange år ment at jeg har hatt "hevelser". Legen burde jo ha bemerket slike ting. Selv har jeg ikke orket å bringe slikt på bane, for dette regner jeg som en liten ting i forhold til mange alvorlige aspekter.

Jeg lurer da på hvorfor vi får disse ødemene, og kan vi gjøre noe for å redusere dem? (Kan vel ikke anbefale alkohol til "dehydrering" (husker ikke rette ord nå), og kaffe tåler jeg ikke, gir meg den store skjelven og mye ubehag.) ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

tranebær skal være vanndrivende. Og jeg har løpt på do som en gal av grønn-te. Men nå er jeg ikke sikker på om det er å anbefale, en eller annen her inne har skrevet at det ikke er bra, enten hvis en er hypo eller hyper.

lykketil

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Har som deg en slags hevelse i ansiktet og etter sokkene på leggene - uten å være overvektig, snarere tvert imot. Føler meg nesten vassen og gjennomsiktig og lurer på om det er det som kalles "månefjes"??? For noen år siden henviste fastlegen meg til øyelege som videresendte meg til plastisk kirurg for å ta bort overflødig "masse" på øyelokk. Men nå er det nesten like ille igjen..., liker best å bruke briller for da synes det ikke så godt. 8)
    Legen har aldri kommentert det som noe som kan ha med stoffskiftet å gjøre..., ingen andre leger heller for den saks skyld.....
    men jeg tror jeg vil prøve å google litt på "månefjes" for å se om jeg kan finne noe...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Uff da. Har også veldig tunge øyelokk. Har hørt mange har fjernet noe hud her, kanskje jeg skal se på den muligheten etterhvert, for jeg har også mye vondt i hodet.

Månefjes har jeg hatt ;) Når jeg gikk på store doser Prednison/Kortison mot ITP'en. Man blir veldig "bred" og tykk i ansiktet, så vidt jeg husker. (Nå er jeg så dradd og "innhulet" - kanskje jeg skal skaffe meg litt kortison?)

heisann - tranebær kan vel ikke være skadelig i alle fall? Løpe mer på do? Da må jeg bare flytte inn der permanent. Drikker og løper på do hele dagen fra før av jeg ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ødemer er et av de mest vanlige symptomer på Hypotyreose. Hoven rundt øyne og hovne føtter/ankler er helt vanlig. Selv har jeg det i ansiktet, oppå føttene og streker etter sokker osv.

Hørt at løvetannte skal hjelpe. Har ikke kommet så langt til å prøve.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

For noen dager siden kjøpte jeg naturmedisin på apoteket, kapsler av kjerringrokkte og løvetann. Det ga meg mindre vann i ansikete og ellers på kroppen.

Ellers er det jo slik at mye høy-glykemiske karbohydrater øker væske ansmanlingen. Ja bare prøv, jeg har følgt med på nårjeg spier lav glykemsik og moderat m karbo i forhold til når jeg spiser vanlig butikk brød med brunost.

MVH
    TOr

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte med vanntrimmen! Før kunne bena mine være så ille at jeg knapt fikk på meg sko. Tidligere tok jeg vanndrivende medisiner, men dette fikk jeg urinsyregikt av, så de har jeg kuttet ut. Nå holder jeg meg kun til vanntrimmen og kompresjonsstrømper og har nesten ikke hevelser rundt anklene lengre. Jeg kan faktisk gå flere timer uten strømpene på, uten at det blir noen nevneverdig hevelse.

All aktivitet man kan gjøre med bena hjelper på sirkulasjonen. Gå, sykle, ikke sitte med bena i ro når man sitter, men stadig holde dem i bevegelse. Aktivitet i vann hjelper særlig godt, fordi man i tillegg får massasjevirkning av vanntrykket, jeg vil si det er like god virkning (om ikke bedre) som lymfedrenasje. Denne massasjen er mye av årsaken til at mange opplever at de må tisse etter en svømmetur.

Så hvis du er plaget av ødemer og orker å mosjonere litt, - gjør det!
    Det kan også være lurt å investere i støttestrømper eller kompresjonsstrømper dersom du har hevelser i bena. Strømpene er dessverre svindyre, særlig de i klasse 2. Hør med legen om det er noe for deg. Strømper i klasse 2 fås hos bandagist eller fysioterapeut uten resept, strømper i klasse 1 fås på apotek uten resept.

Klasse 1: minst kompresjon, såkalte flystrømper
    Klasse 2: sterkere kompresjon, fås etter mål
    Klasse 3: svært stramme strømper, "pølseskinn" som de færreste trenger
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Helt enig aktivitet, for den som klarer det, gir mindre vann i kroppen. Min personlig erfaring er at følgende moment gir mye vann i kroppen:

1. Være mye i ro.

2. Spise mye karbohydrater med stivelse(brød, sukker, melk, pasta.potet osv)

3. Salt.

Det som har hjelpt meg litt, siden jeg er syk for tiden og ikke orker særlig aktivitet, har vært nr 2 og 3 og de reseptfrie kapslene man får på apotekt av: Kjerringrokkte og løvetann.

Lykke til i kampen mot vann i kroppen, det er jammen ei plage visuelt og fysisk.

MVH

Tor

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hos meg får jeg mer vannansamlinger når jeg har vært ute å gått. Når jeg kommer hjem igjen er beina hovne og ekle. Har tenkt at det kan være varme som gjør det??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Syns det er rart jeg at legen min ikke kjente til at hevelse under øynene og rundt anklene var en del av sykdommen, men hun sa at det ikke var noe uvanlig i at j eg hadde merker etter sokkene, de kunne være for stramme, men det er de samme sokkene jeg alltid har brukt!!

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Hvorfor
    Av passat90 i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 24-03-08, 23:23
  2. Hvorfor er fritt T4 høy?
    Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-08, 13:34
  3. Lav TSH, hvorfor det?
    Av Snusmumrik i forumet TSH
    Svar: 7
    Siste melding: 17-11-07, 18:51
  4. Hvorfor tar du Armour?
    Av Unn i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 39
    Siste melding: 11-10-07, 19:23
  5. Legebesøk, kortisol, ødemer, sprengte blodkar m.m.
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 16
    Siste melding: 18-01-07, 17:15

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn