Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    88

Standard Hva skjer hos endokrinologen?

Har hatt hypotyreose siden jeg fødte mitt første barn i august 04 (det er i hvert fall da jeg oppdaget det). Da jeg fikk diagnosen hadde jeg en TSH på skyhøye 163. Først nå er den under 1. Har flyttet, og vært borti mange rare leger, så jeg ba om å få henvisning til spesialist.

Skal snart dit, og lurer på hva som skjer på en slik kontroll. Er det noe fast, eller styrer jeg det litt selv?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har selv svært blandede erfaringer med de såkalte spesialistene, og ser at mange har meldt om "blandet" mottagelse her på forumet.
    Får håpe at du er heldig.
    En ting er sikkert - ikke finn deg i hva som helst - si i fra med klare meldinger !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

jeg har vært hos endokrinolog og det foregikk slik:

Det ble tatt blodprøver av meg.
    Legen spurte om mine symptomer og leste på henvisningen han hadde fått av fastlegen min, ( som han forøvrig sa at han ikke var helt fornøyd med dvs henvisningen var litt "tynn")

Han målte blodtrykk, puls, og jeg måtte kle av meg, ble lyttet på og undersøkt så grundig som jeg aldri før har blitt. Refleksene mine ble bland annet testet. Endokrinologen var ikke fornøyd med at jeg ikke var utredet for at jeg hadde for lite blodplater.
    Han syntes ikke jeg var spesielt hyper eller hypo etter det han kunne se, men disse prøvene var ikke klar enda. (hvordan ser man det da???) Jeg var henvist fordi T4 i følge fastlegen var høyt og det var veldig farlig. Jeg fikk vite at min verdi ikke var så farlig selv om det var litt høyt.

Så fikk jeg beskjed om at han skulle skrive brev til legen min, og ta kontakt med meg dersom det var noe veldig galt med prøvene. Det viste det seg å være da de var svært lave, slik at det var kritisk husker ikke svaret for jeg var temmelig dårlig på den tiden. Jeg måtte i alle fall begynne å ta medisin igjen det var sikkert. Lykke til hos endokrinologen

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    88

Standard

Men n'Finn, hvordan skal jeg vite hva jeg ikke skal finne meg i? Inntil det motsatte er bevist, går jeg ut fra at legen er på min side - i motsetning til de fleste andre her, ser det ut som...

madonna Gjest

Standard

Hos min endo så består timen av samtale om symptomer/plager som jeg har, hva som kan gjøres/ evnt om noe skal utredes videre og tar nye blodprøver. Noen dager etter har vi en tlf samtale om ny dosering. Ha ett åpent sinn når du møter endokrinologen du, det finnes faktisk en god del bra der ute også Jeg har i hvertfall fått god hjelp der hittil, mye mye bedre enn hos fastlegen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Enig i at legene burde være på vår side og hjelpe oss fram i systemet. Det gjør de ikke hvis de ikke tjener på det selv.
    Feks. i Armoursaken.
    Mange av oss her ville kanskje fått et bedre liv på Armour, men får det ikke. Isteden ødelegger de folks liv ved å nekte dette brukt.
    Jeg har selv nylig en sak avgjort av trygderetten, helsenorges høyeste juridiske instans. Denne retten forlanger at jeg går tilbake til det helvete jeg hadde på Levaxin. Og gjør jeg ikke det må jeg betale mitt liv selv.
    Forstå det den som kan ?
    Blir en skikkelig syk og ikke kan ta vare på seg, så er det ikke sikkert de beste besluttingene blir tatt for ditt vedkommende.
    Praksis viser dette i flere tilfeller.

Derfor er det viktig at vi utdanner oss så godt det går i vår egen sykdom, så vi forstår hva de gjør med oss, og hvilke alternativer vi burde bli tilbudt.
    For vi blir ikke tilbudt disse hvis vi ikke spør !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    88

Standard

Skjønner at du er bitter, men: Hvorfor trekke dette inn i denne saken? Vet ikke om du la merke til det, men dette var mitt første innlegg, og spørsmålet var enkelt: Hva gjør man hos spesialist? Da synes jeg ikke det er på sin plass å begynne å så tvil om legens kunnskaper osv. Ta kampen med dem det gjelder, ikke bruk energien din på å så usikkerhet hos oss som så langt har hatt et positivt møte med legestanden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    88

Standard

Selvfølgelig, Marianne. Men her svarte ikke n'Finn på det jeg spurte om i det hele tatt, bare benyttet anledningen til å rakke ned på spesialister generelt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Liten. Velkommen hit til forumet!

Jeg har ikke klart å få time til sepesialist en gang så jeg kan ikke svare deg på spørsmålet ditt.

Men, ikke mist motet selv om svarene her kan være skremmende. Det er godt å høre at du har møtt gode leger i din situasjon!! Det betyr at det finnes gode og kompetente leger der ute, noe som er bra for oss alle. Jeg regner med at timen din vil ligne litt på timen til cathrin. Det kommer an på hvem du treffer og hvor interessert endoen er i stoffskifteproblematikken. Dette er sagt av utdannede mennesker som holder på med stoffskifte pasientene. Tror ikke n'Finn mente å så tvil i deg eller noen av de andre nye her. Beklager hvis du fikke en ubehagelig erfaring her inne!

Ønsker deg virkelig lykke til hos endokrinologen (regner med at det er en slik en du skal til ;) )!!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
    Av Mari82 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 62
    Siste melding: 27-03-08, 18:59
  2. Hva skjer hos endokrinologen?
    Av El-Ella i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 21-02-07, 20:38
  3. Hva kommer endokrinologen til å si?
    Av anha i forumet Hos legen