Viser søkeresultater 1 til 10 av 50
-
24-05-06, 16:30 #1
Jeg er opprørt over at jeg aldri har fått en anstendig thyroid utredning
Hei!
Her kommer en liten oppdatering fra meg! Har vært usedvanlig stille fra denne kanten i det siste, men jeg lever fortsatt(!) (hjertet slår iallfall) Har bare vært ekstremt travelt med skoleoppgaver og eksamensstyr! Nå er det meste tilbakelagt og jeg mangler kun eksamen i et fag før skoleferien starter, medisin for ikke medisinere. Apropos dette faget må jeg si jeg er sjokkert over den dårlige undervisningen hva endokrinologi angår.
Apropos hjertet som slår; Jeg er født med en liten hjertefeil og var i går på kontroll for første gang på 10 år. Det viste seg at "gangen" til hjertet, som var for trang da jeg ble født, har blitt enda trangere, og legen syntes det var sprøtt at jeg ikke hadde vært til kontroll på 10 år!! Sist jeg var der var jeg jo bare 10.. Min mor hevder at legen den gang sa at ting hadde stabilisert seg. Men etter ubehagelig røntgenundersøkelse i går fikk jeg vite at gangen hadde blitt enda trangere, to ganger så trang som hos normale. Dette skulle ikke medføre noen plager for meg overhodet, men med tiden kunne jeg få dårligere kondisjon og dersom gangen fortsatte og krympe, måtte vi skifte den ut (hjerteoperasjon) Men dette mange år frem i tid visstnok. Jeg var alene til kontroll i går, og med eksamen i dag og det stress det medførte i går ble jeg helt svimmel og jkvalm og måtte legge meg ned på sykesenga igjen da legen fortalte om forverringen..! Hørtes så faretruende og skummelt ut at gangen til hjertet mitt driver og "krymper". Ble litt sentimental og så for meg bilder av lille meg da jeg var på kontroller som liten, og fikk legoklosser da jeg var ferdig(!) Den polske hjertelegen ga tydelig uttrykk for at jeg overreagerte, han var riktignok hyggelig og henta vann til meg og målte blodtrykket, men han bablet også en masse faglige termer mens jeg lå å var så varm og "hals-kvalm" (nytt ord
) at hele rommet holdt på å svartne for meg.. jeg klarte ikke å betale etterpå, var kø i skranken og jeg måtte bare skynde meg ut for frisk luft.. hehe.. jeg ble så lei meg og satt ut av spill.
Folk rundt meg er så friske (det er bra!) men jeg synes det er urettferdig at jeg både skal ha stoffskifteproblemer og i tillegg gå å være oppberksom på evn. kondisjonendringer og vite at jeg antagelig må ta hjerteoperasjon seinere i livet... jeg vil bli innkalt til kontroll hvert år(!) fremover. Legen bare smilte av meg når jeg spurte om jeg ville være i stand til å være 100% arbeidsfør osv. + å gå på fjellet (som er viktige ting for meg). Det var visst helt ufarlig.. Jeg har alltid ment jeg er ei psykisk sterk jente men er ikke så sikker lenger etter at jeg ble satt ut og måtte dra rett hjem for hvile etter denne hjertekontrollen (i stedte for lesesalen som planen var).
Har du lest helt hit fortjener du en nydelig diplom! med blomster på!
Takk!!
Jeg har faktisk glemt spm. mitt... men har iallfall gitt livstegn
oppdfatering om hva som skjer her i gården pluss at det var godt å få ting på papiret.
-
24-05-06, 16:45 #2
Takk for diplomen da

Du nevnte "gå i fjellet" og det var bare det jeg ville nevne at det må jo være den optimale treninga for deg. Trene på hjertefrekvenser der hjertet har sin maximale utvidelse. Det pleier å være 130.
Rundt denne frekvensen bygges også capillærene ut og kransarteiene har sikkert godt av dette.
Har du testa ut dette med pulsteller ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-06, 17:17 #3
Er det aorta som går inn i hjertet som er for trang, og hvilken av dem, den fra kroppen eller den fra lungene?
Enig med det om trening, er alltid bra for hjertet, lager nye kapillærer.
-
24-05-06, 17:23 #4
Kan godt forstå at du ble overrasket og lei deg av å få en sånn beskjed. Må si at det er jo helt utrolig at du kunne gå i 10 år uten å bli undersøkt når du har en medfødt hjertefeil. Syns ikke du overreagerte de fleste blir skremt når det er noe feil med hjertet. Jeg kan forså at du syns det er urettferdig også. Det er nok å feile en kronisk ting liksom. Selv har jeg epilepsi i tillegg til hyotyrosen og syntes i grunnen det var nok. Skriv ned alt du lurer på angående hjertet ditt og spør fastlegen når du skal dit. Han har helt sikkert fått et skriv fra spesialisten du var hos. Lykke til.
-
24-05-06, 18:12 #5
Ja - glemte helt å uttrykke min utrolige overaskelse. Skjønner bare ikke at det går an !
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-05-06, 19:02 #6
Hei Marianne, kjekt å høyra ifrå deg igjen. Hjerteproblemer høyrest ikkje bra ut, men håpar det går bra.
Berre ein eksamen igjen?!! Eg har 5 igjen eg, buhu. Hadde første på mandag.
Lykke til!Studine - ferdig skolert
-
17-06-06, 21:21 #7
Utredning
Hei og god lørdagskveld, gamle kjente!
Skal si dere har vært flittige på tastaturet de siste ukene, kommer til å ta meg natt og dag å komme ajour!
Jeg har vært travel den siste tiden med eksamenstid + at jeg har flyttet fra leilighet og studiested (puh), skal studere videre i Oslo fra høsten av.
Dette medfører at jeg nok en gang må skifte fastlege, og brøyte samme stia enda en gang med nytt og erfaringsmessig sett like uvitende fastlege! Ã… treffe på en fastlege med gode thyroide kunnskaper og evner til å se hele kartet og ikke bare den lille fjelltoppen han har hengt seg opp i, er jo like store odds som å vinne i lotto.
Jeg er opprørt over at jeg aldri har fått en anstendig thyroid utredning. Jeg fyller snart 21 år, og har slitt siden jeg var 17. Til tross for en viss bedring etter oppstart på armour, er jeg ikke helt på plass. Dette kan f.eks skyldes andre mangeltilstander, eller jeg kan være feildosert (doserer jo helt selv for tida) eller det kan være andre ting som gjør at jeg ikke føler meg som jeg skal, ting som kanskje aldri vil bli oppdaget og avdekket med mindre jeg får en profesjonell utredning.
HVORFOR i himmelens navn skal det da være så vanskelig å få en slik utredning..? De 2 fastlegene jeg har hatt vil ikke sende meg til slik utredning (men skrive ut levaxin, - det kan de!)
Oftebro og Balderklinikken er helt umulig for meg økonomisk sett.
HVA kan jeg da gjøre for å få komme til en gjennomgående utredning?
Kan jeg f.eks skrive brev direkte henvendt til Ingrid Norheim? Ville det ha noen hensikt i det hele tatt, eller ville et slikt brev bli kastet av sekretæren sin? Hva tror dere, folkens? Hvilke sjanser/muligheter har jeg?
-
17-06-06, 21:48 #8
Hei igjen Marianne
Dem er nok veldig opptatt av at alt må gå "tjenesteveien" - og det skal jo gå via fastlegen. Kjenner jeg dem rett på Aker, så er de snille å skisserer en fremgansmåte for deg om du skriver til dem.
De har en ganske tøff prioriteringsliste og det er ikke sikkert dine plager kvalifiserer.
Utrulig - men sant !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-06-06, 22:00 #9
Hei Finn,
det var som jeg fryktet. Det er ganske provoserende. Mens resten av Norge tror at landet vårt har et godt helsevesen så skjer altså dette - at jeg (og flere av dere) ikke får utredning for de deler av kroppen som forårsaker plager.
Hvis noen hadde visst hvor mye thyroide problemer hadde nedsatt livskvaliteten min. Mange av dere vet så alt for vel - men det hjelper jo ikke.
Jeg blir sint og kvalm av denne maktesløsheten.
-
17-06-06, 22:11 #10
Hei Marianne

Kanskje du er så heldig, at noen her inne kan sende deg en privat melding, å anbefale deg en fastlege i Oslo?? Det må vel være en eller annen som er interessert i thyreoidea??
*Hint, hint*
Jeg tror de fleste kjenner den følelsen her inne! Sinnsykt sier jeg...det var som jeg fryktet. Det er ganske provoserende. Mens resten av Norge tror at landet vårt har et godt helsevesen så skjer altså dette - at jeg (og flere av dere) ikke får utredning for de deler av kroppen som forårsaker plager.
Hvis noen hadde visst hvor mye thyroide problemer hadde nedsatt livskvaliteten min. Mange av dere vet så alt for vel - men det hjelper jo ikke.
Jeg blir sint og kvalm av denne maktesløsheten.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Av Elbeth i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 70Siste melding: 16-05-14, 13:06 -
Gi ALDRI opp!!!
Av Jeanette Ws. i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 3Siste melding: 01-02-11, 17:58 -
Noen av dere som har fått Erfa Thyroid?
Av ella i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 11Siste melding: 12-12-09, 21:03 -
Jeg går ned i vekt som aldri før!
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 17Siste melding: 17-05-08, 14:33 -
Bedre sent enn aldri
Av Lisbeth i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 25-02-07, 18:56
Svar med sitat
Bokmerker