Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
-
23-05-06, 18:14 #11
Tror dere D vitamin kan ha noe med dette å gjøre??
Har spurt mange i helsevesenet om jeg får D vitamin på "normal måte" når jeg får sol på huden (som har mistet pigmentet), men verken leger eller ernæringsekspertise har visst noe om det.
-
23-05-06, 19:48 #12
Aner ikke om D-vitaminnivå kan forklare den reaksjonen din på sol - men uansett bør du kanskje sjekke nivået?
Sånn umiddelbart vil jeg ikke tro at vitiligo har noe å si for dannelsen av vitamin D i seg selv - men hvis du smører deg mye med solkrem vil jo det hindre (faktisk reduseres dannelsen med 95% ved bruk av faktor 8, bare!). Grunnen til at jeg ikke tror vitiligo reduserer dannelsen, er at mennesker med mye pigment er i faresonen - pigmentet reduserer D-vitamindannelsen.
Faktisk tror jeg de fleste av oss med fordel kan sjekke D-vitaminnivåene våre - vitamin D griper direkte inn i stoffskiftet.
-
24-05-06, 13:52 #13
Det var det godt å bli påminnet om Kris! Har ikke husket på å spørre om å få måle dette når jeg har vært til kontroll, men nå står det notert på huskelappen i det minste - så var det bare å huske å ta den med da....
Lignende tråder
-
Intoleranse overfor alkohol
Av anitab i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 18-03-08, 11:18
Svar med sitat
Bokmerker