Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
22-05-06, 09:54 #1
dårligere form etter økt dose
Hei
Jeg økte Levaxindosen til 100 µg daglig for to og en halv uke siden. (brukte før det 11 tabletter a`50 µg i uka, dvs gjennonmsnittlig 78 µg daglig).
Jeg har den siste uken følt med i dårligere form, mer trøtt og sliten.
Er det for tidlig å merke bedring etter at jeg økte dosen?
I begynnelsen av april var min verdier slike:
TSH: 17
S-FT3: 3,4
T4-FRITT: 14,0
Jeg tok nye prøver forrige uke som jeg får svar på i morgen....
-
22-05-06, 10:34 #2
Dersom du blir dårligere av å øke dosen med Levaxin, er det veldig sannsynlig at binyrebarken din sliter... Les mer her:
http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html
-
22-05-06, 13:37 #3
Hvis jeg kan få tippe litt, så heller jeg til at økningen din er alt for liten. Får å senke en såppass høy TSH må økningen være mer enn 100µG i uka. Jeg tenker sånn at den formsvikten du nå kjenner hadde du også fått uten denne marginale økningen.
Jeg kjenner meg selv best da, så det skal sies at vi er forskjellige, men var det meg ville jeg økt mer.
Prøvene du får svar på imorgen er tatt ei uke etter økningen ? Da kan de likegjerne være lavere som høyere, og du får forsåvidt ikke så mye nytte av dem.
Jeg tror det lønner seg å regulere dosen etter at man har fått prøvesvarene, og så holde denne dosen iallfall til neste prøvesvar. Ta gjerne prøver hver måned den tia du jakter på idealdosen. Så er det ikke så nyttig med prøver lenger. Da er det mere nyttig med slik småregulering hver 3.måned. Gjerne i den størrelsen som du driver med nå. Da er det lite viktig om tallverdisene er litt opp eller ned, det er mye viktigere at du finner ditt eget maxpunkt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-06, 13:54 #4
Det siste økningen skjedde fordi jeg hadde kontaktet en endokrinolog på Lommelegen som mente (ut fra det han kunne lest av mitt sykdomsforløp) at jeg burde øke med en gang. De blodprøvene jeg tok var planlagt før dette og var egentlig uavhengig av denne økningen.
Dessverre har jeg, etter mye lesning og undersøkelser på egenhånd, funnet ut at jeg ble satt på alt for lav dose Levaxin fra starten av. 50µg daglig da verdiene var som følger:
TSH: 89
S-FT3: 2,7
T4-FRITT: <;5,1
I dag har jeg ringt etter prøveresultatene, TSH er nå nede i 8. FT4 er innen normalen, noe den har vært lenge. Anti-TPO er "over tusen" i følge hun jeg snakket med. Men dette er vel ikke så unormalt. Det betyr vel bare at dette er kronisk og ikke forbigående slik det kan være etter graviditet (fikk lavt stoffskifte etter graviditet).
Det som er kjedelig er at jeg føler meg dårligere nå etter at jeg økte dosen for to og en halv uke siden, men det er kanskje for tidlig å håpe på bedring.
-
22-05-06, 16:57 #5
Positiv anti-TPO betyr at kjertelen ødelegges av antistoffer. Man har ikke midler til å bekjempe antistoffene så det må bare gå sin gang, og den prosessen kan anslagsvis ta et par år fra det starter. Og antistoffene forsvinner ikke selv om kjertelen er ødelagt. Dem har du nesten for livet.
Slike autoimmune prosesser kan ofte starte i perioder som for kroppen oppleves stressende - som graviditet og fødsel jo er.
Anti-TPO er et feilsøkingsverktøy og kan forsåvidt bare glemmes.
Høy TSH betyr at prosessen er kommet langt og nok er ferdig i ditt tilfelle.
Ã… finne riktig dose kan ta lang tid. Du har jo hatt en avtagende egenproduksjon og et opptrappende behov for mere Levaxin til nå. Likevel kan det ta tid. Jeg hørte veldig mye på legen, og glemte å tenke på at det er jeg som er det "instrumentet" som best viser hvordan jeg har det !
Tenk på deg selv - å prøv å formiddle det til de som trenger vite noe om det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-06, 19:50 #6
Hos meg selv fikk jeg mer brain fog straks jeg økte fra 75 µg til 100µg. Det kommer av at ft3 blir noe for lavt for meg når man øker med bare t4-medisin.
Det kan jo være noe sånt.
eller det kan være lavt cortisol, som åpenbarer seg når man prøver å øke dosen levaxin.
Eller det kan være at du må øke med 12,5µg først og så et par eller mer uker senere med 12,5µg igjen. (Dagsdosen mener jeg her)
Ã…ssen er det du fører deg dårligere?
Og du er vel ikke bare allergisk mot bjørkepollen?
-
23-05-06, 09:02 #7
Jeg føler meg trøttere og har lite energi. Og jeg får liksom ikke gjort noe. Jeg skal selvfølgelig ikke klage altfor mye. Jeg har en 60% stilling som jeg takler gasnke bra. Men ting er ikke helt bra heller. Jeg er mer irritabel enn jeg pleier, har kortere lunte. Sliter litt med synet (ting er litt uklart innimellom). Jeg vet jeg ser trøtt og sliten ut da jeg er svart under øynene og "smilerynkene" har blitt mer tydelige. Jeg føler meg aldri uthvilt når jeg våkner om morgenen.
Jeg har en sønn på 15mnd og det tar jo litt krefter selvfølgelig. Men jeg var jo bedre for en mnd siden, det er det som er så deprimerende.
Dessuten tror jeg mitt graviditetsønske som jeg måtte utsette på ubestemt tid tar på litt psykisk. Det er noe jeg ønsker veldig sterkt og som jeg følte meg klar for for 1-2 mnd siden.
Skal til legen i dag, men har ikke de store forhåpningene for det besøket.
-
23-05-06, 09:41 #8
Kan også nevne at jeg er blitt mer kresen på mat.
Maten skal gjerne smake en god del og mat jeg i utganspunktet syns dårlig om, men som jeg tvinger i meg (f.eks. fisk) byr meg helt i mot.
Veldig glad i godteri om dagen. Gudskjelov vises det ikke på vekta.
-
23-05-06, 09:50 #9
Vil bare si at du har selvfølgelig rett til å klage når behandlingen du får ikke virker godt nok. Skulle bare mangle. Det er på den måten verden går framover. Noen må ha det inn med teskjeer, så vær nøye og bruk tid. Hvis det nevnes bare i en bisetning, oppfattes det ikke som viktig.
Sukkerhunger er et stoffskiftesymptom som mange her har opplevd.
Det er også mange av de adferdsmessige beskrivelsene du opplyser om.
Lykke til hos legen sa• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-05-06, 09:58 #10
Skulle vært Endo du N`Finn!! Var på ett stoffskifte møte igår, og det var hvertfall det Endoen sa der. Og det var nesten de samme veridene på eksemplet som ble nevnt der. (sånn ca hvertfall) Og han sa att hun nesten helt sikkert var underdosert.
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Og med det samme jeg sitter her, kan jeg jo skrive litt av det han sa om emnet, Hypo/graviditet/dose-økning/kontrollprøver også!!
Før en bør bli gravid bør TSH være på 0,5-2. Og en skal øke Levaxin dosen allerede fra dagen en planlegger å bli gravid.Fosteret starter ikke å produsere Thyroxin før v 12-14 uker.
HVIS MOR FÃ…R FÃ…R LITE MEDISINER UNDER GRAVIDITET, KAN BARNET FÃ… LAVERE IQ, OG DET BLIR MÃ…LBART V 5/6 Ã…RSALDEREN.
Og det var en skikkelig smell for meg som har en tass på 2 og som fikk beskjed av legen att det ikke var nødvendig å øke dosen i det hele tatt under svangerskapet.
Og en skal til kontroll hver 4-6 uke under hele svangerskapet. Og en skal og så til Endokrinolog!!
Og ang å øke dosen og ta kontrollprøver utenfor svangerskap, så mente han att det tar tid for stoffskifte å stabilisere seg så en trengte ikke å ta kontrollprøve før etter 6-7 uker etter dose-økning.
Og att du hadde antistoffer på over 1000, om jeg ikke tar feil da så har du Hashimoto.
skulle tru noen hadde putta på meg pairpenger idag gitt!!!!
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
Lignende tråder
-
dårligere prøveresultater men god form??
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 16-02-07, 20:39
Svar med sitat
Bokmerker