Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
18-04-06, 14:37 #1
hei alle sammen igjen!!!
holdt på å få helt panikk jeg når jeg oppdaget at forumet hadde vært nede, men ser nå til min store lettelse at nesten alle er back in bisniss.
puhhhhhhh
jeg for min del ahr hatt mye vann i kroppen til tider.
det kommer når jeg har vært dårlig en stund.(FEILDOSERT)
min vekt går også opp og ned som en jo jo.....den ene uka går jeg opp 2 kg og den andre er jeg plutselig 3,5 kg lettere. har utstyrt emg med forskjellig størelser klær jeg.......
går på vanndrivende på det værste, men takk for tips om lymfe drenasje og ikke minst det at kroppen sparer på vannet som den trenger......det gir jo en forklaring på hvorfor ingenting skjer enkelte dager når ejg tar vanndrivende.
soneterapi virker for min del - "hjemme soneterapi"...bare stå å tråkk på dørstokken en stund eller andre ujevne underlag....så odner kropen opp selv etterhvert. bedre enn dyre behandlinger!!!!!!
S
-
06-05-06, 21:56 #2
TSH på 50 og t3 på 1,5 ?????
hei folkens - trenger litt hjelp med disse verdiene.
har sluttet på mesisin etter 23 år og nå er verdiene mine på t3=2.2
t4=2.0, og TSH på 50.
men jeg har aldri følt meg så frisk før i hele mitt liv.......er så innderlig lykkelig - takler jobben som er veldig krevende, nyter våren og traller i vei.......................hva skjer?????
var skikkelig syk for ett par mnd siden men hadde da prøver som visste
t3=3,0, t4= 16,9 og TSH på 2,49.......... alle innenfor normalen....
noen som kan forklare noe som helst - spesialisten er ivertfall ikke til mye hjelp og jeg er skikkelig forbanna på dne delen av legestanden....
har også i det siste hatt en tpo på 131....hva betyr det?????????
håper noen kan hjelp forvirra meg.........FORT
har nemlig bestilt legetime hos fastlegen min - tenkt å stramme han litt opp!!!!!
forresten noen som kan forklare litt om forskjellen på virkning på tyroksin og armour.....?????? har gått på tyroksin i 23 år - men tror kanskje ikke det var rett for min kropp.
mange spørsmål fra sleepy - for tiden veldig normal! - hmmm uten medisin!!
-
06-05-06, 22:39 #3
Hyggelig at du føler deg bra, men enig med deg at høres pussig ut. Det er ikke mye jeg skjønner av stoffskiftet for tiden, så jeg regner med noen andre har noe glupere så si
.
Fra hypo til hyper på null komma svisj - og tilbake igjen - eller??? Foreløpig frisk
-
07-05-06, 07:46 #4
Jeg har også forsøkt å slutte med Levaxin. Alle tre gangene opplevde jeg et kjempe fint liv i ei uke. Første gangen var etter få år, og da tøyde jeg det lengst, 12 uker. fT4 var da null og TSH 160. Og kjertelen kom ikke igang.
En gang jeg var så lei symptomene slutta jeg bare for å få "fri", og da jeg gikk over til Armour. Alle gangene fikk jeg et normalt liv som varte omtrent ei uke.
Men det er slik jeg er - ikke nødvendigvis slik med deg.
Hvis jeg likevel skal prøve et kvalifisert gjett, så vil jeg tippe at kjertelen er så tilbakedannet etter alle åra på Levaxin at du ikke får igang produksjonen. Din TSH på 50 pisker nå kjertelen skikkelig til å komme igang med produksjonen, men verdien på det som skulle komme ut er bare 2,0 og er nok rester fra Levaxinen.
Anti-TPO er en "helsetest" av kjertelen. Den kan vise om kjertelen er angrepet av noen av de antistoffene testen er følsom for.
131 betyr at du har slike antistoffer.
Du kan ha rett i at Levaxin ikke er det rette for deg. Når du starter opp igjen, (du må nok det) så gjør det på en cocktail. Ta 25µG Lev.+1Grain Armour. Dette basert på at du er i underskudd på thyroxiner og tåler høyere oppstartsdose.
Vurder dosen etter en tid og føl deg fram med dosen. Ikke reguler mer enn en gang i mnd. og i små stepp av gangen.
Du skriver at din TSH var 2,5 og da er dosen somregel litt lav. Denne verdien er ok for friske, men den blir ofte nær null på doser vi trives med.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-05-06, 13:22 #5
De har flere ganger sagt på de utenlandske forumene at hvis man føler seg bedre uten thyroxin, da kan det være noe med binyrene.
(lavt cortisol)
Uansett er det alltid noen som føler seg bra når de akkurat hat sluttet med thyroxin.
Men om en stund så innhenter stoffskiftehormonmangelen en.
Det fins 2 prøver for antistoffer mot binyrene, og noen flere prøver for feil ved cortisolsyntesen, dn ene heter 17-noe og den andre som der noe ny heter 18? Vi hadde det på forumet før den siste som krasjet. Kanskje kris har det på siden sin, eller merete.
Etter så amnge år burda man snart bli sjekket for mer.
kan godt skjønne at man ikke sjekker alle for alt mulig, men når man ikke blir bedre så burde man sjekkes for mer sjeldne tilstander også mener jeg.
-
07-05-06, 14:47 #6
Mangelen på stoffskiftehormoner innhentet iallfall meg ja.
Aker har sjekket binyrene mine. Også for antistoffer og Synacten-test.
De konkluderete med at alt var iorden, selv om døgnvariasjonene i S-Cortisol var små og også motsatt av det de skal være. Mellom 200 og 250 såvidt jeg husker.
De målte ikke frie Cortisolverdier. Kun i døgnurinprøven da.
Undersøkelsen ble innledet med denne prøven og S-Cortisol som var omvendt. Det ble forlangt nye prøver noen uker senere med den begrunnelse at labben hadde forbyttet morgen og kveldsprøvene.
Andre gangen jeg tok dem viste de det samme, men det førte ikke til konklusjoner i undersøkelsen.
Så jeg er ikke helt sikker på at det er iorden da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-05-06, 08:52 #7
takk for gode svar.
nå vet jeg heldigvis litt mer. skal be legen min sjekke binyrene og kortisolen!!
sleepy
-
15-06-06, 23:04 #8
Jeg har gått på tyroksin i 23 år men var veldi dårlig i en periode over 1/2 år. prøvene mine var fine hele tiden mens jeg selv følte meg skikkelig drit.....spesialisten rådet meg til å prøve å slutte med tyroksin for å se hva som skjedde. har vært helt uten medisin nå i snart 3 måneder - har gått til akupunktur og forsone den siste tiden - uansett har dette vært de fineste månedene i hele mitt liv........går ikke an å beskrive det med føler meg i ett med kroppen min på en rar måte. har energi - mistet suget på mat og godteri som ejg ahr gått konstant emd i hele mitt liv, ingen hjertebank, ingen skjelvinger etc etc etc etc etc....har dog lagt på meg endel,litt vann i kroppen men dette kan jeg tåle bedre enn alt det andre som gjaldt når prøvene mine var fine
på tross av dette er prøvene mine helt på bånn og jeg har en TSH på 60.........forstår ingenting jeg??
har du noe erfaring????
er det farlig å ha en så høy TSH???
må legge til at målet med å slutte på tyroksin var å se om kjertelen begynte å virke igjen....men har hørt at det kan ta opptil 8 mnd før den reagerer????
hilsen sleepy - som for første gang har et normalt forhold til søvn!!!!!
-
17-06-06, 12:43 #9
Hei Sleepy..
Spennende å lese det du forteller. Det er oppsiktsvekkende synes jeg. Hvilken tyroksin har du brukt i 23 år? Det første som slår meg er jo at denne tyroksinen må ha vært feil for deg. Enten fordi du ikke skulle hatt tyroksin, eller fordi du har fått feil type. Så er det neste spm. som popper opp, om bedringen din skyldes stopp på tyroksin, eller om den skyldes akupunktur og fotsone. Fortell gjerne mer! Jeg synes dette var interessant.
-
18-06-06, 14:23 #10
hei igjen
masse nyttig info her marianne og er enig i det du skriver ang medisinering viss man helt klart har en skjoldbrukskjertel som ikke virker.
i mitt tilfelle fikk jeg diagnosen som 10 åring på 4 klasse kontroll, fordi jeg var hoven nederst på halsen......mamma fikk da velge om hun ville at jeg skulle begynne på medisin eller ikke (tyroksin) barnelegen på sykhuset som "utreda" meg.
hun tenkte at det var tryggest å la meg begynne - og siden har jeg gått på ca 100mg pr dag i 23 år. har ikke merket noe til sykdommen. har alltid sovet mye og har hele mitt liv trodd at det har vært normalt å være så tung i kroppen som jeg alltid har vært.....jeg har sovet 10 timer pr natt og gjerne egentlig hver ettermiddag 2 timer.
likevel ahr jeg vært trøtt trøtt trøtt i alle disse årene. jeg har planlagt nøye når tid ejg kan sove neste gang. liekledes mitt forhold til mat.....har hatt normal vekt men alltid sug etter mat. drømt om store middager og planlagt når tid ejg kan spise neste gang. godteri har gått unna i alle varianter. mange har kommentert at det er rart at den lille kroppen min kan ta inn så store mengder mat....
har aldri tenkt på dette som noe problem eller endel av sykdommen.....har bare trodd at livet var sånn......og at alle andre også hadde det sånn....
tok som sagt tyroksin i alle disse år og prøvene var alltid fine.
begynte på levaxin når detkom på markedet.
ble dårlig første gang i 2002. fikk diagnosen psykisk ustabil helt til kontordama spurte meg om ikke jeg hadde stoffskifte sykdom....visste ingenting om symptomene. men begynte da å lære meg litt om min egen sykdom.
fikk en ny nedtur nå i oktober. gikk rett på en smell etter enormt stress på jobb. ble liggende rett ut i 2,5 uke. klarte knapt å pusse tenner. normale verdier på prøver....bitte litt høy tsh - dose justering opptil 125 mg 2 ganger i uka. justerte med litt opp og ned - prøvde liothyronin i tre uker - sluttet med det.
ble bare dårligere og var helt ute å kjøre..... skjelvinger - plutselig anfall av hjertebank - beina bar meg ikke. holdt på å dette om i butikken, finmotorikk ble dårlig, kognitiv dårlig. etc etc...
kom tilslutt til spesialist nå i april som forslo at ejg skulle prøve å slutte med medisin og se hva kroppen "sa".
ble bare friskere og friskere når jeg sluttet. første måneden var jeg på en rosa sky og hadde masse energi for første gang på lenge. og så godt humør!!!! jippi jeg følte meg helt fantastisk og livet var herlig. :P
stoffskifte prøvene etter 1 mnd uten medisin visste
TSH - 50,
t4 - 2,0 (går viss ikke an å måle det lavere) og
t3 - 1,5.
spesialisten sa at det var INGEN tvil om at jeg trengte medisin. ejg fortalt hvordan jeg hadde det og han gikk med på at jeg prøvde en mnd til uten medisin.
denne mnd ble like fin - dog begynte jeg å hovne opp ansikt og ene armen (vann i kropen) og fikk endel verking. begynte hos fotsone og akupunktur for å prøve å sette igang skjoldbrukskjertelen viss det er liv i den....og for å få tatt vekk symptomene (vann, hevelser, verk) dette ahr absolutt blit nesten borte.
nye prøver nå i juni viser tsh på 60 (fikk ikke vite de andre målingene av spesialisten som skjelte meg ut i det lange og brede for at jeg hadde gitt han feil tlf nr....annen historie)
han beordret meg til å begynne med medisin og mente at jeg utfra prøvesvarene burde ligge rett ut uten NOE energi......noe jeg ikke gjør.....
merker at jeg blir fortere sliten selvfølgelig og tåler ikke så veldig mye men føler meg likevel friskere enn i februar når ejg hadde prøver innenfor normalen...........og satt hos legen og spesialisten og gråt mine modige tårer og ba om hjelp.........da var jeg utslitt etter en tur i butikken, nå har jeg ett tilnærma normalt liv....uten to timer på sofaen hver ettermiddag....
har begynt på medisin igjen nå og er spent på hvordan det går.....(lav dose - 50 mg pr dag)
homeopaten mener at hun fortsatt kan hjelpe meg med å prøve å få igang kjetelen med egenproduksjon...men at det tar tid......
men ejg vet jo ikke om kejrtelen er død for alltid.....så den som venter får se... skal ivertfall prøve litt til.....
dette ble ett veeeeeeldig langt innlegg.........
men jeg forstår INGENTING av denne kroppen og disse prøvene....så derfor hadde jeg behov for å forklare litt......
noen som kan hjelpe med noen forklaringer/erfaringer kanskje????
føler meg fin fin når ejg egentlig burde ligge rett ut
føler meg drit når prøvene er fine.....
hjelp - jeg trenger noen svar!!!
er bra frustrert men har bestemt meg for å nyte hvert sekund nå når jeg har det så fint!!! skal aldri aldri aldri glemme denne tiden her - uten de domme medisinene..... :P
Svar med sitat
Bokmerker