Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 38

Tråd: Overdosert?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Overdosert?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Men fastlegen syns det er HELT greit og skremme deg med osteoperose...!!?
    Egentlig tror jeg legen tror det er farlig å være overdosert, så da tenker han vel at han istedet må skremme meg til å gå ned i dose ... Ganske absurd, for å sende meg til beintetthetsundersøkelse mener han jo er unødvendig.

Jeg har hatt samme fastlege i ti år, og er stort sett fornøyd med ham, så å bytte vil ikke gagne meg. Ellers er det mye vi kan akkedere om, så han skjønner ihvertfall at jeg ikke tar alt for god fisk, som da han mente at jeg burde ta statiner og jeg svarte at jeg først skulle lese boka til professor Uffe Ravnskov "Kolesterol - myter og realiteter" men da den engelske utgaven. Han mente at dr. Ravnskov er kontroversiell og det er jo sant nok, men han er ikke betalt av legemiddelindustrien for sin forskning. Fastlegen har aldri senere anbefalt meg å ta kolesterolsenkende medisin, og jeg måtte senere selv spørre om å ta blodprøve på kolesterolet, kun for å vite verdiene

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Jeg har hatt samme fastlege i ti år, og er stort sett fornøyd med ham, så å bytte vil ikke gagne meg. Ellers er det mye vi kan akkedere om, så han skjønner ihvertfall at jeg ikke tar alt for god fisk, som da han mente at jeg burde ta statiner og jeg svarte at jeg først skulle lese boka til professor Uffe Ravnskov "Kolesterol - myter og realiteter" men da den engelske utgaven. Han mente at dr. Ravnskov er kontroversiell og det er jo sant nok, men han er ikke betalt av legemiddelindustrien for sin forskning. Fastlegen har aldri senere anbefalt meg å ta kolesterolsenkende medisin, og jeg måtte senere selv spørre om å ta blodprøve på kolesterolet, kun for å vite verdiene
    Å ha en fastlege som man kan snakke med, og som godtar at man som pasient har egen vilje og respekterer dette er til tider noe av det beste man kan håpe på.

Jeg hadde nok argumentert hardt for den undersøkelsen dersom han er nervøs - og for min egen del - for å ha en baseline til seinere.

Det du sier beviser bare det som vi ser gang på gang... at det er de som tar grep om sin egen situasjon, og ikke blindt overlater den til legene, som klarer seg best.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Sv: Overdosert?

Egentlig tror jeg legen tror det er farlig å være overdosert, så da tenker han vel at han istedet må skremme meg til å gå ned i dose ...
    Det er han sikkert ikke alene om og tro - men hva med og gi ham noe mer konkret enn tro?
    Hvis du åpner tråden Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 - så kan du selv velge i flere av innleggene på hvilke(n) utskrift legen fint kan få i Gave av deg.

Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
    Jeg har lest på www.drlowe.com at amerikanske endokrinologer halverte behandlingsdosene med tyroksin i 1973.
    Før dette var behandlingsdoser 200-400 mikrogram pr dag.
    Dette førte til at TSH ikke var målbar, så da måtte dosene senkes slik at de fikk brukt TSH-testen.
    Ingen vits i å ha en flott ny test hvis den ikke er målbar i en stor gruppe pasienter! :(

Og så ble det bestemt at behandlingsdosen skulle være 100-200 mikrogram daglig....
    Han spekulerer i om den plutselige oppblomstringen i diffuse sammensatte sykdommer (Fibomyalgi, Kronisk Tretthetsyndrom)
    er kommet som en direkte følge av TSH-testen, for høye referanseområder og halvering av tyroksindoser.

Det jeg lurer på, er om dette skjedde i Norge samtidig? Hadde vi så høye behandlingsdoser, og så ble da halvert "over natta"?
    Det er vel skjelden at pasienter i Norge får mer enn 150 mikrogram T4 daglig. Vet dere av noen?
    Jeg fikk 150 før jeg byttet til Armour, men måtte virkelig mase på legen for å få mer enn 100 mikrogram.
    Merket en ørliten bedring, men ikke nok til å fjerne depresjon og tretthet.
    Dessverre er Dr Lowes nettinfo ikke lenger tilgjengelig - men se om du ikke kan finne det du trenger i andre linker
    (dvs i svarene som marge får i sin tråd).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Det er han sikkert ikke alene om og tro - men hva med og gi ham noe mer konkret enn tro?
    Hvis du åpner tråden Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973 - så kan du selv velge i flere av innleggene på hvilke(n) utskrift legen fint kan få i Gave av deg.

Sitat Opprinnelig skrevet av marge Vis post
    Jeg har lest på www.drlowe.com at amerikanske endokrinologer halverte behandlingsdosene med tyroksin i 1973.
    Før dette var behandlingsdoser 200-400 mikrogram pr dag.
    Dette førte til at TSH ikke var målbar, så da måtte dosene senkes slik at de fikk brukt TSH-testen.
    Ingen vits i å ha en flott ny test hvis den ikke er målbar i en stor gruppe pasienter! :(

Og så ble det bestemt at behandlingsdosen skulle være 100-200 mikrogram daglig....
    Han spekulerer i om den plutselige oppblomstringen i diffuse sammensatte sykdommer (Fibomyalgi, Kronisk Tretthetsyndrom)
    er kommet som en direkte følge av TSH-testen, for høye referanseområder og halvering av tyroksindoser.

Det jeg lurer på, er om dette skjedde i Norge samtidig? Hadde vi så høye behandlingsdoser, og så ble da halvert "over natta"?
    Det er vel skjelden at pasienter i Norge får mer enn 150 mikrogram T4 daglig. Vet dere av noen?
    Jeg fikk 150 før jeg byttet til Armour, men måtte virkelig mase på legen for å få mer enn 100 mikrogram.
    Merket en ørliten bedring, men ikke nok til å fjerne depresjon og tretthet.
    Dessverre er Dr Lowes nettinfo ikke lenger tilgjengelig - men se om du ikke kan finne det du trenger i andre linker
    (dvs i svarene som marge får i sin tråd).
    "The number of patients with chronic, widespread pain (a classic symptom of hypothyroidism) increased in the mid-1970s to a point that rheumatologists began totake notice. This occurred shortly after endocrinologists, in 1973 and 1974, recommended cutting hypothyroid patients’ thyroid hormone dosages in half. This reduced patients’ dosages from the equivalent of 200-to-400 mcg of T4 to 100-to-200 mcg. [74][75] The purpose was to raise the patients’ TSH levels. (The new TSH test had recently come into widespread use.)" (...)

"As standard practice at this time, physicians had come to adjust patients’ thyroid hormone dosages to keep their TSH levels within the reference range.[77] As Dr. David Derry wrote in the British Medical Journal, "In 1973 thyroidologists officially endorsed the newly designed TSH test for thyroid function . . . ."[78]

Source/Kilde: Critique of replacement studies by Dr. J. C. Lowe

Relatert (av dr. Lowe): https://www.stofskifteforum.dk/showt...l=1#post143644

Sist endret av Mod; 15-05-14 kl 19:50
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Det finnes INGEN sammenheng mellom osteoperose og "høye" stoffksiftemedisindoser

Ai-ai, så bra at noen har sørget for at dr. Lowe fremdeles finnes på nettet
    Takk for linkene som her blir servert -)
    Jeg har kun hatt tid til å lese den siste linken, men den alene kunne vært kopiert opp og sendt til ALLE leger (inkludert endokrinologer):
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    [*][78] Derry, D.M.: Consequences of the TSH. BMJ 2000;320:1332

Utsnitt:
    "Thyroid hormone remains one of the safest therapeutic agents that came out of the 1800's.
    Aspirin which also came from that era has caused huge numbers of deaths from overdose
    whereas thyroid hormone has yet to record a death from acute overdose.
    All the scare about osteoporosis was unfounded.
    There has not been a documented case of thyroid hormone use being related to osteoporosis.
    The hesitancy to use thyroid hormone has been established and perpetuated by the TSH test."

Og referanseområdet for fT4 og fT3 er vel da også satt iht TSH-verdien..?
    Kjør debatt - please

Fotnote: Overdose... er noe jeg forbinder med rusmisbruk & dødsfall -
    lave og høye doser er vel mer beskrivende når det gjelder stoffskiftemedisin ;)
    Kevlin

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Exclamation Overdosert på Thyroid

Mine siste stoffskiftesvar kom nettopp:

fT4 30 (9-22)
    fT3 14,6 (2,8-7,1)
    TSH < 0,05 (0,2-4.3)

Min fastlege skriver at jeg er overdosert på stoffskiftehormon-substitusjon, noe han ikke kan ta medisinsk ansvar for hvis jeg fortsetter med samme dose Thyroid Erfa.

Samtidig nevner han at bivirkninger som følge av overdosering i fremtiden ikke vil være erstatningspliktige, da jeg selv har valgt å fastholde aktuelle dose.

Min aktuelle dose har i 1/2 år vært 250 mg/dgl Thyroid, uten at jeg har følt meg overdosert.
    (Før dette hadde jeg 310 mg/dgl.)

Nå har jeg igjen trappet ned til 187,5 mg.

Hvilke overdose symptomer må jeg se etter?
    Hvilke bivirkninger kan overdosering før til?
    Jeg bruker også en thyroid support Schieldklier Formule Plus

Kan dette ha betydning for prøveresultatet?

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Question Sv: Overdosert på Thyroid

Hej Elbeth

Du har været ude for lignende før. Den første tråd ("Overdose") var postet d. 20. november 2012. Den anden ("Overdosert?") d. 11. april 2014, og så den sidste i dag, d. 10. november 2015.

Vi har derfor lagt disse 3 dine "overdose-tråde" sammen, for bedre overblik, fordi det ser ud til at være et tilbagevendende problem.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Overdosert på Thyroid

Hvilke overdose symptomer må jeg se etter?
    Hvilke bivirkninger kan overdosering føre til?
    Hej

Du behøver ikke spørge om symptomer på overdose. Du ville ikke være det mindste i tvivl, hvis du var "ægte" overdoseret. det ville simpelthen være umuligt bare at overleve, fordi symptomerne er så plagsomme.

"Ægte" overdoseret er man, når alt for mange proteinbundne T4-molekyler, bliver frisat fra proteinbindingen og straks omdannes til frie T3-molekyler, der straks trænger ind i kroppens celler, og inde i dem, hurtigt øger stofskiftet til meget højere, end et normalt stofskifte skal være.

Fordi du har høje tal på FT4 og FT3, betyder det ikke automatisk at du har hyperthyreose. Hyperthyreose er, når frie T3-molekyler skyder stofskiftet i vejret - INDE i cellerne. Og dette ville du overhovedet ikke kunne undgå at bemærke, ene og alene fordi det ville gøre dit liv umuligt.

Hvis du er bekymret for knogleskørhed: i forbindelse med behandling med NDT (natural desiccated thyroid USP), er knogleskørhed et ukendt fænomen, uanset dose-størrelse.

Lægemiddel-induceret knogleskørhed er først blevet konstateret efter at NDT-behandlingen blev udfaset til fordel for syntetisk T4-alone behandling.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor du bruger Schildklier formule plus? Det er ikke et tilskud for thyreoidea-syge i behandling, men et tilskud for thyreoidea-syge der ikke er i behandling, eller for friske mennesker der ønsker at booste deres thyreoideafunktion. Den mængde af jod Schildklier formule plus indeholder, er så lille at den er betydningsløs i denne sammenhæng.

Du har vist ikke brug for L-thyrosine i kombination med de øvrige ingredienser i Schildklier formule plus, fordi denne cocktail kan hæve dit homocysteine, og homocysteine - hvis mere end godt er - spærrer for frie hormoners access til cellerne, så de i stedet ophobes i blodet.

For at finde ud af, hvad der muligvis gemmer sig bag dine høje tal på FT4 og FT3, er der brug for en udvidet udredning af mulige årsager. Du har været gennem lignende før, og det er mig en gåde, hvorfor det ikke er interessant for lægerne at finde svar på, andet end regulering af medicindoser?

Kan du skrive hvilke blodprøver var udtaget de sidste par (om)gange? Altså, kun hvilke. Du behøver ikke skrive resultater.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Overdosert på Thyroid

Mine siste stoffskiftesvar kom nettopp:

fT4 30 (9-22)
    fT3 14,6 (2,8-7,1)
    TSH < 0,05 (0,2-4.3)

Min fastlege skriver at jeg er overdosert på stoffskiftehormon-substitusjon, noe han ikke kan ta medisinsk ansvar for hvis jeg fortsetter med samme dose Thyroid Erfa.

Samtidig nevner han at bivirkninger som følge av overdosering i fremtiden ikke vil være erstatningspliktige, da jeg selv har valgt å fastholde aktuelle dose.

Min aktuelle dose har i 1/2 år vært 250 mg/dgl Thyroid, uten at jeg har følt meg overdosert.
    (Før dette hadde jeg 310 mg/dgl.)
    Jeg er klar over at jeg har tatt opp dette før. Det NYE er at jeg blir gjort ansvarlig for event bivirkninger i framtiden, noe jeg synes det er litt vel drøyt av en lege å si.

Dermed tvinges jeg til å gå ned i dosen jeg føler meg bra på, til tross for at fT3 og fT4 er over referanseområdet.

I tillegg har jeg Ulcerøs kolitt, Proteinuri og høyt blodtrykk. Jeg har selv funnet ut at jeg er laktose- og glutenintoleranse. 🍞 🍦🍶

TGA: Jeg hadde en blackout i oktober i år. I desember 2008 hadde jeg en lignende blackout. 👀🌬

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Exclamation Sv: Overdosert?

Fastlegen har åpenbart ikke satt seg inn i hvordan blodprøvesvarene SKAL leses utifra andre kriterier (enn syntetisk T4) når pasienten medisineres med thyroid.

Poster denne på nytt:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei alle sammen

Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
    Jeg skal ta med dette til legen min

Svaret jeg fikk følger her;

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
    Jeg har denne liggende på min gamle mailadresse - og også som papirkopi (et eller annet sted) -
    jeg skal lete videre, men jeg håper dette kan være nok til at du ikke går med på å dosere deg ned
    Kevlin

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Overdosert..
    Av Camillis i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 29-07-10, 17:53
  2. Overdosert - Hva gjør jeg?
    Av NoraH i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 26
    Siste melding: 30-06-09, 19:51
  3. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  4. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 03:53
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn