Viser søkeresultater 171 til 180 av 203
-
04-11-14, 05:50 #171
Sv: Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010
Og der... tror jeg at grensa var nådd. Iallfall har jeg vært såpass sliten (ingen andre symptomer som jeg har merket - er god og varm) at jeg nå legger på 15mg Erfa. Etter det jeg kan regne meg til så er det oppgang både i t4 og i t3. Jeg beholder homeopatdosen min med levaxin også. Så får jeg se da. Det er i så fall første gang jeg må vinterdosere. Men denne klokkestillingen tok helt knekken på meg.
Og etter oppdosering i går så sa kroppen ifra at "du kan gjerne gi meg mer magnesium også" i morges med trusler om krampe under fotbladet.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
04-11-14, 09:14 #172
Hejsa
Jeg bliver positivt overrasket hvis de 15 mg Erfa giver en tydelig oppgang både i t4 og i t3. Når man først mærker behovet så forholdsvis tydeligt som du beskriver, så er det på med en grain, og så evt. ned med en kvart eller en halv. Tvivler dog lidt, fordi de 25 mcg homeopatlevaxin sagtens kan hæmme effekten af Erfa, så hvor meget Erfa egentlig du har behov for, "med-eller-uden-levaxin" er rigtig usikkert at gætte på...
Uanset hvad, hormonerne står ikke stille med tiden, så behovet for vinterdosering sagtens kan dukke op efterhånden som de ellers kompenserende andre hormoner har evt. fået travlt med deres eget primært arbejdsområde, eller er bare blevet lidt alders-reduceret. Det kan sagtens begynde ske selv om der ellers endnu er ½ liv til alderdommen.
Er det ikke længe siden at dit avatar afspejlede de faktiske forhold... har vist længe været uddateret, synes du ikke?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-11-14, 10:36 #173

Takk for omtanken, Anisa.
Fra 25µg levaxin 2 av 3 dager så går jeg ned til 1 av 3 dager - så dersom den hemmer så burde det bli mindre, vi jeg tro? Og jeg får forholdsvis mer ft3 med endringen og går opp totalt etter deg jeg klarer å finne ut. Det som gjør at jeg tenkte å starte pent er at jeg ikke har merket så entydige signaler, synes jeg selv da. Det er ("bare") litt nedgang i tiltakslyst og libido (kanskje jeg har brukt opp hormonene
) og egentlig vanskelig å vite om det er den forbannede klokkestillingen som har vippet meg av pinnen eller om det er sesongvariasjonen. Det har ikke gått til hissighet eller til at sofaen blir uimotståelig - de symptomene jeg har merket først før ... men på den annen side så har samboeren merket at jeg er mindre duracell enn jeg har vært tidligere. Såh. Jeg skulle vel ønske at det var entydige signaler å få.
(When pigs fly ...)
Så jeg hører absolutt det du skriver.
... Og ved nærmere ettertanke og studering av loggene mine så er jeg rimelig sikker på at rådet ditt er godt og bør følges. Ved årsskiftet 12/13 gikk jeg på 150mg erfa daglig + 25µg levaxin annenhver dag. (Den høyeste komboen jeg har vært på til dags dato.)
Det var en del ting som skjedde da som tilsa at kroppen var særdeles fornøyd med tingenes tilstand. Da blir det herved 155mg fra ikveld.
Jeg har ny blodprøvetaking ca 1.desember, så det hadde vært ønskelig å klare stabil dose iallfall i 14 dager før.
Alderen kan være en ting, at andre prosesser er kjørt opp en annen ting, endringer i vitamin/mineralstatus en tredje mulighet. Jeg klarer f.eks ikke å holde d-vitaminet så høyt som jeg ønsker og merker innimellom ting som jeg har lært er "magneium-signal". Det er umulig å ha oversikt over alt dette og interaksjonen. Jeg vet bare at på denne tiden av året så er "litt opp" en av de tingene man definitivt bør prøve om ikke alt stemmer lenger.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
09-11-14, 19:45 #174
Ingen tvil om at det var opp jeg skulle, nei. (Neste gang kjenner vi det igjen enda raskere.)
Og mannen gleder seg over at jeg har mer glimt i øyet og er "full av faen" igjen.
Men det rare er at i 2 dager etter økningen kjente jeg meg lavere enn før økningen. Anisa - kan en skarp økning i tilgjengelig t3 føre til en wolff-chaikoff-liknende effekt? Har du vært borti noe sånt? For det var sånn det virket på meg...

Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
15-11-14, 21:17 #175
Nu kan jeg ikke huske, hvor længe du var i gang med reduktion af medicindose, for at se om kirtlen kan "genoplives". Hvor langt ned nåede du, hvor længe blev du "dernede" og hvor langsomt/hurtigt øgede du medicindosen igen... op til hvor meget inden den sidste "vinter-øgning" osv.
Det triste ved den slags eksperimenter (mener overordnet nu) er, at det tager uforholdsmæssigt længere tid at komme sig igen af eksperimentet, end den varede inden man begyndte øge igen. Det andet triste er, at jo bedre velreguleret og i trivsel man var på tidspunktet for eksperimentets start... jo større risikoen bliver for at man ikke opnår tilsvarende komfort og trivsel igen, uanset den før rette medicindose, eller endda højere end før.
Det jeg mener er, at medmindre skjoldbruskkirtlen er helt væk, bortopereret, bliver kirtlen med selv den mindste restproduktion påvirket af ethvert forsøg på at "genoplive" den ved at sætte medicindosen ned. Det er derfor ikke usandsynligt at undervejs i opreguleringen af medicinen igen, kan restproduktionen hæmmes, så den totale hormonomsætning bliver lavere selv om medicindosen er øget. Lidt som når folk startes i behandling på alt for lave doser.
Håber at det er overstået nu og at du trives igen, som før.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-11-14, 22:16 #176
Jeg kom ikke lenger enn til 120mg Erfa daglig og var vel ikke på det mer enn i halvannen måned, midt på sommeren 2013. Derfra gikk jeg til 135mg Erfa + 25µg Levaxin annenhver dag. Og det holdt jeg til februar 2014 hvor jeg gikk til 125mg Erfa + 25µg Levaxin 2 av 3 dager. Det kjentes bra ut fram til nå, november 2014
Og jotakk. "Spiffen" - tiltakslyst og humør - er tilbake i stor grad.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
19-12-14, 10:07 #177
Så har man vært hos legen. Det ble noe amputert da jeg hadde tabbet ifht blodprøvene. Som om ikke det var nok så hadde SiØ bestemt seg for å selv analysere de prøvene som skulle til Aker, med det resultat at de ikke er sammenliknbare med tidligere prøver.
Nuvel. Det som var interessant er at antiTPO nå er tellbar også hos SiØ. Dermed må de være lavere enn noen gang siden jeg startet målinger.
Jeg fikk en ny prøve "på skammen" og den ble analysert ved aker og viser anti-TPO på 135 (ref < 35). Det er slett ikke ille.
Videre så holder testosteron seg greit, fT3 var høy-normal, fT4 i bunnen og TSH "skremmende lav for en allmenpraktiker" (fnyser). SHGB hadde dessverre økt ut av normalområdet. Det er en forventet, men ikke ønsket virkning av økningen i dose. Men... som vi ble enige om ... om man ikke har lyst for at man har for mye SHGB/for lite tilgjengelig testosteron eller om man ikke har lyst for at man har for lite stoffskiftehormoner kommer ut på ett fett mhp den totale mengden sex ... og det kjennes ut som jeg trenger den stoffskifteøkningen mer enn sex inntil videre.
Det som er interressant for meg er om jeg kan snike meg litt ned på våren når man vanligvis blir litt mer våryr... og om jeg kanskje kan få reseptorene mine litt mer sensitive i stedet for å måtte pøse på med hormoner i blodet. Jeg vet ikke helt hva som skal til reseptormessig ut over sink og d-vitamin... Dvitamin har jeg slurvet med både oralt og solariummessig (blir ca 30 min ukentlig) så der er det sikkert mer å hente.
Men i det store og hele har jeg det bra da. Har ikke noe problem med å takle normal jobb. Nå gleder jeg meg til 14 dager med julefri. Da er planen å begynne å pusse opp soverommet.
-
02-04-15, 10:30 #178
Det var vår. Jeg har nå i en tid kjent at jeg har vært altfor våken til kvelds, til tross for at vi her i heimen står opp kl 5:30. Har tenkt som så at enten må jeg begynne å trene mer enn de gåturene jeg har, eller så må jeg forsøke å redusere litt. På grunn av problemene ved klokkestilling i høst så bestemte jeg meg til å vente til klokkestilling i vår.
Så sammen med klokka gikk jeg ned fra 140mg erfa og 125mg erfa+25µg levaxin annenhver dag til 125mg erfa hver tredje dag og 125mg erfa+25µg levaxin de andre to.
Skriver det her så vet jeg når det skjedde.
Ellers er livet fint. Jeg har godt med energi til hverdagslivet og nok til å gjøre som i går - en 3-timers sykkel/gå-tur på tunge grusveier uten andre konsekvenser enn at jeg sov tungt og lenge i natt. Nei, musklene er nok ikke like byggbare eller "ivrige" som før, men de holder godt til jevn, hverdagsaktivitet. Jeg har da også passert 40 nå.
Det jeg også har skjønt er at dersom jeg skal bygge opp gjennom trening så må det være via jevn og rolig økning sånn at medisin og hverdagsform henger med.
Nuvel - livet er fint og jeg har pågangsmotet intakt. Det er faktisk ett av mine første symptom... Humør og "mot". Så håper jeg at dette kan være med å gi håp til alle som sliter. Det går an å få det fint med stoffskiftesykdom. Det er ikke sikkert at det er så lett å holde seg "der" hele tiden, men sånn er det da med de som er "friske" også.
Jeg ser for meg min fase nå som et bilspill - man kjører raskest og mest problemfritt om man holder bilen på asfalten og i sporet, men man kommer fram om man er utpå grusen innimellom også, bare man klarer å styre inn igjen. Vingler våryr avgårde.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
25-06-15, 12:43 #179
Det er sommer og livet er fint. Jeg jobber og har det bra - psykisk og fysisk. Kjæresten ukependler til konsulentjobben så jeg er alene på hjemmebane på hverdagene og det går finfint. Vi har ikke så mye annet enn eiendeler/eiendom og tre katter (de eier som kjent seg selv, men har nå valgt å spise og sove hos oss) å ta vare på, så det går fint.
Jeg har jevn energi og pussler med tanken på å redusere fra 125mg Erfa daglig + 25µg levaxin annenhver dag til kun de 125mg daglig. Argumentet mot kutt er at jeg er velfungerende på dette, argumentet for kutt er at jeg har liten tro på at den levaxinen bidrar med noe... og de studiene som antyder at fT4-tilskudd faktisk kan bremse stoffskiftet.
Uansett. Det faktum at jeg drar fra jobb, tar en liten (bare rundt en km) geocachetur og deretter ofte jobber fysisk i 1-3 timer utover kvelden uten annet enn litt treningsstølhet (som forøvrig magnesium på kvelden gjør underverker mot, og arbeide som jeg er svært forundret over ikke utvikler seg til betennelser sånn som det pleier om vinteren etter f.eks snømåking) tilsier at jeg og kroppen min har det bra.
Selv om det er en del å hente på å reime inn utglidninger i kosthold og "kos" (jeg er glad i både sjokolade og litt vin, selv om leveren min ikke er det) så... er det fantastisk hvor bra magen og formen forøvrig er nå ifht i 2010. For tiden tar jeg ingen tilskudd fast (men omega3/multivitamin/sink/selen/jod/magnesium "nå og da).
Av mat spiser vi i hovedsak mat vi lager selv av råvarer, ikke halvfabrikkata og lavkarboinspirert. Glutenfritt og laktoseredusert for min del. Ingen av oss tåler laktose i store mengder. Forsøker å kjøpe økologiske grønnsaker der hvor de er bra og vilt når jeg kan få tak i det.
Jeg burde vel forsøke å få inn litt mer trening (etter at jeg er ferdig med å rive veranda). Forøvrig har jeg fokus på å få nok søvn. Siden jeg står opp 6 så er målet å være i senga før kl 23 og jeg forsøker å ha god søvnhygiene... Dvs å redusere mengden lys jeg utsetter meg for de siste timene før senga (programmet f.lux for pc er et godt hjelpemiddel) og å ha et mørkt soverom. Det ser ut til å fungere bra. Da er det bare å fortsette til at gode vaner er spikret som selvfølger.
Kjedelige meldinger herfra kanskje, men jeg håper det kan gi motivasjon til noen også.
-
25-06-15, 14:03 #180
Min erfaring er, at hvis leveren ikke er glad for noget, permanent eller forbigående, har man selv ikke lyst til det. F.eks. selv lidenskabelige kaffedrikkere føler dem direkte frastødt af tanken om en kop kaffe, på lever-svage dage, så de dage står sædvanligvis sauerkraut og bitre urter på menuen. Man behøver ikke være lever-syg, for at have lever-svage dage.
Gule kørebriller har samme effekt som f.lux. Jeg har dem på hver aften jeg sidder foran computeren, eller ser TV.Siden jeg står opp 6 så er målet å være i senga før kl 23 og jeg forsøker å ha god søvnhygiene... Dvs å redusere mengden lys jeg utsetter meg for de siste timene før senga (programmet f.lux for pc er et godt hjelpemiddel) og å ha et mørkt soverom.
Kedelige meldinger? Jeah right...
Kunne jeg bare skrive lignende for 10 eller 20 år siden, ville jeg være i paradis, set med mine øjne i dag. Sikke et held, og klogskab, at du lod så meget (nyt) komme an på en prøve...
Lignende tråder
-
Jeg fikk graves sykdom etter jeg fødte mitt første barn 2010
Av Iren85 i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 09-08-15, 16:04 -
Ny-diagnostisert med lavt stoffskifte
Av Milli i forumet Lavt stoffskifteSvar: 75Siste melding: 12-12-12, 18:45 -
Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 15-02-12, 06:56 -
Hypothyreose diagnostisert i august 2006
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 611Siste melding: 15-08-10, 21:23 -
Jeg er nylig diagnostisert med lavt stoffskifte
Av Rafael i forumet Lavt stoffskifteSvar: 48Siste melding: 05-12-07, 14:16