Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Prøvesvar
-
07-11-13, 06:12 #1
Prøvesvar
Hei ! Håper noen her kan gi meg en liten pekepinn på prøvesvarene mine.. Legen skjønner lite/ingenting. Har heldigvis blitt henvist til endokrinolog men dette skjer ikke over natten.
Kortisol
morgen: 16 (6-29)
Kveld: 5 (2-16)
Tsh: 0,17 (0.5-3,60)
T3: 4,8 (3,5-5,5)
T4: 12 (11-17)
Ferritin: 24 (9-140)
Føler meg en blanding av hyper/hypo og synes derfor det er kjempevanskelig og vite om jeg skal øke eller minke dosen. Har tidligere merket fort hvilken ende jeg har vært i og medisinert deretter. Ser jeg på Tsh er jeg nærmere hyper? og ser man på T4 er jeg hypo.. Har forresten brukt hydrokortisonsalve nå en ukes tid og merket stor bedring i starten, men de siste dagene har ikke effekten vært så stor :/ Bruker multivitamin, jerntilskudd, C-vitamintilskudd, antioksidanter, omega 3.
Symptomer: Lyssky, ømfintlig for støy/stress, trøtt og sliten, salt/søt hunger - grenser nesten til "føling" enkelte ganger
en slags skjelving/svakhet i kroppen, tett i nesen, BRAINFOG, småsvimmel og varm !!
Bruker Erfa thyroid !
Noen lure råd ? Blir veldig takknemlig for svar
Sist endret av Theodora78; 07-11-13 kl 07:22 Begrunnelse: tilføyelse
-
07-11-13, 09:02 #2
Sv: Prøvesvar
Hei Teodora og velkommen til forumet!

Ser du bruker Erfa og går derfor ut at du har vært hos en privatpraktiserende lege? Er det fastlegen din som har henvist deg til endokrinolog?
Jeg ville sagt at prøvesvarene dine tilsa at stoffskiftet ditt er for lavt. TSH blir veldig supprimert av denne medisinen, så du bør heller dosere ut fra FT4 og FT3. Er prøvene tatt tidlig om morgenen? Har du fått målt anti-stoffer(Anti-TPO/TRAS)?
Ville sagt at kortisolet ditt var OK - kan være greit å ta en døgnurinprøve hvor du måler både kortisol, aldosteron og jod. Salthunger kan tyde på problemer med aldosteronet, mens søtsug er vel mer en blodsukker-greie. Har du målt aldosteron, glukose og c-peptid?
Og hvordan er pulsen og blodtrykket ditt?
Andre ting det kan være greit å sjekke som påvirker stoffskiftet er selen, sink, jod og d-vit.
Jeg har litt samme problemstilling som deg(stoffskifte- og binyre-problemer), og har vært hos endokrinolog - to forskjellige faktisk, med veldig nedslående resultat. Mitt inntrykk er at de er veldig TSH-fokusert og siden din TSH nå er under normalen, vil de mest sannsynlig si at du er overmedisinert (eller ev. at du ikke trenger stoffskiftemedisin..). Har du blodprøvetall fra før medisinering som "kvalifiserer" til behandling? Ev. påviste antistoffer? Har du påvist antistoffer er det mye enklere å få hjelp.
Hvordan var ståa før du begynte med Erfa? Hvor lenge har du gått på Erfa/stoffskiftemedisin?
-
07-11-13, 09:26 #3
Hei mummimamma

Jeg meldte meg inn her for snart 10 år siden da jeg fikk påvist hypo etter svangerskap. Hadde veldig klare verdier:
TSh: 135
T3: ikke målbar
T4: husker ikke.
Antistoff: 1200
Fikk kranglet meg til å prøve armour i 2005 og gikk etterhvert over til erfa thyroid.
Den siste prøven jeg tok mener jeg ble tatt midt på dag omtrent, jeg bruker å ta medisin før jeg legger meg om kvelden. Det er min nåværende fastlege som vil henvise meg til endo, da han ærlig innrømmer at han ikke kan nok om stoffskifte.. (all honnør til en som faktisk innrømmer det). Jeg kan ikke huske og ha målt aldosteron noen gang.. ?!? Jeg har forøvrig normalt blodtrykk 120/84 men noe høy puls på 85.
Veldig forvirrende at jeg er såpass varm i kroppen om jeg har hypo ? får ikke det helt til å stemme. Føler på meg at det er noe annet som lager kluss i systemet.. Men vanskelig og finne ut hva, leger blir jo heller ikke så happy viss man tropper opp og forlanger spesifikke prøver ;)
Hvilken medisin bruker du ? får du noe støtte for binyrer ?Sist endret av Theodora78; 07-11-13 kl 09:30 Begrunnelse: tilføyelse
-
07-11-13, 09:49 #4
Med såpass klare indikasjoner på lavt stoffskifte og antistoffer i tillegg, vil jeg tro at du vil få bra hjelp fra en endokrinolog!

Dette med varmen, kan kanskje være problemer med binyrene? Endokrinologer er vel ikke spesielt glade i å verken sjekke eller medisinere annet enn Addisons eller Cushings når det kommer til binyre-problemer, og kortisolprøvesvarene dine tilsier ingen av delene. Det blir sannsynligvis tatt nye prøver i forbindelse med at du skal til endokrinologen. Du kan jo nevne dette med salttrang for endokrionologen og ev. be om å få sjekket ortostatisk blodtrykk.
Du kan lese om binyreproblemer her inne på forumet, eller f.eks. her: http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html.
Kommer du ingen vei med endokrinolog, anbefaler jeg deg å ev. få en time hos en privatpraktiserende lege som kan ta tak i dette
-
07-11-13, 09:50 #5
Jeg bruker Erfa, Cortef, Pregnenolon, DHEA og Florinef i tillegg til faste tilskudd av magnesium, jern og D-vitamin.
-
07-11-13, 10:18 #6
Takk for svar mummimamma
skal jammen mase meg til en del prøver nå ja !! Føler at jeg ikke helt hører hjemme under hypo, da jeg er heller varm enn kald og slank (problemer med at jeg blir for tynn). Kan dette være noe binyrerelatert muligens ?
-
08-11-13, 10:09 #7
Hej

Jeg synes, der er mange ting hos dig, der lyder som noget med binyrerne, fx din trang til sødt og salt og ikke mindst, at du er lysfølsom!
Læs om binyretræthed her på forummet
og husk, at særligt jern, d-vitamin, b12 og jern er ekstra vigtige at være opmærksom på. Og så må vi jo ha højere niveauer af alt for af få det samme ud af det som raske /friske mennesker. Jeg ta'r fx 90 mikrogram d3 hver dag for at funke.
Mht. medicinen må du absolut stoppe med at tænke på tsh'en, for den skal gå mod nul, når man bruger thyroid, og hos nogle, fx hos mig, blir tsh fuldstændigt usynlig. T4 vil syne af mindre i blodprøverne, og det skal man heller ikke bekymre sig for meget om.
At du har det dårligt nu, kan måske skyldes, at du har været underbehandlet? Og så er det vel hårdt for kroppen pludselig at få det t3, den trænger til, tænker jeg. Og kunsten er så at forbedre binyrerne, så man kan øge dosis til det, man har brug for - uden at blive dårlig
Nielsigne
P.s. 10 år er jo lang tid, og antistofferne kan blive flere og kirtlen dermed mindre eller for den sags skyld forsvinde helt. Er du blevet fulgt af lægen i det tidsrum - eller har du gået på samme dosis i al den tid? For så tror jeg, det er er ret sikkert, at du har gået på for lidt medicin i et eller andet stykke tid, måske år. Binyrerne kan trække læsset et stykke tid, efterhånden som skjoldbruskkirtlen må gi op, men de kan jo ikke blive ved
P.p.s. Glemte helt at spørge, hvor meget medicin du bruger
Sist endret av Nielsigne; 08-11-13 kl 10:19 Begrunnelse: P.s. og p.p.s.
-
08-11-13, 14:14 #8
Takk for svar Nielsigne
du tenker det samme som meg, at dette har med binyrene og gjøre !! Har vell kansje ikke nevnt at i sommer hadde jeg:
TSh 9,37
T3 3,8
T4 9
Økte da på dosen fra 90 mg daglig til 120 mg daglig. Dette var muligens litt for brå endring og kansje binyrene ble trette da ?!? Jeg fikk ett par uker etter dette først en kraftig forkjølelse som varte i 3 uker, før jeg var noenlunde frisk i en uke, så ny kraftig forkjølelse i en måned til. Har mer eller midre småhanglet siden dette. Må også nevne at i denne perioden jobbet jeg mye og presset kroppen mer enn jeg burde iver lengre tid :/ Den senere tid har det nå bare har vært en sterkt dalende formkurve.. Lurer derfor på : kan jeg da gjøre lurt i og gå ned igjen på dosen til 90 mg ? og heller ta litt hydrokortisonkrem ved siden av før jeg sakte øker igjen på thyroiden ?? Skjønte ikke helt hva du mente med at "T4 vil syne af mindre i blodprøverne" ? antistoffene var på rundt 400 i 2011 vet jeg, så disse har jo sakte gått nedover, er ikke det et bra tegn ?? Tok ultralyd av kjertelen i sommer og det ble kommentert at kjertelen var ganske liten..
Theodora
Sist endret av Theodora78; 08-11-13 kl 14:16 Begrunnelse: tilføyelse
-
08-11-13, 18:57 #9
Nej, jeg synes ikke, det er nogen stor øgning - fra 90 til 120 mg. Synes i det hele taget, begge dele lyder af lidt for lidt .... Men vi er selvfølgelig forskellige, og bl.a. betyder ens kropsvægt i udgangspunktet vist noget
Men med de voldsomme tal, du først havde, må du ha været vældig syg? I hvert fald overanstrengt! Måske var dine binyrer allerede ret så trætte på det tidspunkt? Har du fået hjælp til det dengang? Og hvor meget medicin fik du af den syntetiske? Får man syntetisk medicin, har kroppen jo en udfordring i at omdanne nok t4 til t3, og det er ikke alle, der klarer det.
Har du mon nogle gamle blodprøverne liggende, så man kan sammenligne? Og er dosen blevet ændret undervejs? Når man har antistoffer, kan /vil ens behov for medicin ændre sig i takt med, at skjoldbruskkirtlen nedbrydes.
Men jo, det er et godt tegn, når der blir mindre antistoffer i blodet
Mht. T4 mener jeg slet og ret, at det får man mindre af, når man bruger thyroid. Det er det aktive t3, man går efter - og når det er thyroid i stedet for syntetisk tilskud, er det proteinbundet og vældig fredeligt
Nielsigne
Lignende tråder
-
prøvesvar
Av carpe diem i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 20-06-11, 13:56 -
prøvesvar
Av mammantileir i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 25-09-07, 19:14 -
prøvesvar
Av Eva35 i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 18-04-07, 21:18 -
prøvesvar
Av skaye i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 07-06-06, 21:43 -
Prøvesvar