Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
-
04-05-05, 17:51 #1
Jeg har fått Levaxin 50 mcg daglig og skal prøve i 4 uker.
mine prøver var for 5 år siden :
TSH 2,57
T4 10,7
T3 3,3
er d normalt
formen er i alle fall ikke normal
12.5.05 Prøvesvar 9.5.05
Ferritin 12ug/L 15 - 200
vitamin B12 320 pmol/L 170 - 650
TSH 3,98 mU/L 0,20 - 4,0
Fritt T4 12,1 pmol/L 9,0 - 22,0
Fritt T3 4,1 pmol/L 2,3 - 5,7
Anti-TPO <35 kU/L <35
Jeg har fått Levaxin 50 mcg daglig og skal prøve i 4 uker.
Høres dette rimelig ut?
-
04-05-05, 18:22 #2
Nei - de er ikke normale.
Det er mulig at de vediene kan tolkes til å befinne seg innafor noen oppsatte grenser, men ikke ta det så alvorlig. Dette er bare noen statistiske grenseverdier.
Det viktigste du kan gjøre er å fine ut hvordan du vil ha det. Altså hvor stor dosen din er når du har det best.
Den sikreste veien er å øke lite av gangen (feks100µG i uka) og øke med dette hver gang du syns du har symptomer på lavt stoffskifte. Du bør holde så lenge du kan nesten. Helst 6-8 uker. Ellers rekker du ikke å føle på hvordan dosen virker.
Lær deg hvordan overdosesymptomer er og hold deg under dem.
Hvis ikke du finner en dose som er bra da, så kan du jo prøve en annen Thyroxintype.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-05-05, 18:23 #3
Lisa, en FT4 på 10-noe er relativt lavt. Normalt er nærmere midten , som er 15 eller 17 eller noe sånt. TSH på 2,57 var vel tatt om ettermiddagen hvis jeg tipper rett. Om morgenen ville det vært nærmere 5.
Jeg hadde samme tall. Prøvene mine ble tatt om ettermiddagen(legen min åpnet først kl 12, og jeg orket heller ikke å møte opp så tidleg som 12)
nora
-
05-05-05, 19:15 #4
Jeg har ikke fått diagnose eller medisin, så d er d som er poenget, er d noen vits i å gå til lege, og er det noen leger som mener dette bør behandles?
Har non no forslag til handling?
-
05-05-05, 20:05 #5
Hei Liisa.
Klart du må gå videre med dette. Og det må du helt uavhengig av om du blir forstått eller ikke. Dine verdier er 5år gamle ?
Hvis du allerede da hadde et begynnende autoimmunt angrep er det svært sansynlig at dette er forverret. Det kan være betydelig forverret og dette skjer så gradvis at du prøver å tilpasse deg hele tiden - og plutselig er det stopp.
Jeg må råde deg til å ta en ny test. Si til dem at du må ha en "anti-TPO-test" også. Den sier noe om betenelsestilstanden i kjertelen.
Det er ikke så lurt å gå med dette ubehandlet. Jeg fikk masse symptomer som ikke gikk vekk av det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-05-05, 20:20 #6
Tar d til etterretning og skal gjøre d i morgen den dag
-
12-05-05, 16:28 #7
Du bruker ikke Thyroxin og skal starte nå ?
DA ville jeg begynt med 25µG/dag. Grunnen til det, er at det er om å gjøre å beholde så mye som mulig av kjertelens egenproduksjon og da må du ha litt TSH.
Ved en analyse av din situasjon så har du en kjertel ikke er angrepet og som fungerer men ikke klarer å produsere nok - men nesten nok. Hvis man da starter opp med å forsyne kroppen med mer enn det som mangler, vil TSH falle til null og kjertelproduksjonen stopper.
Slike tilfeller som ditt er ikke det vanligste. Jeg har heller ikke påviste antistoffer og er derfor litt a-typisk selv. Antagelig gikk jeg også slik som du har gjort i hele oppvekst-tida.
Mitt råd blir altså ikke å forhaste deg med å ta for mye i starten. Jeg ville begynt med 25µG annenhver dag de første 2 uker fø jeg gikk over til hver dag. Hvis du klarer deg med 25 vil du få det bedre enn om du må ha 50.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-05-05, 17:01 #8
Takk Hansen
Da trur æ at æ starte forsiktig, sjøl om æ har løst på ei hurtig forandring, men deet er jo riktig som du sier at kjertelen må få lov til å fungere. Det sa forresten dokter'n min og, og d var derfor han ville at æ bare skulle bruke det i 4 uker.
Da prøve æ 1/2 tbl x 1 a.h.d. til å begynn med.
-
12-05-05, 18:08 #9
Hurtigtoget kommer ganske sakte desverre liisa.
På Levaxinboksen står det (om jeg husker rett) at halveringstida er 2 uker.
Forklaringen er som når det gjelder stoffskiftet ellers - mye mer omstendlig.
Når du spiser en Levaxintablett (det er rein T4) så kommer den inn i blodet via fordøyelsessystemet isteden for kjertelen. Det første som skjer er at T4 binder seg til et protein som heter Albumin. Den bunnede T4 er på en måte kroppens lager av et forhormon og DETTE brukes ikke til noe. Det må igjennom en prosess som kalles de-Jodinasen først. Her omformes dette forhormonet til brukbare hormoner som styrer mye rart i kroppen. Det første hormonet som frigjøres i prosessen er T3, som er forbrenningshormonet. Dette tar det 2-3 uker for de-jodinasen å frigjøre - og først da har det evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygentilgangen. (det vil si sette igang forbrenningen).
Altså har det ikke skjedd NOE i kroppen din ENDA ! Så hurtigtogbilletten kan du kaste
Hvis du nå har tatt for stor dose - SÅ kommer hurtigtoget NÅ - og du har ingen brems ! Du har da spist for mye i 2-3 uker !
Den situasjonen der har jeg vært i og jeg ønsker ikke andre dit !
4 uker ?
Jeg må nesten få si at det tror jeg ikke noe på, Det er først da det akkurat har begynt å skje noe med deg. Og du må føle på dette i antagelig 4uker før du fatter hva som skjer.
Men dette er basert på egene erfaringer da !
Noen råd til fra meg ville være å måle TSH fritt T4 og fritt T3 hver måned i et år fremover. (hvis du orker).
Og ikke reguler dosen oftere enn annehver måling og da i meget små steg. Kjøp en liten eske på Apoteket med 7 rom i og legg opp ukens dose hver Sønd. Husker du like bra som oss andre så får du bruk for`n !
Det er nok også slik at har det først vært nødvendig å begynne med Thyroxin så går det aldri å slutte.
Noen får dette behovet etter fødsler, og flere av disse kan slutte, men ingen andre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-05-05, 18:51 #10
hei!
Jeg fikk sikkert dette for at jeg ikke skulle mase mer, for jeg spurte først etter Armour, og d va da han skrev rp. på Levaxin som en "test".
Lignende tråder
-
Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 25Siste melding: 14-04-13, 13:05 -
Hvorfor vil legen at jeg bare skal ta T3 én gang daglig?
Av sigo i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 18Siste melding: 23-12-12, 12:42 -
Skal på utredning om 2 uker, trenger meninger
Av Mille85 i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 3Siste melding: 11-06-11, 21:50 -
Armour - nå skal jeg prøve! :-)
Av sivcath i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 22Siste melding: 03-02-09, 22:06
Svar med sitat

Bokmerker