Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Visste dere hva oppdrettsfisken spiser?

http://www.dagbladet.no/2013/02/07/n...nsen/25602006/

I et av lesersvarene her står det at lakseoppdrettsnæringen er den første næringen som nå har tatt i bruk GMO soya....

Her er svaret fra oppdrettsnæringen der det påstås at mais, raps og hvete er sunt for fisken.
    http://www.dagbladet.no/2013/02/07/n...tikk/25613528/

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Visste dere hva oppdrettsfisken spiser?

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Her er svaret fra oppdrettsnæringen der det påstås at mais, raps og hvete er sunt for fisken.
    http://www.dagbladet.no/2013/02/07/n...tikk/25613528/
    Politikersvar / ny-ord (som i Orwells "Storebror ser deg") smitter over alt -
    Eksempel på spørsmål - svar:
    - Er det naturlig for fisk å spise mais?

- Fôret er satt sammen for å gi fisken optimal helse.
    Sammensetningen gjør produktet bærekraftig.
    Vi har redusert marine råvarer for å ta vare på fiskestammene.

Er det bare meg? Dette er virkelig Goddag-Mann-Økseskaft!
    Tenk hvis man kunne går opp til eksamen på den måten -
    dvs og bare "svare" det man hadde lyst til; og ikke det det blir spurt om

pst - fasit: svaret er selvfølgelig Nei (det er ikke naturlig for fisk og spise mais!!!)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    I et av lesersvarene her står det at lakseoppdrettsnæringen er den første næringen som nå har tatt i bruk GMO soya....
    I Sverige er GMO-dyrefoder fuldstændig forbudt.

Problemet med opdrættet laks er, at foderet er baseret på en høj andel af plantebestanddele. Jo større planteandel i foderet, jo færre og dårligere kvalitet af Omega-3 fedtsyrer i fisken.

I naturen lever små laks af animalsk plankton (zooplankton) og små havdyr. Når laksen bliver større går den efter tilsvarende større bytte. Laks spiser ikke planter og heller ikke plante-plankton som alger. Der skal være 100% animalsk føde for at laks kan trives og modstå sygdomme og havlus. Hvordan behandler opdrættere havlusbefængte laks og dambrug, tør jeg end ikke bare begynde at gætte.... Normalt befrier laks sig for havlus når den skal op ad ferskvandet, men det kan den ikke når den opdrættes i havdambrug.

Disse omkostningsbevidste opdrættere går efter det billigste foder. Det billigste foder er blandet af affald fra slagterier og fiskefabrikker, men mest fra landbruget, med GMO, pesticider osv. Det ender med at opdrætsfisken bliver fyldt med dioxiner, PCB og guderne ved, hvad ellers. Jeg er helt enig med kokken fra artiklen.

Siden PCB blev fundet i norsk opdrættet laks for 6-7 år siden, har jeg i stedet købt vild laks fra Alaska og omegnen. PCB er ekstremt hormonforstyrrende og foruden alskens andre sygdomme, kan den også give lavt stofskifte.

Personligt mener jeg at der er ikke noget og ingen som er så ødelæggende for en branche, som uhæmmet grådige forretningsfolk, her opdrættere. Og jeg gider ikke høre på alle undskyldninger om omkostninger, rentabilitet osv. til forsvar for opdræt af PCB-laksen. Man har også selv ansvaret når man velvidende køber fisk opdrættet til u-sundhed for både fisken og forbrugeren.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Siden PCB blev fundet i norsk opdrættet laks for 6-7 år siden, har jeg i stedet købt vild laks fra Alaska og omegnen. PCB er ekstremt hormonforstyrrende og foruden alskens andre sygdomme, kan den også give lavt stofskifte.
    Får dere kjøpt vill laks i Danmark ? Det kan jeg ikke tenke meg vi får her i landet!?

Jeg var i Danmark på ferie i år, og ble overrasket over hvor god merkingen på dagligvareproduktene deres er!!
    Ingen problem med å få tak i økologiske varer, og var de ikke rent økologiske stod det hvilke gårder som produserte varen osv. GMO merket var de også!
    Mye bedre enn her hjemme, men så er danskene de som spiser mest økologisk mat også, har jeg lest
    En aldri så liten avsporing kanskje.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Visste dere hva oppdrettsfisken spiser?

OK "avsporing" synes jeg

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Får dere kjøpt vill laks i Danmark ? Det kan jeg ikke tenke meg vi får her i landet!?
    Er der slet ingen vildlaks tilbage i Norge? Eller har opdrætsindustrien lobby'et mod salg af vildlaks? Det kunne ligne en forretningsmetode til beskyttelse af egne varer.

Man har altid (så vidt jeg husker) kunnet købe vildlaks i Danmark. Den er lidt mere fast i kødet, en smule mere brun end rød, og så er den fed men ikke så fed at fedtet drypper af den. Den smager også (synes jeg) mindre af "sild" når tilberedt, end opdrættet laks. Nok fordi vildlaks spiser ikke så mange havfisk og slet ikke noget fiskemel, som opdrættet laks.

Med det jeg kender til Norges geo-forhold - højland, bjerge, flode osv. - burde vildlaksen trives stort i Norge...

Ellers en hel del info om vildlaks på denne hjemmeside: http://www.redvildlaksen.dk
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Oppdrettsindustrien er en råtten, råtten bransje. Vi har fremdeles villaks i Norge, men den er utrydningstruet pga oppdrettsanleggene. Problemet er at fisk fra anleggene rømmer og parer seg med villaksen. Oppdrettslaksen er genetisk helt forskjellig fra villaks. Den er designet for å vokse fort, bli tidlig kjønnsmoden osv osv. Ikke bare parer den seg med villaksen, men overfører sykdommer også. I en av fire elver er nå bestanden av villaks så svak at alt fiske er forbudt. Så framtiden ser ikke lys ut. (Les mer: http://www.reddvillaksen.no/situasjonen-i-elvene/)

En annen ting er at disse anleggene ikke er pålagt å rense utslippene sine. Det betyr at utslipp tilsvarende kloakk fra 8,8 millioner mennesker går rett i fjordene våre. «- Mens vi må rense kloakken fra hver enkelt hytte som bygges, går dette urenset rett i sjøen, sier Kurt Oddekalv.» (Les mer: http://www.dagbladet.no/2010/03/24/n...sing/10963831/)
    Det sier seg selv at dette går hardt utover alt liv i havet. Her hvor jeg bor har bl.a rekene forsvunnet. De som har greie på det, sier at det er middelet mot lakselus som dreper rekene. Her er en sak som var oppe i media om en som har fanget krabbe i nærheten av et oppdrettsanlegg: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...g-4056073.html

Vår kjære fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen forsvarer oppdrettsindustrien med nebb og klør, ikke så rart kanskje siden hun personlig eier rundt 10 prosent av et av landets største selvstendige oppdrettsselskaper. Millionene ruller allerede inn på kontoen hennes, men det er tydeligvis ikke nok:

«Gunnar Stavrum: «Slik prisene nå er, er en laksekonsesjon et gullkantet papir.Men verdien har vært begrenset av at staten har satt et tak på 25 prosent hos en aktør. Det har stanset John Fredriksens oppdrettsselskap, Marine Harvest ASA, fra å kjøpe mer. Og den grensen er det nå fiskeriministeren vil heve til 40 prosent, samt at «det i særlige tilfeller kan gis tillatelse til erverv av mer enn 40 % av produksjonskapasiteten». Det pikante i saken er at fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen personlig eier rundt 10 prosent av et av landets største selvstendige oppdrettsselskaper, SinkabergHansen AS, som produserer laks for rundt 800 millioner kroner i året.» (kilde: http://bore-aktuelt.blogspot.no/2013...habilitet.html)

«Mandag kunne VG fortelle at flere eksperter advarer barn, unge og gravide mot å spise oppdrettslaks fordi det er usikkert hvor mye giftstoffer laksen inneholder» Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen mener de eksisterende kostholdsrådene er gode nok. - Jeg forholder meg til de offisielle kostholdsrådene som sier at vi skal spise mer sjømat, ikke mindre, sier hun til VG (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10117427)

Jeg lurer på om fiskeriministeren selv spiser oppdrettslaks og gir det til eventuelle barn og barnebarn?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ja, fiskeopdræt er noget værre noget. Både for den enkelte og for naturen. Spis vilde fisk af alle mulige slags i stedet for

(Man skulle nu ellers tro, nordmændene var de mennesker i verden, der havde bedst adgang til vilde fisk. Med den kystlinje .... og alle de elve. Det er i øvrigt i Norge, at min morbror og fætre i mange år har fisket laks og ørred ...)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Visste dere hva oppdrettsfisken spiser?

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Ja, fiskeopdræt er noget værre noget. Både for den enkelte og for naturen. Spis vilde fisk af alle mulige slags i stedet for

(Man skulle nu ellers tro, nordmændene var de mennesker i verden, der havde bedst adgang til vilde fisk. Med den kystlinje .... og alle de elve. Det er i øvrigt i Norge, at min morbror og fætre i mange år har fisket laks og ørred ...)
    Det er dessverre ganske overfisket /utfisket i større områder. Unntaket er ferskvannene, som nå i liten grad blir beskattet, og hvor fisken har bedre kår etter at den suren nedbæren ble snudd.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Re: Sv: Visste dere hva oppdrettsfisken spiser?

Nogen må ta sig af sagen. Flere opdræt kan ikke være løsningen.

(Jeg tænker fiske-stop og andre indgreb i miljøet )
    Sist endret av Nielsigne; 07-08-13 kl 22:54

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Unhappy Svømmende grønnsak

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Problemet med opdrættet laks er, at foderet er baseret på en høj andel af plantebestanddele. Jo større planteandel i foderet, jo færre og dårligere kvalitet af Omega-3 fedtsyrer i fisken.
    Lite omega 3 i oppdrettslaks

- Oppdrettslaksen er i ferd med å bli en svømmende grønnsak, mener hjerteforsker. Mengden av de sunne omega 3-fettsyrene er kraftig redusert de siste ti årene, viser NRKs undersøkelse.

Produksjonen av norsk oppdrettslaks er nå blitt så stor at fisken ikke lenger bare spiser mat fra havet. Dagens oppdrettslaks får rundt 70 prosent vegetabilsk fôr. Det grønne fôret er billigere og mer tilgjengelig, og dermed kan oppdrettsnæringen produsere all den laksen markedet vil ha.

Men da blir spørsmålet hvor mye omega 3 det egentlig er igjen i den norske oppdrettslaksen. Er den så sunn som mange tror? - Oppdrettslaksen nærmer seg en svømmende grønnsak, sier professor Harald Arnesen på Oslo universitetssykehus Ullevål sykehus til NRK Forbrukerinspektørene. Han har studert de virkningene laks med høyt og lavt innhold av marine omega 3-fettsyrer har på hjertepasienter. Både friske og syke trenger omega 3.

Der er meget mere interessant fra denne læge i artiklen på NRK

Dette rundt 70 prosent vegetabilsk fôr han omtaler, er fortrinsvis RAPS og SOYA, noget ben- og fiskemel og ellers kulhydrater. Laks lever oprindeligt ikke af kulhydrater.

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Vår kjære fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen forsvarer oppdrettsindustrien med nebb og klør, ikke så rart kanskje siden hun personlig eier rundt 10 prosent av et av landets største selvstendige oppdrettsselskaper. Millionene ruller allerede inn på kontoen hennes, men det er tydeligvis ikke nok:

«Gunnar Stavrum: «Slik prisene nå er, er en laksekonsesjon et gullkantet papir.Men verdien har vært begrenset av at staten har satt et tak på 25 prosent hos en aktør. Det har stanset John Fredriksens oppdrettsselskap, Marine Harvest ASA, fra å kjøpe mer. Og den grensen er det nå fiskeriministeren vil heve til 40 prosent, samt at «det i særlige tilfeller kan gis tillatelse til erverv av mer enn 40 % av produksjonskapasiteten». Det pikante i saken er at fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen personlig eier rundt 10 prosent av et av landets største selvstendige oppdrettsselskaper, SinkabergHansen AS, som produserer laks for rundt 800 millioner kroner i året.» (kilde: http://bore-aktuelt.blogspot.no/2013...habilitet.html)
    Jeg fatter ikke at folk stemmer på politikere der helt åbenlyst handler, så de lige så godt kunne være valgt i en bananastat.

Arbeiderpartiet ?

Lad være at stemme på partier.

Stem på personer i stedet, ellers går f.eks. Arbeidspartiets stemmer til millionærer med egen agenda, som Lisbeth Berg-Hansen.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hva spiser dere i stedet for brød
    Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 15
    Siste melding: 07-04-15, 01:33
  2. Vet vi hva vi spiser?
    Av Mod i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 6
    Siste melding: 23-09-12, 16:22
  3. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 21-12-09, 23:44
  4. Noen med diabetes her? hva spiser dere?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 4
    Siste melding: 21-12-09, 23:44
  5. Det var det jeg visste! Ny doseøkning med Armour
    Av baremei i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 31-05-06, 22:21

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder