Side 7 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 87
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

da hører jeg på dere kloke hoder og går på den litt lenger....
    for at det er en endring, det er sikkert... jeg føler meg våken for første gang på lenge...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Så fint du føler deg bedre!
    Om en stund kan man ta blodprøver for å se hvor man ligger an.
    Altså skrive ned dosene og symptomene og blodprøveresultater for å se hvor man trenger ft4 og ft3 som jo oftest er de beste parametrene og TSH som da kan være rundt 1 eller 0,3 eller lav...

Vil bare si at det er mest vanlig å gå på 10µg (altså 2x5 µg) så det er mest logisk å prøve dette, og ikke 20µg som er en hestedose for mange.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard jeg svetter

nå har jeg gått en uke på liothyronin. føler meg litt mer opplagt.
    men jeg svetter. noe helt vanvittig. har aldri vært noe frysepinn. men nå er det helt ille. går i t-skjorte ute og det er bare 13 grader her. jeg syns det er deilig. klarer ikke ha dyne på om natten, selv med åpent vindu..

er dette vanlig når man begynner på liothyronin????

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei mokki, dette er etter hva jeg har forstått helt vanlig. Det skyldes at du øker t3-verdien din. Svetting er ok, men begynner du å få hjertebank og kjenne deg rastløs i tillegg må du revurdere liothyronin-dosen din.

Jeg har også begynt å svette mer etter at jeg startet på armour (inneholder også t3) særlig under trening og når jeg kommer inn etter å ha vært i sola. Jeg har aldri brukt deodorant (!) rett og slett fordi jeg aldri tidligere har trengt det. For min del ser jeg dette som en positiv utvikling.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har også gått på Liothyronin i ei uke. Jeg svetter ikke mer enn normalt. Akkurat som tidligere, hadde jeg igjen ei grusom fryse-natt i natt.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    28

Standard

Hei!
    Jeg har også nettopp begynt med Liothyronin. De første 2 ukene svettet jeg noe helt forferdelig, men nå har det gradvis gitt seg. Virker som kroppen har vent seg til dosen nå. Legen mente at jeg skulle ta 2 ganger 20 mikrogr. om dagen, men jeg gikk jo rett til himmels av den dosen. Tar istedet en kvart tablett to ganger daglig, som funker bra på meg....

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard prøvesvarene. ikke rart jeg følte meg dårlig....

da har jeg fått svar på siste blodprøven. når den ble tatt gikk jeg på 150mikrogram levaxin 6 dager i uken og 75 en dag.
    følte meg alt annet en i form.

her er svarene:
    S-TSH 3,15 (0,2-4,0), S-FT4 24,6 (10,3-24,5), T3 1,3 (her står det ikke referanseverdi, så da mener de jeg er innenfor. men jeg har hørt at referanseverdien er 3,2-10,4), S-THY.PER.ANTIS 619 (-50), S-THYR.BIND.GLOB 16, S-TSH REC.ANTIS <1,0

med en TSH over 3 fungerer jeg ikke i det hele tatt. trives best med TSH under 1 jeg. aller helst 0,1.....

har nå gått en uke på 2x5 mikrogram liothyronin.

hva tror dere?? bør jeg gjøre noe med dosen???

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ref.område på T3, som er en totalverdi, kan være sånn 1-3.
    Ref.område på fritt T3 er sånn 3-7.
    1,3 er nok en liten verdi og det sier jo din TSH fra om også. Du har plass til en høyere dose i følge dette.
    Særlig fordi du ikke føler deg bra. Jeg gjorde en avtale med legen min om at jeg fikk regulere dosen selv, innen beskjedne grenser.
    Det var lurt.
    Da ville jeg begynt med å jevne ut doseringen til så like dagsdoser som mulig og økt sakte og pent med 100µ i uka. Hvis det er 100µ tabletter du bruker, så del den i 4 og fordel den utover i ukedosettesken.
    Til DU synes du er best mulig.
    Da kan du måle igjen, da har en analyse noe for seg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

da kan jeg jo øke levaxin med 75 i uke. da går jeg på 150 hver dag. og muligens øke liothyronin etterhvert også? må få tilføye at en uke på liothyronin har gjort underverker. jeg er mye mer opplagt en før...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det forstår jeg godt. Liothyronin er fix ferdig stoffskifte hormon og kan brukes umiddelbart. Med så lave verdier som du har trenger du det virkelig.
    Og det er egentlig problemet, slik jeg ser det da. Altså at kroppen da får en litt ujevn forsyning. Dosen virker ikke lenge.
    Når man spiser Levaxin (rein T4) så går denne på lager først, og frigjøres så fra dette lageret og omdannes til T3 i en jevn strøm, slik at kroppen blir jevnt forsynt med T3.
    Derfor hevdes det at en bør forsøke om kroppen kan få dekket sitt T3-behov gjennom Levaxindosen. Noen ganger går ikke det - av diverse grunner.
    Da må en ty til Liothyonin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 7 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 17-03-12, 21:57
  2. Veldig opp og ned
    Av Trude i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 29-03-11, 17:01
  3. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 17-05-10, 13:55