Side 2 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 87
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

takk for innspill. jeg er kjempeklar for å prøve fleks armour jeg.

kan det være at kroppen min ikke nyttegjør levaxin nå etter fødsel?
    føler liksom ting har skjedd de siste månedene og det har gått utrolig fort. fra å være i helt ok form, til å føle at noe er helt galt.
    jenta mi er 10mnd gammel, og jeg ammer litt fremdeles..

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

leste i en annen tråd nå at for mye insulin gjør at thyroxin virker dårligere. kan prøblemet ligge der?? fikk bekreftet for høy c-peptid for noen måneder siden. skal begynne på metformin når jeg slutter å amme.... hmm...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kjempebra prøver...det er viktig å holde rede på prøveresultatene selv, fordi mange har opplevs at legen syntes at en ft4 bare hvorsomhelst innefor normalen var kjempebra.
    kanskje du trenger en ft4 på 17 eller på 19, hvem vet. Alle har sitt individuelle "set point" hva heter det på norsk.

Og det kan selvfølgelig være annet, slik som isnulinresistens eller noe annet.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard tilbake fra legen

da er jeg tilbake fra legen, og er egentlig fornøyd med timen. legen hørte på meg. vi snakket litt. jeg fikk lagt frem at formen ikke er bra, og jeg ikke trodde levaxin virket som den skulle.
    jeg nevnte armour og som forventet var det et ikke-tema. han hadde aldri hørt om preparatet og ville ikke sette seg inn i det virket det som.
    han fortalte at han måtte forholde seg til hva endokrinologene på haukeland sa. og han kunne fortelle at de regylerer stoffskifte bare etter TSH nivået......
    jeg ristet på hodet, og han virket helt enig. legen virket ikke fremmed på at noe muligens ikke var som det skulle.

det endte med at han skrev ut liothyronin til meg.
    skulle prøve en kombinasjon av levaxin og den.
    han tok masse nye prøver, og denne gangen tok han med t3 også.....
    mener han skrev omm TPO, TSH, Ft4, t3 og så skulle han sjekke noe andre greier.. ikke bare det som var fritt i blodet. fikk ikke helt med meg hva det var...

men han sa at problemet var at det ikke står noen steder om blandingsdosering av liothyronin og levaxin. han regnet med at jeg kom til å få symptomer på overdosering ganske fort.
    går nå på 150 mikrogram x6 og 75 mikrogram x1 i uken.
    han skrev ut 20 mikrogram liothyronin 2 til 2 tab 1 gang daglig.

hva tror dere??

han sa at vi måtte huske å måle t3 hver gang vi skulle ta blodprøver nå.
    skulle ta nye blodprøver om 4 uker.

tar man liothyronin og levaxin samtidig på dagen?
    og har forstått det slik at man ikke skal ta det smmen med melk??
    noen andre triks jeg bør huske på?
    pør her inne, for legene er visst ikke oppdatert på noe. spesielt ikke de udugelige endoene på haukeland....

ble langt dette.... har et lite håp nå.. tenk om dette hjelper..d et hadde vært deilig..

regner med jeg slutter å amme i løpet av sommeren, og da begynner jeg på metformin med en gang. har jo insulinresistens. har et håp om at høsten blir super...
    håper det, for vi planlegger å prøve på barn nr to i løpet av høsten. men det er ikke aktuelt før formen er bra....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Re: tilbake fra legen

Sitat Opprinnelig skrevet av mokki
    .
    han skrev ut 20 mikrogram liothyronin 2 til 2 tab 1 gang daglig.

hva tror dere??
    Vil bare fortelle hvordan jeg reagerte på samme dose Liothyronin, altså 40µg pr dag. Jeg skalv og vibrerte noe helt forferdelig. Så jeg tålte det ikke. Jeg tar nå 5µg pr dag. Av og til 5µg x 2.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Liothyronin inneholder kun syntetisk fremstillt T3. På flere av de nettsidene jeg var inne på da jeg prøvde dette noen perioder i 2001og2 sto det at man aldri skulle ta mer enn 5µG av gangen - en kvart tablett altså. Trengte man mer skulle man heller ta flere ganger.

Jeg fikk en utrolig "kikk" da jeg prøvde det, men den varte bare få dager så var jeg tilbake til det samme. Jeg blei bare litt ekstra varm en times tid etter dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

hmm.. ok....
    gjelder det om jeg kutter litt på levaxin også?
    så tar jeg en 20mikrogram som han skrev og reagerer på det, så kutter jeg den??
    ikke noe kutt i levaxin???

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg vet ikke hva som er rett her mokki, men jeg kuttet ikke noe på Levaxinen.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg gremmes, 40µg liothyronin tilsvarer 40x 3,6=144µg levaxin.

Man kan ikke ta dette i tillegg til levaxin.
    Hvis du snoker rundt på min nettside, har jeg lagret et skriv av en Bøhmer hvor han nevner at hypothyreoseforeningen kurset leger i bruken av liothyronin fordi de ellers følger pakningsvedlegget som sier 2-3 tabletter om dagen. Da blir pasienten veldig hyper men legen har sitt på det tørre tror de. Men de skulle tittet litt på forsøkene med t4/t3 kombinasjonsbehandling på nett. Står i jcem på nett for eksempel.

Hvis du titter i artikkelen til haug om behandling av hypothyreose i legetidsskriftet, så står det om blandingen levaxin og liothyronin. Men de går ut ifra at man prøver 100µg levaxin pluss 10µg liothyronin.

Hvis man leser videre i medisinske fagtidsskrifter på nett eller i bladform, dukke det stadigvekk opp omtale av forsøk med kombinasjonsbehandling. Det kom for nylig en metaanalyse også.
    Der står det omg jgennomføringen av forsøkene, at de reduserer thyroxin (t4) med 50|mg og erstatter med 12,5µg liothyronin(t3). I USA fins det liothyronin som 5µg eller 25 µg. varenavn er cytomel hvis noen vil søke på nett.
    I andre fosøk, slik som i England og Australia, har de også redusert dosen med 50µg men det fins bare 20µg tabletter, så de bruker 10 µg.
    Da blir det jo en nedgang i totaldosen siden de 10µg tilsvarer bare 36 µg samt at liothyronin senker TSH slik at ft4 går ned slik at både ft4 og ft3 går ned på fosøkspersonene. Derfro holder ikke disse forsøkene, forskerne konkluderer med at kombainasjonsbehandling ikke virker.

På internett har pasientene postet sine prøveresultater, og så godt som alle som har senket dosen med t4 og begynt med 10µg liothyronin istedenfor, har ved neste blodprøve fått fåvist ft4 som har sunket. Så måtte de øke den tilbake igjen, og så var alt bedre når de fikk både ft4 og ft3 i øvre halvdel, og kombinasjondbehandling virker da fint.

Hva skal du gjøre?

Et forslag: Ukedosen er 975 µg menre jeg og da blir dagsdosen 139,3µg og da kan man muligens gå over til 100µg om dagen pluss en kvart liothyronin om morgenen pluss en kvart fire til fem timer senere slik som Dr. Ridha Arem sier.
    Halveringstiden på levaxin er ganske lang, halveringstiden er 4-5 dager, slik at man de første dagene får virkning av det gamle levaxinet pluss liothyroninen. Det gjelder ved overgang til Armour Thyroid også,
    forresten.
    Så må man antageligvis øke tilbake all t4 igjen, etter blodprøver.
    Det kan være et problem hvis legen ikke skjønner noe av dette.
    TSH vil gå ned slik at legen heller ikke skjønner noe. Vi er ute etter å få ft4 og ft3 i øvre halvdel, og ikke bare hvorsomhelst. Og å finne det individuelle stedet man trenger dem, vi er nemlig forskjellige.

Alternativ 2
    Er å begynne med en kvart liothyronin om morgenen uten å senke levaxindosen slik som Yvette gjorde, og så kanskje øke med en kvart til, 4-5 timer senere. Liothyronin bindes ikke slik til mat og kan godt tas med mat.

Hvis din ft4 var lav før du begynner med liothyronin, er det nok ikke lurt å ta liothyronin, men hellr øke levaxinen først, men jeg går ut ifra at din ft4 er bra og et sted i midetn eller øvre halvdel.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    71

Standard

uff.. tenk om jeg ikke hadde visst om disse sidene da, og begynt å ta 40 mikrogram liothyronin i tillegg til all levaxinen....

vanskelig dette.
    nå tar jo jeg en tab a 150mikro levaxin, så å senke dosen til 100 er jo ikke helt lett.. (kan jo så klart ta 3/4tab da...)

og så ta en halv tab liothyronin om dagen (i to omganger).....

prøve det noen dager....

eller ta mine 150mikro for dagen som vanlig og de 10 med den andre.....

ft4 har aldri vært for lav..... ligger normalt slik jeg har forstått det....

søren at jeg ike husker de siste svarene. klarte jo å levere de fra meg hos endokrinologen da jeg var der.....

så nora: du tror det kan gå greit med min vanlige dose levaxin, og en 5x2 mikrogram liothyronin??

tør ikke begynne før jeg har forstått dette helt. må ha det inn med teskje.....

Side 2 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 17-03-12, 21:57
  2. Veldig opp og ned
    Av Trude i forumet Depresjon
    Svar: 2
    Siste melding: 29-03-11, 17:01
  3. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 17-05-10, 13:55