Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Men vi tåler mye, mye mer enn det. Jod har så mange gode egenskaper. Les i Hassans tråd om alt jod kan gjøre. Kroppen vår har ca 50 mg jod rundt omkring i diverse vev og skjoldbruskkjertel.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du har altså ikke brukt en fast mengde jod Fruemå?

Jeg så ett eller annet sted at ved jodmangel svetter man ikke. Jeg har aldri svettet. Er jeg i utlandet og det er høy temperatur, svetter alle andre. ikke jeg. Jeg løper under vann hele tiden for å avkjøle meg, svetting er jo kroppens naturlige avkjølingsanlegg.
    Hei

Jeg har fått målt jod i døgnurin til 0,9 og har svetta/svetter periodevis som bare det
    Svettinga opplever jeg som "psykisk" slitsomt.Begynte med det den natta jeg ble akutt binyresyk.
    (Jeg bør nok også sikkert begynne med jodtilskudd...venter til etter 22. og D.S,)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kan økt jodinntak påvirke hormonene slik at jeg trenger mindre? I dag har jeg veldig varmefølelse og tror jeg skal teste litt å senke thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Kan økt jodinntak påvirke hormonene slik at jeg trenger mindre? I dag har jeg veldig varmefølelse og tror jeg skal teste litt å senke thyroid
    Ikke sænk Thyroid. Sænk jod en smule, måske er en dråbe mindre, nok.

1. Hvis du øger jod for hurtigt eller med for store mængder ad (om)gangen, kan du opleve varmen til grænsen for det ubehagelige. Nogle bliver hyperaktive. Andre får "tanke-salat".... Det mest sikre og krops-venlige er ikke at øge med mere end en dråbe ad gangen, og holde doseringen en månedstid før næste dråbe føjes til. Du må bare være obs på, at på et eller andet tidspunkt når du din egen grænse for, hvor meget jod din krop har behov for. Hvis en sidste i rækken af øgninger bringer vedværende småubehag, da er tiden inde til at gå en dråbe ned, og blive der. Det er lidt som med thyreoideahormoner: lidt mere om vinteren end om sommeren.

2. Det er meget individuelt, hvor meget jod den enkelte "krop" har brug for. Dem som lever "farligt" med raffineret mad, syntetiske sødemidler, homogeniserede mælkeprodukter, flerumættede planteolier, fluor, klor-drikkevand, amalgamplomber osv. - deres jod-behov er meget større end hos dem, hvis livsstil er mere "clean" dvs. uden så meget af denne indre "forurening".

3. Det som er forbløffende "omvendt" logikken, er faktisk, at jo mere jod man har brug for (se 2.) - jo langsommere skal man bygge op til optimal daglig tilførsel, fordi hvis man har for travlt i sin begejstring og øger jod for hurtigt, kan man risikere ubehag og plagsomme symptomer, som om man var allergisk. Det er man ikke (jod-allergi giver bl.a. blærer på huden). Det er blot for hurtig øgning i forhold til den detox-virkning, jod også har.

Det bedste råd er nok: ikke for meget i begyndelsen, ikke øge med for korte intervaller og ikke øge med for meget ad gangen. TTT også med jod.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kan jod gjøre at huden min ikke lengre er tørr og kløete som den har vært så lenge jeg kan huske? De siste to ukene har jeg latt være å smøre meg med lotion på hele kroppen. Hadde det vært som før, hadde jeg på ettermiddagen vært helt gal av kløe. Nå kjennes huden glatt og fin ut.

Takk for alle gode og kloke råd Anisa

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Standard Re: Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Hei
    Jeg har fått en mykere hud. Spesielt på leggene, er det ikke ørkenlandskap lengre. Bruker ikke loioton til vanlig. Jeg har brukt thyroid fra ca sept/okt 2011. Så kan det være at jeg har brukt jod i ca 6 mnd (tror jeg det er). Ellers er jeg jo etterhvert mer otimal i resten av hormon balansen. Så hva er hva.

Vel jeg er bare super glad for alle "de små" ting som kommer som ekstra goder. Jeg svetter for første gang siden jeg ble syk. 14år har jeg hvert kald. Også et gode. Som andre normale folk har. Jeg bruker svetten til å regulere medisinbruken nu. Da er det spesielt cortef som setter for mye svette igang. Så jeg bare gleder meg over at du opplever disse ekstra godene

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Kan jod gjøre at huden min ikke lengre er tørr og kløete som den har vært så lenge jeg kan huske? De siste to ukene har jeg latt være å smøre meg med lotion på hele kroppen. Hadde det vært som før, hadde jeg på ettermiddagen vært helt gal av kløe. Nå kjennes huden glatt og fin ut.

Takk for alle gode og kloke råd Anisa
    Tak ikke mig, Vigdis. Tak hellere Jill Van Eps fra Florida. Det er hende og hendes "amatør-hjemmeside" om jod (Sharing Information on Iodine Deficiency from Hair Loss to Skin Conditions), der har fået mig dengang for længe siden, til at søge alternative til jodofobien, oplysninger om jod og dens betydning for helbredet generelt. Det viste sig (og fortsat viser sig) at alverdens medicinske databaser er spækket med forskning i jod, hvis konklusioner går direkte imod jodofobien og jodofober. For at have opdaget det, kan jeg takke Jill Van Eps's webside for!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg tror ikke det er thyroid og T3. T3 har jeg fått nå som tilskudd i flere år, uten at tørrheten ble bedre. Da jeg vrengte av meg klærne på kvelden var alle klærne helt fulle av flass, døde hudceller. Slik er det ikke nå. Det er kjemperart å kjenne på en myk og mye glattere hud som ikke er tørr. Jeg skal også følge litt med på eksem fremover. Jeg har i flere år vært storforbruker av engangshansker, bare litt kjøtt, fisk, fruktsaft eller grønnsaker fikk huden til å reagere med eksem. Luking i hagen har vært utelukket uten hansker. Nå har jeg lukt litt i to dager uten hansker, og er spnt på om det har provosert noe. Det pleier å ende dårlig! Hendene har vært fine i det siste , uten eksem, uten at jeg har reflektert så mye over det.

Kanskje kan det også være en kombinasjon av Q10 og jod?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har mye varmefølelse om dagen. Er veldig usikker på hva som skal ned, jod som du Anisa foreslår, eller thyroid eller kortison. Jeg sliter litt med en infeksjon, så jeg tenkte jeg skulle vente med å gå ned på kortison til den er helt ute av kroppen. Varmen kommer ut på dagen og varer ofte til ut på kvelden. Det er en begynnende sommer og fine temperaturer. Men det er ikke så varmt som jeg føler meg nå! Bortsett fra varmefølelsen føler jeg meg skikkelig pigg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Var hos legen i dag. HbA1c (B) var litt høy, 5.8, ref 4.0-6.0. Det kan tyde på diabetes, har nå sukkerforbud og skal kun spise lavglykemisk frukt. Men jeg synes det er lenge å vente på svar helt til oktober, så jeg tror jeg skal snakke med fastlegen om å få tatt fastende insulin. Jeg trodde ikke dette var et problem for meg, har tatt den testen for et par år siden, og spiser lite sukker.

Ellers er det veldig fint å følge med på kortisol i døgnurin. Kortisol var nå på 105, ref er 45-272, det bør ligge på 150. Jeg hadde tenkt å forsøke å senke kortisol litt, men vi var enige om at jeg ikke senker mer nå, har senket en kvart 25 mg kortison acetat i det siste. Uansett har det økt litt, det lå på 92 da jeg ikke brukte kortison.

En annen ting var at reverse T3 har økt til 0.58, ref er 0.14-0.54. Sist den ble målt gikk jeg bare på T3, da viste den 0.01. Legen sa at reverse T3 kan gå opp ved høyt kortisol, men det har jeg jo ikke.

Jeg skal forsøke å gå litt ned på thyroid, mulig jeg ligger bitte litt høyt.

Side 91 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn