Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Tråd: Fettlever.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard Fettlever.

Jupp, det ser ut som at er den endelige diagnosen min. Har hatt smerter fra lever/ galleområdet i over ett år. Det sees ikke noe på noen prøver men leveren er forstørret.
    Jeg har fått beskjed om å slanke meg og har lagt om til lavkarbo da det vist skal være mest effektivt for å tømme leveren for fett.

Noen andre som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Fettlever.

Har ingen erfaring med fettlever utenom at jeg vet man kan få det hvis man spiser veldig usunt eller ved alkohol misbruk. Det er sikert flere ting som kan ligge bak også. Har du fått noen forklaring? Men jeg har masse efaring med lavkarbo. Lever selv tilnærmet ketogent i vanlig hverdag. Spiser da også glutenfritt. Husk at lavkarbo dreier seg om masse grønnsaker og rene råvarer laget fra bunnen. Mangee bommer og tror det dreier seg om å spise rømme og drikke baconfett:-) Mitt tips er at du leser masse om kost og lavkarbo før du endrer dietten din.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Jeg har nok fått det pga mye sukker og etter hva jeg har lest på nett, så kan også langvaring stort inntak av Pepsi Max (brytes ned i lever og blir til metanol som lagres i leveren som fett) også ha bidrat til at det har blitt som det har blitt.

Jeg er noe overvektig - BMI 27, blodtrykket ligger innenfor normalen, blodsukker og alle andre prøver er perfekte. Jeg har ikke noen symptomer på diabetes, jeg hadde snev av svangerskapsdiabetes under svangerskapene, men alt har normalisert seg siden den gang.

Det jeg lurer på er om det andre her som har det, for spesialisten jeg var hos mente det kunne være hypotyreosen som gjorde at jeg var mer utsatt for å utvikle fettlever.

Jeg prøver så godt jeg kan å spise nok grønnsaker og drikke nok vann hver dag, men jeg får nok ikke i meg nok. ketose er jeg nok langt unna. Har boken til Lutz og noen Hexeberg bøker. Jeg lager ofte mat utifra dem. Jeg har en lang vei å gå, jeg er nesten en katastrofe på kjøkkenet uten bakemixer og sausposer...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Hei!

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg anbefaler deg å ta mariatistel. Ingen mirakelkur, men jeg har erfart at den virker rensende. Det er viktig å drikke mye når du tar en slik kur, og ellers også. Hvis du synes det er vanskelig å drikke nok vann, kan du skvise litt sitron i vannet, eller raspe agurk og putte nedi. Da smaker det litt bedre, synes jeg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Enig med Knokkel i at mariatistel er bra for levra. Tror også legen din har rett i at hypothyreosen kan ha forårsaket leverproblemet ditt sammen med et inntak av sukker og kunstig søtning som levra di ikke har tålt. Alle celler i kroppen jobber langsomt når man har hypothyreose. Det gjelder også levercellene. At de da ikke klarer å bryte ned alt man inntar blir en naturlig konsekvens. Det viser nok engang hvor nøye vi som har en slik lidelse må være med kostholdet vårt. Vi har en sykdom som gjør at vi ikke kan leve usunt uten at det får større konsekvenser for oss enn det gjør for de som er helt friske. Jeg prøver selv å se dette som en fordel istede for en ulempe. Jeg tvinges til å leve sunt dersom jeg vil beholde en god helse og dette håper jeg på sikt vil føre meg til en bedre helse enn de fleste. Din BMI er jo ikke veldig høy. Så et stort overvektsproblem har du ikke. Problemet du har med levra di ville jeg tatt mer seriøst. Du har jo bare en lever og den er du avhengig av. Men du har tanker om å gjøre noe med kostholdet ditt og det tror jeg er et skritt i rett retning. Pose ting og tang har ikke noe i et lavkarbokosthold å gjøre. Skaff deg oppskriftsbøker og lær å lage mat på en ny måte. Mitt råd er også at du styrer unna gluten da jeg mener det ikke er bra for oss med lavt stoffskifte.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Takk for svar dere

Agruk i vannet altså, det skal jeg prøve! Sitronvann og at det er skikkelig kaldt hjelper på at jeg drikker litt mer enn før har jeg merket.

Jeg har vært å kjøpt mariatistel, men vært litt redd for å ta det i bruk. Så da skal jeg begynne med det nå og fokusere på mye drikke.

Jeg ser helt klart bare fordeler med lavkarbo og jeg jobber altså med å få det til. Mannen er veldig god støtte for meg heldighvis. Jeg merker jo at symptomene fra leveren er mye mindre nå etter 14 dager, jeg ble forespeilet mye lengre tid enn det før det ville bli bedre. Det er god motivasjon for å endre kostholdet. Men jeg må inrømme at det er tøft innimellom. Sålangt synes jeg det kan sammenlignes med å slutte å røyke, det blir veldig sakte litt lettere å spise lavkarbo og å velge rett. Jeg klarte å slutte å røyke så da må jeg klare dette også!

Jeg har overhodet ikke tenkt over at cellene fremdeles jobber sakte. Jeg har igrunn ignorert hele hypotyreosen en stund og bare tatt Erfa og vært glad. Jeg synes selv at jeg fungerer like bra nå som før jeg fikk det.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Thumbs up Sv: Fettlever.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Vi har en sykdom som gjør at vi ikke kan leve usunt uten at det får større konsekvenser for oss enn det gjør for de som er helt friske. Jeg prøver selv å se dette som en fordel istede for en ulempe. Jeg tvinges til å leve sunt dersom jeg vil beholde en god helse og dette håper jeg på sikt vil føre meg til en bedre helse enn de fleste.
    Disse er gylne ord, som er mer verdt enn brorparten av verdens legemidler! Takk!
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn