Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    46
    Meldinger
    12

Standard Nydiagnostisert, TSH på 74

Hei, jeg fikk beskjed fra legen min forrige uke om at stoffskiftet var for lavt. Hentet resultatene av blodprøvene i dag, og ble nesten litt bekymret:
    S-TSH 74 (0,20- 4,0)
    S-FT4 8,3 (11-23)
    S-Anti-TPO >1300

Begynte på 50 mikrogram Levaxin for en uke siden, og økte til 100 fra og med i går. Har ny legetime om 2 uker, og regner med å få vite mer om sykdommen da, men måtte jo selvfølgelig google litt på egenhånd. Er den høye TSH verdien årsaken til at jeg føler meg så utrolig elendig (har visst ALLE symptomene), eller er det vanlig å ligge så høyt før man begynner med medisiner?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Nydiagnostisert, TSH på 74

Hei på deg Cookie

Kanskje du kan skrive litt mer om deg selv, mens du venter på svar
    Hvor gammel du er og hva slags symptomer - er du mann eller dame - etcetera

Blodprøvene dine kan ligne på noe jeg hadde engang - og også andre har hatt lignende,
    men vi får håpe det er de færreste "forunt" å nå en så høy TSH.

Har legen din tatt utvidede blodprøver etter disse resultatene? Som f.eks B12, selen, D3 og
    ikke minst; dine andre hormoner.

Hvis du ikke har utskrift av dine tidligere blodprøvesvar - få utskrift av dem; og journalen din også.

Har dessverre ikke tid til mer, må gå nå - men du får garantert respons av flere
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Nydiagnostisert, TSH på 74

Hei
    TSH på 74 er høyt, men du har også høy anti-TPO, og det kan være stoffskiftet ditt har vært lavt i lang tid fordi antistoffene i lengre tid har angrepet skjoldbruskkjertelen din slik at uansett hvor mye TSH har skreket og ropt til skjoldbruskkjertelen din om og øke produksjonen, så har produksjonen av FT4 hele tiden gått ned siden "fabrikken" i skjoldbruskkjertelen har blitt svekket av antistoffene.

Med så høy anti-TPO som du har, så er det snakk om den auto-immune varianten av lavt stoffskifte (Hashimoto) og du vil være avhengig av og få stoffskiftehormon som tabletter resten av livet.

Neste gang du skal til legen, ville jeg bedt om også få sjekket FT3 (det virksomme hormonet), vitamin D3, B12 og ferritin. De tre siste her er svært vanlige at blir lave ved lavt stoffskifte og gir mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte + om de er lave er det vanskeligere for kroppen og nyttigjøre seg Levaksinen.

Min TSH var til sammenligning 18,6 og FT4 9,4 og anti-TPO >1300 da jeg ble diagnotisert for snart fire år siden. Jeg startet rett på 100 mcg Levaksin, men måtte justere det ned etter 6 uker fordi stoffskiftet plutselig ble for høyt.

Men TSH er ikke et hormon, men et signal.
    En enkel forklaring er at TSH er handlelisten du skriver. Du blir ikke mett av den. I butikken handler du varene du planlegger og bruke, og de er det samme som FT4, men selv om du har handlet dem, blir du ikke mett. Når middagen er laget og du starter og spise har du FT3, altså det du trenger.

Det er altså ikke bare den høye TSH`-en som gir deg alle symptomene, men den lave FT4 og sannsynligvis også lave FT3. Kroppen din sulter etter stoffskiftehormoner.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    46
    Meldinger
    12

Trådstarter her igjen: litt mer om meg:
    kvinne, 33 år, ble sjekket for en del andre ting også, disse var også unormale:
    S-vitamin B12 137 (170-650)
    fS-vitamin D 44 (50-150)

Har fått to B12 sprøyter og skal ta tre til, og fikk beskjed om å ta tran. Kommer nok til å stille på neste legetime med mange spørsmål om hvilke kosttilskudd og doser jeg bør ta, basert på hva jeg har lært her inne på forumet!

Ble 30% sykemeldt fra jobben (butikk, veldig hardt fysisk arbeid) uka før diagnosen ble stilt, og skal være det frem til neste legetime.

Har aldri tatt noe særlig blodprøver før, så har ingenting å sammenligne med. I fjor høst fikk jeg ganske akutt angst og depresjon, og ble satt rett på Venlafaxin, brukte den i ca 6 måneder. Det siste året har formen bare gått nedover,mer og mer sliten. Husker jeg gikk rundt og sa at det føltes som en ubalanse i kroppen, men slo det bare fra meg som depresjon og dårlig kosthold osv. Fra mai begynte ting å bli virkelig ille, totalt utslitt etter jobb, null energi, null ork til sosialt liv, gikk på 2 måneder hard slankekur og burde ha gått ned minst 10 kg basert på tidligere erfaringer, men kroppen nektet å gi fra seg et gram. Har totalt gått opp 15 kg siste året.

Er litt forbannet over at legen ikke sjekket meg for stoffskiftet da jeg kom med depresjonssymptomer i fjor høst, kanskje det var sykdommen som holdt på å bryte ut dengang, og så ble kroppen helt overkjørt av alle bivirkningene av antidepressivaen slik at jeg ikke tok tak i de andre symptomene før jeg ble så dårlig som jeg er nå.

I hele sommer har jeg hatt disse symptomene:
    -ekstremt sliten og uopplagt
    -influensafølelese i hele kroppen
    -lite tiltak og motivasjon
    -dårlig konsentrasjon
    -vektoppgang
    -hoven under venstre øye og over øyelokket
    -plutselig frostrier
    -hoven tunge
    -sier ting som "speil" når jeg egentlig skulle si "vindu", skjønner ikke alltid hva folk sier til meg

Håper virkelig Levaxinen skal fjerne disse symptomene og at livet går tilbake til det vanlige! Er forberedt på at det kan ta litt tid!
    Ble litt nysgjerrig på hva du Kevlin mente med at du hadde hatt lignende blodprøver tidligere? Hvordan gikk det med deg da?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Både B12 og d-vitaminer er altfor lave og tyder på at stoffskiftet ditt har slitt ei god stund.
    Når det gjelder d-vitaminer er norske leger så lite oppdaterte at de ofte skriver ut D2 istedet for D3, og D2 i høy dose har gitt både meg og andre en skikkelig dårlig opplevelse med forgiftningsymptomer.
    Du kan kjøpe helt lovlig sterke d3-tabletter fra EØS-land, men ikke fra land utenfor EØS. Jeg kjøper disse, og er veldig fornøyd med dem, fra Danmark http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html
    Med så lave d-vitamin-verdier vil tran ikke hjelpe deg mer enn og tisse i havet og vente på at havet skal stige. Jeg har for eksempel tatt to ss tran i alle år, men likevel førte stoffskiftet til at d-vitaminene mine sank til 33.

Depresjon er et av symptomene på lavt stoffskifte, og selv ble jeg nærmest truet til og prøve antidepressiva selv etter at det lave stoffskiftet var konstantert, men etter seks uker på dritten, der jeg opplevde verden gråere enn jeg noengang har opplevd den før og også hadde diare i alle disse seks ukene, satte jeg foten ned og kastet antidepressivene.

Lavt stoffskifte fører til at alt i kroppen går langsommere, hvilket betyr at vektøkning er en konsekvens. I tillegg viser det seg at svært mange med lavt stoffskifte har intoleranse for endel matvarer, f.eks. gluten eller /og laktose. Mange eliminerer en og en matvaresort for og finne hva som trigger dem, men mange, meg inkludert, lever lavkarbo. Lavkarbo har jo også den "bivirkningen" at det gir vekttap selv om man er stoffskiftesyk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Cookie Vis post
    Hei, jeg fikk beskjed fra legen min forrige uke om at stoffskiftet var for lavt. Hentet resultatene av blodprøvene i dag, og ble nesten litt bekymret:
    S-TSH 74 (0,20- 4,0)
    S-FT4 8,3 (11-23)
    S-Anti-TPO >1300

Begynte på 50 mikrogram Levaxin for en uke siden, og økte til 100 fra og med i går. Har ny legetime om 2 uker, og regner med å få vite mer om sykdommen da, men måtte jo selvfølgelig google litt på egenhånd. Er den høye TSH verdien årsaken til at jeg føler meg så utrolig elendig (har visst ALLE symptomene), eller er det vanlig å ligge så høyt før man begynner med medisiner?
    Hej Cookie. Din sygdom hedder Hashimoto's thyroiditt og at dømme efter dine tal - i eksplosiv form. At dømme efter dine tal, har du haft den (meget?) længe undervejs, og symptomerne må have været flere og alvorlige, men blev nok tolket som "alt muligt andet". Angst og depression samt de fleste andre "psykiatriske" tilstande er (i varierende grad) typiske for thyroiditt under udvikling (link). Utroligt, at du først blev sygemeldt for en uge siden! Det må have været et helvede for dig længe, bare at fungere.

Utroligt, at du hellere blev sat i behandling med antidepressiva i stedet for at bredt at forsøge at udrede hvad der ellers kunne være galt. Antidepressiva gør Hashimoto's endnu værre end den er forvejen....

Da TPO-antistoffer angriber thyroid peroxidase, som er det enzym uden hvilket kirtlen ikke kan gennemføre syntese af T4 og T3 hormoner OG også hæmmer omdannelsen af T4 til T3 - er 50 mcg eller selv 100 mcg Levaxin er ikke nok idet det er ellers meningen med Levaxin at den skal omdannes til T3... og der skal ret meget mere end 100 mcg til at både "beskæftige" TPO-antistofferne OG efterlade nok til at der er hormon nok til stofskiftet. Det høje TPO-tal og tallene for TSH og FT4 tyder stærkt på at kirtlens RESTproduktion af hormoner for ringe til at udligne hormonmangelen i tillæg til den aktuelle behandling. Du får det bedre af Levaxin, men det bliver ikke lige godt forever.

Taget i betragtning at TPO-antistofferne også hæmmer omdannelsen af syntetisk T4 til T3 - ville det være aller bedst for dig, hvis du forsøgte at tage kampen op for at komme direkte i behandling med Thyroid fordi hormonerne i Thyroid befinder sig allerede i den bio-effektive fase, som ligger EFTER TPO-antistoffernes (primære) actions-område som er selve dannelsen af thyreoideahormoner.

Man får altid at vide, at Thyroid kan først (måske) komme på tale hvis det viser sig at Levaxin ikke virker "godt nok", men begrebet "godt nok" dækker altså alt hvad det behager lægen at fylde i det, så det kan blive en ganske energikrævende udfordring at tage op. Specielt da lægerne af en eller anden mystisk årsag langt fra altid fatter, at TPO-antistofferne hæmmer også omdannelsen af T4 til T3, så når behandlingen består alene af T4... kommer der ikke så meget T3 ud af, som der er behov for. Så hvis du overhovedet har lidt energi tilovers, brug den på at komme i behandling med rette lægemiddel.

Rigtig god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010
    Av smgj i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 202
    Siste melding: 29-06-19, 11:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn