Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
    Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Standard "Ny" med lavt stoffskifte. Høyt TSH, normal FT4

Heisann
    Jeg er ei 21 år gammel jente som i flere år har slitt med svimmelhet, slapphet, søvn, angst, urolig mage, kan ikke trene uten at jeg neste dag er helt ødelagt, er intolerant mot mye mat, har etter hvert oftere og oftere problemer med å konsentrere meg og innimellom er jeg så sliten at hodet bare føles helt tåkete+++ Har slitt så lenge og følt at det har vært noe fysisk feil med kroppen min, til tross for at leger, familie og andre har prøvd å overbevise meg om at dette sitter bare i hodet og psyken. I et par år ga jeg bare helt opp og orket ikke gå til lege fordi jeg ikke følte meg forstått. Men nå ga jeg altså meg selv en ny sjanse og dro til legen, og nå har jeg da endelig fått påvist tegn på lavt stoffskifte. Mange vil vel kanskje synes at det er rart at jeg sier at jeg endelig har fått lavt stoffskifte, men i mine øyne er det en lettelse å endelig få bekreftet det jeg så lenge har følt: At det er noe fysisk feil med meg. Og ikke minst at det kanskje kan gjøres noe med.

Blodprøvene mine vet jeg derimot ikke helt om jeg klarer å tolke, for jeg er jo ny med dette.
    (Normalområdet som legen min sa står i parentes.)

FT4: 16,2 (12-22)
    TSH: 13,26 (0,2-5)
    Fikk også påvist lavt folat, men fikk ikke verdiene på den nedskrevet.

Jeg forstod det sånn at om TSH er høy så skal FT4 være lav, men det er jo ikke min. Hva tyder dette på?
    Legen tok forresten nye blodprøver da jeg var der for å "dobbeltsjekke", samt at han tok en prøve av antistoffer eller noe, for å sjekke om jeg hadde betennelse i kjertelen. I tillegg ga han meg en startdose på 50 mg Levaxin 1 gang daglig og Triobe for folatet. Nå håper jeg bare at det kan hjelpe mens jeg venter på svar på de nye blodprøvene *fingers crossed*

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: "Ny" med lavt stoffskifte

Hei
    Jeg kjenner også til denne "gleden" med å få vite hva som feilte meg. Symptomer er hos deg er lavt stoffskifte. Det er sikkert. Jeg er ikke god på å tolke blodprøver, så det får en annen ta. Eller legg de ut på en tråd hvor det står blodprøver.
    Hør med legen om du fra første stund bør gå på naturlig thyroid. Koster deg mer, men kan i mange tilfeller være på lag med kroppen fra første stund. Levaxin er "kunstig". Mange blir mye bedre av levaxin, så ta det som et tips og snakke med legen om.

Lykke til og velkommen herinn

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: "Ny" med lavt stoffskifte

Hei!
    Du bør be legen din sjekke ikke bare anti-TPO, men også TRAS.
    Om TRAS er i bildet, er ikke lenger TSH det legen skal se på, men heller følge med på hvordan FT4 utvikler seg.

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
    Hei
    Jeg kjenner også til denne "gleden" med å få vite hva som feilte meg. Symptomer er hos deg er lavt stoffskifte. Det er sikkert. Jeg er ikke god på å tolke blodprøver, så det får en annen ta. Eller legg de ut på en tråd hvor det står blodprøver.
    Hør med legen om du fra første stund bør gå på naturlig thyroid. Koster deg mer, men kan i mange tilfeller være på lag med kroppen fra første stund. Levaxin er "kunstig". Mange blir mye bedre av levaxin, så ta det som et tips og snakke med legen om.

Lykke til og velkommen herinn
    Ja, har vært rimelig sikker på at jeg har hatt noe slikt som lavt stoffskifte i langt tid basert på symptomene, det var bare å få legen med på laget La ut en under blodprøver også, men tok det med her også så jeg kan følge med litt selv.
    Nå har jeg allerede startet opp på Levaxin og har ikke time før om 6 uker da, så har tipset ditt i bakhodet til da i alle fall

Tusen takk!

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hei!
    Du bør be legen din sjekke ikke bare anti-TPO, men også TRAS.
    Om TRAS er i bildet, er ikke lenger TSH det legen skal se på, men heller følge med på hvordan FT4 utvikler seg.
    Hmm... Men min FT4 er jo innenfor normalen ifølge legen? Det skal dog sies at han sa det kunne hende at jeg trivdes bedre med høyere FT4. Får lete etter litt info om hva TRAS er, for det har jeg ikke peiling på
    Men jeg må innrømme at jeg er nervøs for å be legen om hva han skal gjøre, uten noen begrunnelse for det. Redd at han skal bli vanskelig å ha med å gjøre da.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Anti-TPO er et anstoff som angriper skjoldbruskkjertelen og fører til at den rett og slett ikke klarer og produsere den mengden FT4 som hypofysen sitt signal, TSH, sender ut om mengden som trengst i kroppen.
    Hos deg er TSH altfor høy, hvilket i grunnen betyr at hypofysen din mener det er for lite produksjon i kjertelen og TSH "roper" at produksjonen må økes. Har du anti-TPO, kan det bety at kjertelen ikke lenger klarer og produsere nok, uansett hvor mye TSH roper.
    Din FT4 er innenfor normalområdet, og det er ofte nok for legene, men det er slik at noen av fungerer helt fint på ditt nivå, mens andre av oss må ha mye høyere nivå for og trives. Jeg må for eksempel opp i 25-26 for at jeg skal føle meg ok.
    Hva din FT4 var da du var frisk med en normal TSH, er det ingen som vet. Kanskje ligger den normalt på over 20, og er i ferd med og rase nedover, og det er det TSH har oppdaget og gir beskjed om?
    TRAS er også et antistoff som angriper skjoldbruskkjertelen. TRAS finnes det tre typer av.
    TRAS fører vanligvis til høyt stoffskifte, men er det av den blokkerende typen vil det føre til for lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Anti-TPO er et anstoff som angriper skjoldbruskkjertelen og fører til at den rett og slett ikke klarer og produsere den mengden FT4 som hypofysen sitt signal, TSH, sender ut om mengden som trengst i kroppen.
    Hos deg er TSH altfor høy, hvilket i grunnen betyr at hypofysen din mener det er for lite produksjon i kjertelen og TSH "roper" at produksjonen må økes. Har du anti-TPO, kan det bety at kjertelen ikke lenger klarer og produsere nok, uansett hvor mye TSH roper.
    Din FT4 er innenfor normalområdet, og det er ofte nok for legene, men det er slik at noen av fungerer helt fint på ditt nivå, mens andre av oss må ha mye høyere nivå for og trives. Jeg må for eksempel opp i 25-26 for at jeg skal føle meg ok.
    Hva din FT4 var da du var frisk med en normal TSH, er det ingen som vet. Kanskje ligger den normalt på over 20, og er i ferd med og rase nedover, og det er det TSH har oppdaget og gir beskjed om?
    TRAS er også et antistoff som angriper skjoldbruskkjertelen. TRAS finnes det tre typer av.
    TRAS fører vanligvis til høyt stoffskifte, men er det av den blokkerende typen vil det føre til for lavt stoffskifte.
    Tusen takk for mye god og lettfattelig informasjon Var litt sånn legen min prøvde å forklare meg tror jeg. Men dersom han nå har testet for Anti-TPO og ikke TRAS, og det viser seg at jeg har anti-TPO... Hva er da argumentet for å få legen til å teste for TRAS også? Beklager om jeg spør dumt, men jeg prøver bare å bli litt klokere på alt dette som tydeligvis er et lite puslespill

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

Okei, men det krever annen behandling om man har utslag på begge deler, så derfor bør begge testes? Beklager om det er dumme spørsmål

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    17

I dag er faktisk en relativt god dag Sett bort fra at jeg lå veldig lenge før jeg kom meg opp av senga, så er dette i alle fall en dag uten brainfog og jeg er ikke spess sliten i kroppen heller, så det er godt! Har til og med vært i form til å stå litt på kjøkkenet og kokkelere og sitte ute i hagen noen timer Skjønner at det nok ikke kan være medisinen/folattilskuddet som har virket allerede, men det er i alle fall godt å vite at man kan ha bedre dager. Og de vet jeg å nyte så mye som jeg kan!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. lavt stoffskifte og for høyt kolesterol
    Av Hilde58 i forumet Kolesterol
    Svar: 2
    Siste melding: 20-02-11, 20:11
  3. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS