Side 5 av 18 Først 123456789101112131415161718 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 172
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Dagboken til Vibeke S

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    ... jeg har jo i perioder veldig mye uro i kroppen, hjertebank og stress. Og jeg blir helt gal når jeg har dette. Blir irritabel og sinna og det er veldig ubehagelig.
    Det dér lyder i hvert fald som noget med binyrerne.

Jeg har vist glemt at fortælle, at jeg er begyndt at bruge magnesium olie. Denne Life Flo Health, Pure Magnesium Oil, 8 oz (236.6 ml) http://www.iherb.com/Life-Flo-Health...-ml/33840?at=0 (Er nemlig ret stresset for tiden - arbejde og den slags.)
    Man bruger den kun udvortes. Smurte mig på maven med den i går inden jeg skulle sove. Lå så først roligt, men så kom der en uro og lidt hjertebanken, hvorefter det hele pludselig faldt til ro og jeg faldt i søvn ret hurtigt. Skal i seng lige om lidt og se, om jeg kan være lige så 'heldig' i dag.

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Det dér lyder i hvert fald som noget med binyrerne.

Jeg har vist glemt at fortælle, at jeg er begyndt at bruge magnesium olie. Denne Life Flo Health, Pure Magnesium Oil, 8 oz (236.6 ml) http://www.iherb.com/Life-Flo-Health...-ml/33840?at=0 (Er nemlig ret stresset for tiden - arbejde og den slags.)
    Man bruger den kun udvortes. Smurte mig på maven med den i går inden jeg skulle sove. Lå så først roligt, men så kom der en uro og lidt hjertebanken, hvorefter det hele pludselig faldt til ro og jeg faldt i søvn ret hurtigt. Skal i seng lige om lidt og se, om jeg kan være lige så 'heldig' i dag.

Nielsigne
    Jøss, spennende! Har aldri hørt om dette før, tygger jo magnesium daglig her, og har problemer med å komme opp i akseptabelt nivå selv om jeg tar ganske høye doser. Håper det hjelper i kveld også! Skal virkelig ha dette i bakhodet neste gang jeg bestiller noe fra Iherb. Takk for tips!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Det var Hassan, der bragte det op på forummet:
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10373 Måske er der mere, du kan hente i den tråd. Jeg er heller ikke sikker på, om den magnesium olie, jeg nævner, er den billigste mulighed ...

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Det var Hassan, der bragte det op på forummet:
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10373 Måske er der mere, du kan hente i den tråd. Jeg er heller ikke sikker på, om den magnesium olie, jeg nævner, er den billigste mulighed ...

VELDIG interessant! Dette er jo høyaktuelt for meg, uansett dette Tusen takk!
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Hmmm...leser litt om binyretretthet her, og tok IRIS-testen hvor man sjekker hvor følsom Iris er i lys. Pupillen som skal trekke seg sammen i sterkt lys, gjorde ikke dette.
    Så leser jeg videre på symptomene, og kan krysse av flere av punktene. Noen oppsto i høst, andre har jeg hatt i mange år.
    Listen er hentet fra tråden om binyrer og test deg selv:

Følgende liste er oversatt og er også å finne (på engelsk) i den reviderte utgaven av Stop The Thyroid Madness (STTM) .

Denne samlingen av symptom oppleves av pasienter med binyreproblem og viser til høy og lav kortisolnivå men ofte også en kombinasjon av begge.

Symptomene kan også oppleves under øking av naturlig Thyroid eller T3 men også ved lave doser Thyroid eller T3.
    De kan også oppstå når pasienten er kommet opp i 3 grain (180 mg) og mer.

Rekkefølgen er tilfeldig og du trenger kun å ha noen av symptomene : :

• fortsatt hypothyroid symptomer med høy fritt T3 (fT3)
    • skjelvende hender (Ja)
    • diaré Ja (ofte, hatt i mange år)
    • dårlig grep
    • høy hjertefrekvens (ja, det har jeg hatt i høst)
    • bankende hjerte (ja, fått dette nå i høst)
    • følelse av panikk (ja, nå i høst)
    • svakhet
    • manglende evne til å håndtere stress (dette blir bare værre og værre, men begynte først nå i høst)
    • manglende evne til å håndtere interaksjoner med andre (ja, nå i høst har jeg hatt problemer med å snakke med to samtidig og må konsentrere meg veldig
    når jeg snakker med noen)
    • manglende evne til å fokusere (ja, jeg kan f eks ikke kjøre bil mer av redsel for å miste fokus i trafikken)
    • sinne eller plutselige raseriutbrudd (ja, ekstremt nå i høst)
    • følelsesmessig hyper sensitive (ja)
    • overreagerer (ja)
    • svært defensiv (nei, egentlig ikke)
    • blir paranoid over personer eller ting (nei)
    • forverret reaksjoner på daglig stress (ja, veldig)
    • ingen tålmodighet (ja)
    • lett irritert (ja, er irritert hele tiden over de minste bagateller, noe som ikke er vanlig til å være meg)
    • milde til alvorlige hypoglykemiske episoder (dette vet jeg ikke hva er?)
    • kvalme ved tanke på stress (nei, men jeg vegrer meg)
    • å komme seg selv etter mindre stress tar dager (ja, jeg er alene med min datter annenhver helg, og må bruke flere dager på å komme i vater igjen)
    • å komme seg selv etter et tannlegebesøk tar dager (ikke det jeg vet)
    • influensa-lignende symptomer (ja dette har jeg hatt plager med i mange år)
    • hodepine (nei, ikke så veldig mye)
    • verk i hele kroppen (i perioder)
    • supersensitiv hud (nei)
    • ekstremt trøtt (ja trøttere enn vanlig)
    • verkende hodebunnen (nei)
    • hyper følelse (ja)
    • nervøs (ja)

Så da er det jo bra jeg skal ta denne blodprøven! Men kanskje mange av disse symptomene kan komme av betennelse også?
    I tillegg er jeg jo veldig plaget med hukommelsessvikt og at jeg ikke klarer å tenke logisk lenger, det bare glipper.

Men hvis jeg har binyresvikt (er dette det samme som binyrebarktretthet?), hvordan kan dette behandles?
    Kan man ha begge deler, altså både betennelse og dette?

mange spørsmål her....
    • klønete (slippe ting, støte på ting)
    • forvirret
    • blir plutselig utrolig sulten
    • ryggsmerter
    • alt er kjedelig
    • ”bomullshode” (skjer rett før neste kortisoldose)
    • skvetter lett
    • muskelsvakhet
    • "må-ha-luft" følelse
    • svimmelhet
    • ørhet
    • reisesyke
    • søvnig av kaffe
    • oppkast selv ved minste motstand
    • svimer av nesten hver gang du reiser deg
    • mørke ringer under øynene
    • våkner opp midt på natten og er våken i flere timer
    • innsovningsvansker
    • hyppig vannlating
    • ITS (irritabel tarm) symptomer
    • forverrede allergier

Hvis du har noen av de ovennevnte symptom, anbefales det sterkt at du får bekrefter binyretretthet med Discovery Steps One and Two på binyre-info siden (kapittel fem i STTM boka) hvor flere symptom er ført på listen. Ta en 24 timers binyre spytt test, som gir langt viktigere informasjon enn både blodprøve og urinprøve gjør.

ACTH stimulerings test kan være gode for å oppdage om du har hypofyseproblem, men kan unnlater å oppdage hva slags binyre dysfunksjon mange hypothyroide pasienter har.

Det er også å anbefale å prøver å finne en lege som er åpen for binyrebehandling.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Standard Innkalling til spesialist!!!

WOW -jeg har fått time på medisinsk avdeling - endokrinologisk seksjon. Skal ta blodprøver to uker før timen.
    Spennende!

-----

Bare så synd timen er 3.5 2012.....

Håper virkelig jeg er bedre før den tid!

En skandale, jeg har gått til en privat heldigvis, for ellers hadde jeg blitt meget fortvilet over dette. Nå er det mer som en vits, et hån fra det offentlige.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Det svinger veldig nå om dagen! Innimellom er jeg faktisk helt fin, og det er herlig å kjenne seg helt vanlig og frisk, fungere 100%. Men så kan det bli hyper igjen, og det skjedde i går. Etter ett døgn med helt ok og normal følelse, hode som fungerer, puls på normalt nivå, ikke uro, så slo hjertet noe voldsomt til på bussen, så jeg nesten mistet pusten. I løpet av kvelden kom hypersymptomene igjen, var helt sliten i hjertet. I dag tidlig tok jeg en ny dose homeopatmiddel. Nå er jeg usigelig trøtt, enda jeg sov til klokka 11.00. Hadde egentlig endel planer i dag, men klarer knapt å holde øynene åpne, så må finne senga igjen. Dette er jo egentlig veldig hyposymptomer. Jeg tolker det dithen at skjoldbruskkjertelen er litt forvirret og sliter med å finne ut hvor mye thyroksin som skal produseres? Kanskje betennelsen er på vei til å brenne ut? Høres dette logisk ut?
    Den siste uken har kjertelen vært ganske fin, har ikke merket mye til den, mens i går ettermiddag ble den igjen sår og øm, og nå er det som om noe ligger igjen i halsen, som jeg ikke får svelget ned.

Skal forøvrig ta noen blodprøver av binyremargen. Får jo håpe de er fine da, og det tror jeg jo.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

En liten oppdatering her, ting endrer seg virkelig i kroppen min!
    Jeg er ganske så sikker på at jeg nå er hypo, mange nye symtomer har kommet til, og heldigvis, mange har forsvunnet
    Ikke høy puls og uro og alt dette som hyper førte til.
    Nå er jeg trøtt og kald, det er så utrolig lenge siden jeg har frøset! Men nå er jeg inni margen kald på en måte, og ikke minst på hender og føtter.
    Trettheten er her konstant, men jeg får ikke sove mer av den grunn, ikke hjelper det stort å sove heller. Øynene er alltid tunge, slik at det føles vanskelig å holde dem åpne.
    Har relativt ofte hodepine, så og si daglig. Og ryggen er vond og øm, det er nok muskulært, men jeg kan ikke helt forstå hvorfor jeg har det nå? Jeg belaster jo ikke ryggen nevneverdig.
    Men på tross av dette er er det en bedre hverdag enn hyperdagene, så de håper jeg er talte for godt!
    Jeg leste at denne typen betennelse i kjertelen oftest går over i hypo i noen måneder, før 90% blir friske igjen.
    Det beste med endringen er at jeg kjenner meg selv igjen, jeg er meg selv igjen. En trøtt utgave av meg, det er så, men jeg reagerer slik jeg pleier på ulike ting, og takler mye bedre å være med andre mennsker, å snakke med folk. Jeg tenker som så at jeg muligens kan gå tilbake til jobb i 50% over jul, men vi får se det litt an.

Jeg har forøvrig bestilt magnesiumolje, og er svært spent på hvordan dette vil virke på meg!
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    91

Så fint å lese! Håper du er en av de 90% da som blir helt friske og at det er dit du er på vei nå

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Side 5 av 18 Først 123456789101112131415161718 Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker