Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 30 av 30
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard pth

Min seneste pth er fra 2002 og den er på 1,9 (ref. værdi (1,3-7,6).
    Mit kalcium har altid lagt på minimum 1,30 og maximum 1,36 fri ionioseret (ref.værdi 1,15-1,30). Jeg har fået at vide at det kun er marginalt forhøjet og at det er normalt. Det må bare ikke være over 1,36 ved gentagne målinger...
    Jeg synes jeg har fået det lidt bedre de sidste dage efter at jeg er stoppet med at tage kalk-tabletter.
    Tak for jeres svar og tak til n'finn for meget uddybbende oplysninger!
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    16

Standard

ja, jeg har hatt lenge på følelsen at synet har sammenheng med stoffskiftet. Hadde nemlig aldri problemer med det før jeg fikk det. Kjenner meg ganske godt igjen i tåkesyn, særlig når jeg er sliten. Har ikke hatt noen hvite prikker eller streker men derimot veldig ømfintlig for lys. Det ser nok ganske snodig ut for andre når jeg kjører bil med solbriller på selv om det overhodet ikke er sol ute Jeg blir rett og slett veldig anstrengt i øynene av lyset når jeg kjører. Hm, jeg må prøve å finne en optiker som har vett på stoffskiftet, min erfaring så langt er at de ikke har peiling. Begynner å bli lei av å vandre rundt med briller som er feil. Gjør neppe underverker for synet det da

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Bor du i næheten av Rogaland så finnes det en slik oppdatert optiker på Klepp på Jæren, utenfor Stavanger
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Jeg er nattblind så det holder, og svææært lysømfintlig.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Undskyld Annki

Undskyld Annki at jeg kom til at føre din tråd ud på et helt andet spor! Det var ikke meningen
    Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål..
    Med venlige hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvis kalsiumnivået er for lavt vil PTH øke for å frigjøre mere D3 som jo øker kalsium i blodet.
    En PTH på 1,9 er lav og skal vel tolkes til at det er nok kalsium i blodet.
    Uten å ha oversikt over hele bildet, kan det jo se ut som et systemet er iorden - og at du rett og slett inntar for mye kalsium.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    16

Standard

Nei dessverre, bor i Oslo. Noen som vet om gode øyenleger/optikere
    i Oslo/omegn. I så fall iler jeg dit

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Utrolig hvor mange som sliter med øyeproblemer her! Tenk at øyenleger er så uvitende om sammenhengen både med høyt og lavt stoffskifte!!! Vi har ganske mange tråder om akkurat dette på forumet etterhvert!

Jeg har slitt med tåkesyn, varierende syn, røde og hovne øyne mm. i flere år. Har bare prøvd en øyenlege (men han har jeg vært hos etpar ganger) - og han sier det ikke har sammenheng med min hypothyreose (samme som fastlegen min..) :evil: Har prøvd det aller meste av øyendråper både med og uten resept..... ingen varig virkning.

Så jeg slenger meg på med annki: Leter også i Oslo-området etter en med mer kunnskap om akkurat dette

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg skal ta ny operasjon førstkommende torsdag. Det har kommet frem mer fett og lagt seg i øyekrokene. Jeg har to små klumper som må vekk. Spørsmålet mitt er om dette bare fortsetter og fortsetter....

Ny uke med blåveis og plaster og inneliv...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

nosy, på serviceerklæringen til thyreoideapoliklinikken på aker så står det at de men stofskiftelaterte øyenproblemer (de som er forårsaket av antistoffene altså) er prioritert først til timer.
    På de utenlandske forumene så sier de at man bør be en endokrinolog omhenvisning til en øyenlege som har greie på dette. Få har greie på det.
    Du kan jo kontakte Aker og om navn på øyenlege eller kanskje be om time på Aker eller noe sånt.

Jeg selv ser dårlig forbindele med lavt stoffskifte og det har vært sånn hele tiden siden jeg ble syk men de røde øyne har jeg ikke.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Når pillen er tatt, så er problemet ute av verden...
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-11, 19:52
  2. Blir ikke tatt seriøst...
    Av belle i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 46
    Siste melding: 25-10-10, 15:18
  3. tatt ultralyd-kjertel var helt normal?
    Av munch i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 23-06-08, 12:15
  4. Bilder jeg har tatt :)
    Av Lilja i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 11
    Siste melding: 03-10-06, 20:59
  5. Hvilke blodprøver skal jeg be om å få tatt ?
    Av wensiesv i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 2
    Siste melding: 19-09-05, 13:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn