Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Agder
    Meldinger
    34

Standard Sv: Etter 1 år på Levaxin... hva skal jeg gjøre videre nå?

Nye blodprøvesvar;

S-kolesterol 4,4 (2,9-6,1)
    S-HDL-Kolesterol 1,5 (1,0-2,7)
    S-Triglyserid 1,40 (0,45-2,60)
    S-LDL-Kolesterol 2,2 (1,3-4,3)
    S-TSH 0,89 (0,30-4,2)
    S-Fritt T4 16,7 (11,0-22,0)
    S-Fritt T3 5,3 (3,1-6,8)
    S-Kortisol kl. 08 279 (220-850)

Jeg vet at den kortisol-blodprøva ikke er noe tess.. men hvilket argument bruker man overnfor legen for å ta døgntest/spytteprøver??

Så er T4 bedre enn sist mnd uten medisinendring. Jeg tar forts 125ug. Hjertebanken har kanskje bedret seg litt. Jeg tar nå Levaxin oom kvelden.

Er det bra at T3 er i øverste referanseområde? Det har stort sett ligget på mellom 5,0 og 6,1 de få gangene det er blitt målt (eneste gangen nå etter jeg begynte på levaxin, de andre gangene er før jeg startet på behandling).

Så.. noen tanker om dette dere??

Legen hadde ikke hørt om Erfa, men ville prøve å undersøke litt før neste legetime.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Agder
    Meldinger
    34

Standard Sv: Når tar dere medisin?

Jeg har alltid tattmin levaxin på morgenen, til ganske så samme tid og før frokost. Men jeg har så dårlig nattesøvn og vanskelig for å sovne.

Jeg tenkte derfor å teste ut å ta levaxin om kvelden etter tips her inne fra. Og nå sover jeg så mye bedre! Sovner ganske så fort, føler meg trøtt når jeg legger meg og ikke lengre bare skikkelig overtrøtt. Våkner ikke iløpet av natta, og våkner dermed også mye mer uthvilt.

Men merker at jeg er "treg" i kroppen på formiddagen. Før fikk jeg en skikkelig tretthetsperiode i 14-15-tida. Nå kommer den gjerne et par timer før. Men det er igrunn bare greiere, for passer bedre for meg å ta en hvilestund midt på dagen enn etetrmiddagen. Det gjør også at ettermiddagen og kvelden er lettere å komme igjennom.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

cocos, er du sikker på at du har høy nok dose? Jeg var sånn før, før jeg startet på thyroid. Jeg funket noenlunde frem til kl 15-16, etter det var det stopp. Da var det bare å sige ned i stol og glede meg til jeg skulle legge meg. Rene pensjonisttilværelsen.....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av cocos Vis post
    S-Kortisol kl. 08 279 (220-850)

Jeg vet at den kortisol-blodprøva ikke er noe tess.. men hvilket argument bruker man overnfor legen for å ta døgntest/spytteprøver??
    Men blodprøven din er lav...selv til blodprøve å være. Endoen min sa at min var lav(330), så be om å få tatt en synachten test (må da henvises endo).

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Agder
    Meldinger
    34

Det er derfor det er så fint å ha dette forumet å spør på!! For jeg vet jo ikke hvordan det bør være, i hvilken ende av skalaen verdien bør være...

Men hva er en synachten test egentlig? og må man til endo?? da kan det jo ta tid... er jo sikkert flere mnd'ers venteliste...

Har ikke legetime før om 2 uker. Legen min er bortreist.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Agder
    Meldinger
    34

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    cocos, er du sikker på at du har høy nok dose? Jeg var sånn før, før jeg startet på thyroid. Jeg funket noenlunde frem til kl 15-16, etter det var det stopp. Da var det bare å sige ned i stol og glede meg til jeg skulle legge meg. Rene pensjonisttilværelsen.....
    Nei ikke i det hele tatt... Tar 125ug (ikke økt dosen siden september ifjor). T4 bare synker og igrunn formen også. Legen vil øke dosen, men samtidig har jeg slitt endel med hjertebank.

Derfor er jeg (vi) litt rådville nå.. tatt en kortisolprøve som viste 279 (220-850). Legen er ikke negativ til at jeg har noe med binyrene. Men legen er negativ til at jeg bør teste ut T3 (lio). Hadde heller ikke hørt om erfa, men skulle lese seg opp litt på det til neste legetime.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av cocos Vis post
    Det er derfor det er så fint å ha dette forumet å spør på!! For jeg vet jo ikke hvordan det bør være, i hvilken ende av skalaen verdien bør være...

Men hva er en synachten test egentlig? og må man til endo?? da kan det jo ta tid... er jo sikkert flere mnd'ers venteliste...

Har ikke legetime før om 2 uker. Legen min er bortreist.
    Akkurat som det er et såkalt negativt feedback system mellom T4 og TSH (når TSH stiger, stiger T4, når TSH synker, synker T4), så er det likedan med cortisol og hypofysehormonet ACTH.

ACTH finnes i kunstig form som medikamentet synachten. Når du da kommer for en synachten test legges det inn en venflon (venekanyle) på deg, og en såkalt null prøve taes av cortisolnivået ditt, for å se hvor du ligger uten medikamentpåvirkning(synachten). Det taes også prøve av ACTH nivået, samt flere andre hormonprøver. Deretter settes synachten i veneflonen, man venter en halv time og tar deretter en ny prøve. Dette er for å se hvordan binyrene responderer på tilskudd av ACTH. Hvis man har binyrebark svikt vil ikke binyrene respondere optimalt. Hvis man har hypofysesvikt vil det synes på alle hormonprøvene og binyrene vil respondere normalt.

Mange ganger havner vi med binyretretthet midt i mellom og får ikke gehør for at vi er syke. Dette fordi vi ikke har 10% binyrefunksjon eller mindre. Privat lege må da kontaktes og da får du hjelp til behandling. Fordelen er at du da har startet i riktig ende. Selv startet jeg med HC behandling, deretter synachten test. Resultat før infusjon (nullprøven) var på 200 og et eller annet. Men det var med medikamenter innenbords, jeg hadde mao tatt HC. Resultat etter infusjon var på 560 (refområdet >550), likevel ble jeg friskmeldt tiltross for at sikkert halvparten av de 560 jeg presterte var fra medikamentet jeg hadde tatt. Så du skjønner sikkert at det ikke er så enkelt. Og ja du har rett, du må vente lenge.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Agder
    Meldinger
    34

Antar at mitt kortisol er lavere.. for jeg klarte ikke møte på legekontoret til kl 8. Jeg sto opp halv 8, kjørte datteren på skolen, måtte hjem etter lommeboka som jeg hadde glemt og så satt jeg på legekontoret og venta på tur. Jeg kom ikke inn og fikk tatt prøven før nærmere 9.

Da er det vel grunn til at kroppen allerede var stresset, og kanskje også kortisol høyere enn tidligere på morgenen?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Agder
    Meldinger
    34

Det med ventetid etter henvisning til endo... kan man sjekke det på frittsykehusvalg.no? stemmer den ganske bra eller?

Ser at for min del vil det være ca mnd'ers ventetid.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Du kan sjekke på frittsykehusvalg.no, men ring gjerne i tillegg.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 14
    Siste melding: 10-08-10, 22:45
  2. Hva skal jeg gjøre? Hva har jeg rett på?
    Av Frustrert i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 11-05-08, 20:23
  3. Graves. Vi ønsker oss barn. Er så usikker på hva jeg skal gjøre...
    Av El-Ella i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 20
    Siste melding: 16-12-07, 19:36
  4. etter inntak av levaxin
    Av pusur i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 20-02-07, 17:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn