Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
13-01-11, 10:38 #1
Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
Hei
Jeg har hatt hypothyreose i ca. ti år nå, og har i alle år blitt behandlet med Levaxin i varierende doser. I tillegg (mye grunnet hypo) er jeg overvektig, og trenger sårt å gå ned i vekt for å bedre helsen generelt.
Selv trener jeg daglig, enten i form av 30 min rask sykling eller step + sit-ups. I tillegg har jeg et inntak på mellom 1100-1200 kcal daglig (og ingen måltider etter kl. 17:00). Likevel går jeg fryktelig tregt ned i vekt.. Har bestilt legetime for å sjekke TSH/T4- verdiene igjen, men sist, før jul hadde jeg TSH på 0,3 og T4 på 14 ved inntak av 150 µg Levaxin daglig.
Er det noen som har tips om hva som er galt eller noe nytt jeg kan prøve?RosaElefant
...
-
13-01-11, 10:49 #2
Sv: Hypothyreose, trening og kosthold.. Lite endring i vekt.
Rosaelefant
Spørger du mig - da vil jeg sige, at du gør alt modsat af, hvad kroppen har brug for, for at give slip på (over)vægten. Som du gør nu - vil din vægt ikke rykke sig nævneværdigt og i tillæg bliver din hypothyreose værre. Skulle du "lykkes" med at få vægten ned alligevel - vil det kun være spørgsmål om tid, før alle kiloerne er vendt tilbage igen. Hvad jeg mener og hvorfor jeg mener det - kan du læse om her.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-01-11, 11:12 #3
Anisa: Takk for godt utfylt informasjon(: Jeg går allerede på lavkarbo (ingen pasta,ris,poteter,brød osv), men går opp i vekt når jeg spiser mer enn hva jeg gjør nå - jeg har gått litt ned (ser det i ansiktet, overkroppen osv), men syntes det går altfor tregt(!). Lurer også på om det er noe feil med dannelsen av T4 til T3 hos meg, og at det er grunnen til at alt ikke er som det skal.. Har også vurdert om jeg skal begynne på metformin i tillegg siden jeg sliter med insulinresistens. Bakgrunnen for vekt-ønske mitt, er at jeg gjerne vil kunne fullføre et vellykket svangerskap ved et senere tidspunkt
RosaElefant
...
-
13-01-11, 11:58 #4
Rosaelefant... jeg vil gerne overtale dig til at læse "afhandlingen" igen fordi på kun 23 minutter kan man umuligt nå at reflektere over, lære af det læste eller evt. søge efter mere info.

Sagen er, at du spiser alt for lidt og stress-træner kroppen til at holde på fedtdepoterne. Det er du selv, som "lærer" kroppen at reagere på denne måde. Det kan ikke nytte at tro, at man kan opnå regulering af vægten og insulinresistensen hurtigt. De hurtige resultater har det med at gå lige så hurtigt tilbage. Jo-jo-effekten er med til at fastholde problemet og gøre det permanent, til sidst håbløs at rette op på igen. Vil du virkelig gå på Metformin for resten af dit liv? Metformin helbreder ikke insulinresistensen, kun holder den nede. Hvad med langtidsvirkninger af Metformin-på-livstid for ikke-diabetikere? Ingen kender dem i dag....
Hvis du virkelig vil blive din insulinresistens permanent kvit og din vægt lavere og permanent stabilt, er det nødvendigt at give tid og være skånsesløs konsekvent.
- Indse at der findes ingen genveje end konsekvens og tid.
- Indtage ca. 2500 kcal/dag i proportion: 1. fedt; 2. protein; 3. træge kulhydrater fra plantekilder.
- Ophøre med at skænke vægten en tanke.
- Acceptere en (midlertidig bliver det) vægstigning, som er jo et nødvendig led i processen. Man kan ikke vende skuden før den sejler i den gale retning.
- Veje og måle sig højst 2 gange om året. Gerne aldrig. Smid gerne badevægten ud.
- Aldrig træne så hårdt, at man bliver forpustet og hjertet "hamrer".
- Sætte INGEN frister for forventningen om vægttab - "det tager den tid det tager"
- Permanent at fjerne fokus fra sin krop og flytte den over på andre (livs)kvaliteter.
Hvis du magter at indføre disse "retningslinier", da vil jeg i fuld offentlighed forpligte mig med et løfte til dig, at om 2 år bliver du betydelig raskere, betydelig slankere og meget overrasket. Overrasket som du måske aldrig har været før.
Noget andet er, at du kan også betragte fremgangsmåden som et forskningsprojekt og et eksperiment, hvor du er din egen patient. Det vil gøre dig senere superkvalificeret til at vejlede og hjælpe andre mennesker, da du jo læser til ernæringsterapeut... Du kan ikke på en og samme tid praktisere (selv), hvad du ikke kan anbefale dine fremtidige patienter, vel? Man går ikke til en ernæringsterapeut for at få Metformin, Vel?
Gå forrest og du vil ikke alene blive belønnet selv, men i tillæg opnår du stor succes i dit fag senere. Succes i dit fag = bedste hjælp til mange, mange mennesker.
Venlig tolerance over for sig selv, positiv tålmodighed og tid, tid og atter tid skal der til. Så enkelt kan det siges.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
17-01-11, 09:56 #5
Personlig vil jeg si at du bør vurdere å prøve RFL (Rapid Fat Loss) av Lyle McDonald. Det er det eneste regimet som fungerer for meg nå, men det er beinhardt. Hele prinsippet er en såkalt Proteinsparende Modifisert Faste (PSMF) og har et velutprøvd system for å unngå at kroppen går i "sparemodus".
I tillegg bør du rett og slett droppe sit-ups. For det første så er sit-ups trening for hoftebøyerne, og ikke for magen. Når det gjelder crunches, som trener magen, så er det de færreste som har behov for det - og dessuten får det magen til å se større ut siden det blir mer muskler i tillegg til fettet ;)
Mitt råd til deg er å heller få en times normal gåing om dagen i tillegg til å trene hele kroppen med vekter tre ganger i uken. Da slipper du i det minste *enda* lavere forbrenning fordi du kvitter deg med muskelmasse...
-
17-01-11, 10:09 #6
-
17-01-11, 10:32 #7
Det er ikke problematisk å trappe ned RFL så lenge man gjør det gradvis. I realiteten betyr det å legge til karbohydrater og fett frem til man kommer til ønsket kalorinivå. Proteininntaket bør ligge på samme nivå, spesielt siden protein har en ca 8 ganger så høy TEF (terminsk effekt av mat - hvor mange prosent av kaloriene fra en næringskilde som forsvinner i varme).
I tillegg kan det være lurt å gå over på intermittent fasting (16-9 varianten er veldig bra for folk flest), da det også oppjusterer insulinfølsomhet og optimaliserer en god del andre hormoner.
-
17-01-11, 13:18 #8
T4 på 14 er neppe for mye hvis du går på Levaxin. Jeg for min del må et stykke opp på tyvetallet før jeg har noe liv. Så kanskje du skal ta et overblikk over symptomene før og nå, og evt. vurdere å skru opp litt på dosen - i tillegg til de andre gode rådene du har fått.
Lignende tråder
-
Røykeslutt- endring i medisindosering?
Av hanne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 30Siste melding: 30-12-11, 13:31 -
Et lite hjertesukk....
Av gunnda i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 03-02-08, 00:07 -
Hvordan gå ned i vekt med hypothyreose
Av Tor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 36Siste melding: 14-10-07, 16:45 -
Trening (jogging) med hypothyreose
Av chino i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 26-11-06, 23:07
Svar med sitat
Hvad sker der så når man "trapper" RFL ned og trapper noget mere almindelig livsførelse op? Eller skal man fastholde RFL resten af livet, for at bevare effekten?

Bokmerker