Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 51
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard Forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.

Hei!

Jeg fikk vite hos legen på Balder at jeg hadde for lite D-vitamin. Ble satt på en hestekur på 4000 internasjonale enheter daglig. Men er ikke det utrolig mye?
    Ble dårlig i helgen og kastet opp, mulig dette var omgangsyken, men tenkte også det kunne være en type forgiftning pga. mye D-vitamin.

Noen som har peiling?

Og, blir man slapp av D-vitaminmangel? Noen som har følt noe på kroppen pga. dette?

Takknemlig for svar

Har redusert inntaket til 1000 IH daglig nå foreløpig;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Husk dette blir nol borte når backupen er på plass..

Man kan bli dårlig av å starte rett på en stor dose.
    4000 enhetere er 100µg, men det er ikke mye, dagsforbruket er 4000-7000 enhetere og Jorde i Tromsø har forsøkspersoner på 6000 enheter.

De på lowcarber-forumet i amerika sier ma må trappe opp sakte, jeg ville begynt på 1000 enheter først i et par-tre uker.
    Husk man MÃ… ta kalk med D-vitamin. Jeg personlig må ha magnesium også.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Fordi du ellers kan få for lavt kalcium.
    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_vitamin_d1.html Jeg har samlet en del linker etc om temaet, de på lowcarber-forumet er som alltid best å forklare dette.

http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage ... linker.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Så rart, synes legen sa jeg kunne få for høye verdier av kalcium. Men det var kanskje noe annet? hmm..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

Standard

Jeg har også D-vit mangel og tar en dagsdose på 2000 mg (?) kan det stemme..? Var ihvertfall sterkere enn vanlig sa damen på helsekosten i sverige.
    Jeg har heller ikke hørt noe om at jeg bør ta kalsium eller magnesium til... Men jeg må vel sette igang nå skjønner jeg ;-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Er det noen som vet om D-vitaminmangel har forbindelse til lavt stoffskifte? Lurer på det meste)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det har generelt med immunsystemet å gjøre, altså at lavt D-vitamin har sammenheng med autoimmune sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard Litt om meg;)

Jeg er en jente på 37 år som bor i Oslo. Har samboer og en nydelig datter på 15. Har en krevende lederjobb, som av og til er en utfordring og takle med lavt stoffskifte og tåkebelagte dager

Jeg slet fælt med candida i 2000, og oppsøkte Balderklinikken. Der målte legen en forhøyet anti-TPO, noe som har gjort at jeg har fulgt opp med stoffskifteprøver.
    Da TSH èn min lå på ca. 3,5 og T4 lå på 13.5, og Anti-TPO`en lå på ca. 1000, krevde jeg å få prøve Levaxin. Dette var for ca. 1. år siden. Jeg hadde god effekt av Levaxinen de 14 første dagene, og så merket jeg ingen effekt lengre. Etter ett år oppsøkte jeg Balderklinikken og etter at jeg hadde prøvd å oppjustere levaxinen uten resultat fikk jeg Armour
    Jeg hadde en knall start på Armour, men tror nok at jeg gikk litt for fort opp i dose, fikk litt hjerteklapp og følte at jeg ble sliten igjen. Jeg har derfor trappet ned igjen, bruker nå 1Grain, og 25 mg Levaxin, men merker tydelige symptomer på at det er for lite. Allikevel er jeg bedre på Armour enn jeg var på Levaxin. Jeg håper at jeg skal klare å normalisere stoffskiftet, for jeg har utrolig mange lyster Elsker å reise, lytte til flott musikk, strikke, gå turer, spise god mat, er opptatt av form og farge, interiør, estetikk, litt filosofi, og selvfølgelig å kose meg med mine kjære

Ellers er jeg veldig takknemlig for dette forumet

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Forresten, det er en helt fersk artikkel i legetidsskriftet om vitamin D.
    Moan tror på solarium og sol.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847

Sammendrag
    Solen er vår viktigste D-vitaminkilde. Solarier gir også mye D-vitamin. Ultrafiolett stråling omdanner 7-dehydrokolesterol i huden til previtamin D3, som i løpet av noen timer isomeriserer til D3-vitamin. D-vitaminet transporteres proteinbundet til leveren og hydroksyleres til kalsidiol, som går til nyrene hvor det hydroksyleres til det antatt aktive hormonet kalsitriol.

Kalsidiolmålinger gir pålitelig informasjon om D-vitaminstatus. For å unngå rakitt og beinskjørhet bør det være over 12,5 nmol/l i serum. Det optimale nivået ligger antakelig mellom 100 og 250 nmol/l. Skal man oppnå det, kreves et daglig matinntak på 100 - 200 µg D-vitamin, omtrent det man har i 50 - 100 g tran, eller ca. to minimum erytemdoser gitt til hele kroppen per uke, tilsvarende 20 - 40 minutter middagssol midtsommers i Oslo. Tilstrekkelig D-vitamintilførsel ser ut til å redusere hyppigheten av og bedre prognosene ved flere kreftformer.

Insidensreduksjon eller symptomforbedring av andre sykdommer kan trolig også oppnås ved rikelig tilførsel av D-vitamin: hjerte- og karsykdommer, multippel sklerose, diabetes, leddgikt og selvsagt rakitt og beinskjørhet. Virkningsmekanismene er antakelig knyttet til D-vitaminets kjente celledifferensierende- og immunmodulerende effekt. Selv om de fleste av de ca. 250 årlige dødsfallene av hudkreft i Norge skyldes overdreven soling, bør vi antakelig, i lys av alle de positive virkningene av ultrafiolett stråling, revurdere vår restriktive holdning til soling og solariumbruk.
    Tabell 1 Kalsidiolnivåer relatert til helsestatus
    Kalsidiolkonsentrasjon i serum (nmol/l) Status
    Under 12,5 Alvorlig mangel
    12,5 - 50 Utilstrekkelig
    50 - 100 Lavere enn ønskelig
    100 - 250 Optimalt område
    Over 250 Toksiske virkninger, hyperkalsimi

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Forhøyet anti-TPO og lite jernlager!
    Av [Marita] i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 19
    Siste melding: 30-08-10, 18:30
  2. Svar: 3
    Siste melding: 03-04-08, 18:57
  3. Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
    Av trude.lutt i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-12-07, 22:02
  4. Hva har du gjort i dag?
    Av Siri Ann i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 4
    Siste melding: 11-09-06, 22:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine