Side 6 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 98
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis”

Det er nok en bit igjen, men en kan støte på rare opplevelser som feks å få både symptomer på lav og høy dose samtidig. Da går en gjerne litt for fort fram, men jeg vil mene at man når fortere målet om en ser an slike symptomer noen dager. De er ofte forbigående.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Det har du sikkert rett i.
    Takk for at du deler dine erfaringer med oss "noviser" på naturlig thyroid.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Så har jeg fått de siste prøveresultatene (tatt for en uke siden).
    De første etter oppstarten med Erfa (1.okt).

TSH: 0,01 (ref 0,4-4,0)
    fT4: 19 (ref 12-22)
    fT3 7,5 (ref 3,1-7,0)

Ganske ventet? Positivt at ikke fT4 har gått mere ned, synes jeg.

Har hatt noen trøtte dager igjen, men det har hatt naturlige årsaker med for korte netter og dårlig søvn. Godt å merke at "Det VAR jo slik hele tiden før, bare for kort tid siden". Så det er deilig at det går framover.
    Jeg får bare minne meg på at "ting tar tid".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Jeg har nå daglig tatt 1 1/2 tablett (125mg) Erfa de siste 6 ukene. Jeg tar i tillegg fortsatt 20 mg hydrokortison.

Og formen? Tja. Litt opp og ned. Jeg er definitivt bedre enn da jeg sto på Levaxin og Liothyronin. Hodet fungerer bedre, det går bedre på jobben, jeg klarer å følge med i diskusjoner, jeg husker bedre etc.

Men jeg er fortsatt ganske trøtt. Det føles som all energi går med til jobben (jeg har 100% stilling), så det blir ikke gjort så mye her hjemme. Dessuten merker jeg nå at kondisjonen er på nedadgående. Jeg blir ganske lett andpusten og får hjertebank ved fysiske anstrengelser (dansing, springing etc). Og da mener jeg ikke lange stunder, bare det som er naturlig i jobbsammenheng på barnehagen.

En annen sak som har plaget meg i det siste, er følelsen av å sette noe i halsen, med derpå følgende hosteanfall. Og det behøver ikke være i forbindelse med mat. Veldig plagsomt. Jeg vet ikke om det kan skyldes kjertelen (jeg har aldri tatt ultralyd etc) eller om jeg, som min mor sa, bare har "trang hals".

Jeg teller nå på knappene om jeg skal prøve å øke min dose Erfa ytterligere.

Og jeg lurer på om jeg skal våge meg på en sakte trening av kroppen. Jeg vil gjerne ha tilbake min grunnkondisjon.

Forøvrig: Godt nytt år, alle sammen. Håper vi alle merker bedring i 2011!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg sier igjen: etter tabellen skulle jeg med mine 125µg levaxin klare meg med 90mg Erfa. Jeg er nå på 150mg Erfa (siden første uka i desember) og først nå kjennes det ut som det kanskje holder. Jeg kommer ikke til å endre på dette uten gode incitamenter.
    Du hadde jo lio i tillegg, om jeg ikke husker feil...

Kanskje ta et nytt sett prøver om du ikke er sikker hvilken vei du skal?

(Jeg tar all Erfa på morgenen og merker at jeg "får lyst på middagshvil", blir "kort" i humøret og kald - alt om kveldene dersom det er litt lite. Dessuten har jeg en musarm som titter fram igjen når jeg blir underbehandlet. )
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Etter tabellen skulle jeg hatt 120 mg Erfa: 60 for 100 µg Levaxin og 60 for 20 µg Lio. Det gikk i alle fall legen ut fra. Men jeg er altså oppe i 187,5 mg nå.

Jeg hadde jo håpt på at trøttheten skulle gi seg, men jeg får vel la tiden virke.

Og begynne med alle vitaminer/mineraler igjen. Av en eller annen grunn klarer jeg aldri å fortsette i lang tid med alle tilskuddene. Medisinen, ja, den tar jeg alltid, men de andre pillene???

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Hei igjen.

Jeg har trappet ned til 15 mg hydrokortison (fra 20), og har ikke merket forskjell. (Jeg er en av dem som ikke merker så godt endringer i medisinering.)
    Fredag glemte jeg imidlertid ta mine 5 mg midt på dagen, så da ble det bare 10mg. Hodepine dagen etter, og feber om kvelden. Litt feber også i dag. Ingen andre symptomer i kroppen. Kan for lite hydrokortison gi feber??? Kanskje jeg skal gå opp igjen til 20mg.

Noen som har erfaringer?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Jeg har trappet ned til 15 mg hydrokortison (fra 20), og har ikke merket forskjell. (Jeg er en av dem som ikke merker så godt endringer i medisinering.)
    Fredag glemte jeg imidlertid ta mine 5 mg midt på dagen, så da ble det bare 10mg. Hodepine dagen etter, og feber om kvelden. Litt feber også i dag. Ingen andre symptomer i kroppen. Kan for lite hydrokortison gi feber??? Kanskje jeg skal gå opp igjen til 20mg.

Noen som har erfaringer?
    Det sies at addisons sykdom kan gi feber iallefall. Jeg har hatt uforklarlig forhøyet temperatur (37,4-38) siden jeg ble syk med binyrene. Aner ikke om det er det det skylles, men det er rart å ha hyposymptomer og i tillegg være konstant subfebril.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det sies at addisons sykdom kan gi feber iallefall. Jeg har hatt uforklarlig forhøyet temperatur (37,4-38) siden jeg ble syk med binyrene. Aner ikke om det er det det skylles, men det er rart å ha hyposymptomer og i tillegg være konstant subfebril.
    Takk, Blondie.
    Da kanskje det har en sammenheng. Får ta litt ekstra i dag i hvert fall, og se om ikke feberen gir seg. (Vil helst ikke måtte være borte fra jobben. Hadde en runde med hals-ondt og feber for to uker siden.)
    Og god bedring til deg!!!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Hei igjen.

Noen som har erfaringer?
    Jeg vil anta at symptomene skyldes at du har kuttet for mye og for raskt, i hc. Dvs at å kutte med 5 mg er for mye, man må ta 2, 5 av gangen, og selv da får man symptomer helt til kroppen tar seg inn igjen. Jeg kuttet raskt ned fra 20 mg til 15 mg, og hadde hodepine og var skikkelig sliten i tre dager. Så stabiliserte det seg igjen, og nå merker jeg ingen forskjell fra å gå på 20 mg. Skal prøve å trappe ned til 10 mg men tar det sakte.

Side 6 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. Autoimmun tyreoiditt
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 20-10-14, 14:45
  2. Psykiatriske manifestationer af Hashimoto`s thyroiditis
    Av Anisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 16-01-10, 22:38
  3. Mestring av kronisk sykdom
    Av Bittebitt i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 23-10-07, 08:40
  4. Forbigående autoimmun thyreoidea sykdom???
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 03-06-06, 00:32
  5. Kronisk tretthet og stoffskifte?
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 05-08-05, 00:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder