Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: God hjelp
Hybrid View
-
31-03-10, 15:07 #1
God hjelp
Hei alle dere som har skrevet om lavt stoffskifte. Jeg er en av alle som har fått beskjed om at alle prøver er fine, men ligger og fungerer ikke på noe hold.
Fikk raskt time på Balderklinikken, men det er over påske.
Jeg finner ikke noe klar grense på TSH; min er på 0.98. Ser at verdier mellom 4 - 10 er viktig, men betyr det at en skal ligge imellom for å ha normale prøver. Har noen erfaring med dette ?
Veldig informative og flotte innlegg her inne.
Trine
-
31-03-10, 15:15 #2
Sv: God hjelp
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
31-03-10, 16:28 #3
Hei Pelleolli2.
Spørs om poskemorgen evner å slukke alle sorger Kevlin
Du lurer på TSH ?
ThyreoideaStimulerendeHormon er fullt navn.
Det er et hormon kontrollsenteret (i hjernen) lager i passe mengde for å kontrollere produksjonen av stoffskiftehormoner.
Det varierer mye fra person til person, og skal jo variere for å tilfredsstille kroppens behov for stoffskiftehormoner.
(dette er altså ikke et hormon som brukes i stoffskifteprosessene)
Verdiene man måler i statistisk sammenheng kan variere litt etter hva utstyr labben har analysert prøven på, men sånn 0,2-3 kan den nok variere mellom uten at prøven gir grunn til å tro at det er noe syklig ved den.
Når kroppen er i balanse går en ut fra at verdien er omkring 1.
Kan sammenlignes med den stilling gasspedalen må ha for å kjøre bortover en flat vei (altså uten for mye hjemlengsel eller kjøttkaker til middag)
Den oppgitte verdien kan jo tyde på at alt er iorden.......
Og i mange tilfeller kan nok prøven overtolkes til å tro at alt er iorden.
Og det gjøres nok ofte (for ofte)
Det kan bli noe galt med TSH systemet.
Det er sjeldent, men det er ofte noe sjeldent som er iveien når legene ikke finner noe galt i første omgang.
For å finne ut mer om selve stoffskiftehormonproduksjonen måles fT4, som er et kjertelprodukt som kroppen lager stoffskiftehormoner (fT3) av.
Selve stoffskiftet foregår når fT3 er kommet inn i cellene, så det er altså ikke mulig å måle. Man kan måle mengden stoffskiftehormoner, men ikke om de gjør noe......
Man regner prøven fT4 som den TSH påvirker, og ser på samspillet mellom disse, gjerne på flere målinger med noen måneders mellomrum.
Det er en forholdsvis inviklet prosess dette, som det kan være lurt å lese seg opp på. Brul Påska, så kan du stille de rette spørsmåla....
Jeg mener en god lege skal virdere det kliniske bildet, og bruke blodprøveresultater til å støtte funn gjort der.
Blodprøver kan ikke brukes til å si at du er frisk !
Da tar man antaglig ikke de rette blodprøvene.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-03-10, 16:53 #4
Tusen takk for godt svar. Jeg skal lese meg opp før jeg treffer selveste Balder.
Min fT4 er på 12.1, men noe må være feil når jeg ikke gjør annet enn å ligge. Det er ikke ME. Ser det er flere her som har fått hjelp etter besøk hos spesiallist, så jeg håper det beste.
Lars Omdal er veldig populær etter vg-reportasjen ; han har 1 års ventetid.........dermed var jeg heldig å få time hos Mathias Thurfjell. Tenker han er like god.Trine
-
31-03-10, 18:34 #5
Det er iallfall et sted som sier de ser mer helhetlig på oss.
Vi er jo mer enn bare blodprøver ?
Det spørs litt på referanseområder når en tokler, men gitt at de er gjennomsnittlige (10-20) da.....
fT4 på 12 og TSH på 1 rimer ikke.
TSH burde vært høyere. Det ville indiket at fT4 var på vei oppover og man kunne sagt : ny prøve om en måned.
Om en skal bruke bilen som forklaringsbilde blir det omtrent som at man ikke gir gass i motbakke.
12 er i den lave enden, og kan meget godt være derfor du er sliten.
Hvorfor, ja det var det da.
Symtomene kommer av at cellene ikke får nok stoffskiftehormoner.
Det sies at 90% av tilfellene med lavt stoffskifte skyldes at kjertelen er syk og ikke orker å produsere noe. (men de som sier det, er de samme som ikke klarer å finne andre årsaker.....) (oppdages med prøven anti-TPO)
Hvis TSH-systemet er iorden, blir denne høy (kan bli langt over 100)
Og det er bildet leger (i stort) ser etter.
Jeg mener at når man kan legge frem en masse symptomer som peker på lavt stoffskifte, så har man det.
Og da er det jo bare å finne årsaken.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-03-10, 19:22 #6
Takk skal du ha.
Jeg regner med at slikt er arvelig - ser slik ut - min mor hadde en TSH på 1. Hun "tvang" seg til å prøve Levaxin. Etter kort tid forsvant plagene, og hun sier hun har fått et nytt liv. Understreker at hun har vært veldig syk av dette i mange år.
Nå ser jeg lyset i tunellen, selv om dette sikkert tar lang tid.
Jeg ser at dette, eller disse verdiene ikke så lett kan forklares, selv for dere som har slitt lenge. Håper jeg forstår det etter hvert.
Tenker at når hjernen fungerer igjen og tankene kommer tilbake, står alt klarere for meg.
Når resultatene viser seg, legger jeg de inn her.
Ps; kan hende lurer jeg på mer i mellomtiden.Trine
-
25-04-10, 10:16 #7
Jeg reiste til Balderklinikken så syk at jeg knapt klarte å sitte oppreist.
Hadde på forhånd sendt mail til legen der jeg kommenterte alle symptomer jeg fant på nettet. I tillegg skrev jeg kortfattet om situasjonen min. Fant ut at dette var lurt fordi jeg slapp å fortelle alt der inne; det hadde vært altfor utmattende.
Mailen hadde Mathias Thurfjell - legen - skrevet ut og gått igjennom før jeg kom.
Jeg ble imponert over kunnskapene han hadde. Etter å ha gått igjennom masse relevante spørsmål, sier han at jeg gjerne kunne prøve Levaxin - selv om
prøvene viste normale verdier.
Jeg startet med 25 microgram allerede samme dag. Virkningen lot ikke vente på seg ; samme kveld forsvant både grus og kløe fra øynene. Jeg kunne se på tv uten solbriller og se teksten klart. Selvsagt kunne jeg ikke sette sammen setninger å forstå samme dag.
Jeg øket dosen gradvis til 50 microgram i løpet av 1 uke. Formen er blitt vesentlig bedre bare på 2-3 uker. Nå kan jeg rusle en tur, klarer å støvsuge, lage mat etc. Føler jeg har fått livet tilbake.....
Balderklinikken tok prøver av jod, candida albicanse, b12 etc. Noen har jeg sendt til Danmark.
Oppfølging med hudprøver etc, og prøvesvar hos Thurfjell i slutten av mai.
De har gått mer bort fra verdiene i stoffskiftet, men forsøker å finne årsaken bak.
Jeg har vært hos min primærlege og informert ham - (ville overhode ikke gi meg levaxin) - han virket flau og ville nok ikke snakke mer om det.
Nå lurer jeg på om noen vet hvordan det er med refusjon av tannlege ved lavt stoffskifte ?
Oppdaget som ved et sjokk at jeg har fått mange åpne tannhalser.
Går jevnlig til tannlegen, men det er som om dette plutselig har kommet.
Har dere erfaring med dette.....nav har jo som kjent ikke opplysningsplikt.

Trine
-
25-04-10, 14:22 #8
Da jeg var hos tannlegen min i Norge så undersøkte han om jeg kunne få det billigere. Det var en slags liste han så på over sykdommer, han visste ikke om jeg hadde rett på det da og sa at vi skulle prøve så fikk han heller sende faktura dersom det ikke gikk. Det gikk for jeg hørte aldri noe. Normalt ville jeg måttet betale litt over 700 kr men betalte i steden 450 kr tror jeg det var.

Tannlegen min her i Egypt gir meg ikke vanlig bedøvelse som inneholder adrenalin fordi det kan trigge stoffskiftet (sa hun til meg), så hun spesialbestiller til meg;-)
Dette vet jeg ingenting om i Norge hvor de bare setter bedøvelse, har ikke peiling på hva den inneholder der. Min tannlege her i Egypt sa i hvertfall at jeg alltid måtte fortelle både leger og tannleger at jeg hadde hypotyreose siden det er mye vi ikke skal ha som "vanlige" folk kan ha.I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
25-04-10, 16:39 #9
Jeg ante ikke at det var adrenalin i xylokain.
http://www.legemiddelverket.no/templ...____16136.aspx
http://www.tannhelseklinikken.no/spo...bedovelse.html
Og litt om generelle bivirkningene som har greid å sno seg gjennom meldings-nåleøyet :
http://www.legemiddelverket.no/uploa...ninger2003.pdf• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-04-10, 22:59 #10
Takk til Trude for svar.
Skal sjekke med tannlegen. Jeg har en ganske sjelden muskelsykdom også. Tviler nok på om jeg får mer, men det er verdt å sjekke.
Jeg tar ikke bedøvelse i det hele tatt hos tannlegen. Sliper ned og setter inn kroner uten også. Det eneste en behøver bedøvelse på er vel rotfylling, men da tar nok tannlegehøyskolen oppdraget - og bruker andre stoffer.
Kommer nærmere tilbake med svaret fra tannlegen. Sikkert flere som trenger litt avslag i såfall.
Trine

Svar med sitat

Bokmerker