Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Har jeg binyretretthet?
Hybrid View
-
24-03-10, 08:13 #1
Har jeg binyretretthet?
Hei!
Etter å ha "møtt veggen" for noen måneder siden pga synkende stoffsifte har jeg nå tatt en hel rekke prøver.
Blant annet kortisol.
Kortisol om morgenen 120 (138-690) kl. 08,00
" kveld 110
Jeg begynte på Levaxin for 12 dager siden og har også hatt mistanke om nedsatt binyre funksjon. Prøvene er tatt rett før jeg startet med Levaxin.
Jeg har hatt antiTPO > 1300 de siste 3 årene, og er vant til å ha ett høyere stoffskifte enn det jeg har nå.
Kan noen forklare hva dette betyr?
Takk for at dette forumet finnes!
-
24-03-10, 10:25 #2
Sv: Har jeg binyretretthet?
Duvet, stoffskfitet er på en måte grunnlaget for all aktivitet i kroppen.
Også den autonome.
Uten en viss styrke i denne aktiviteten får ikke de hormonproduserende kjertlene bygget seg opp om natten, og det gjelder jo binyrene også.
Når du våkner, skal disse slippe sine hormoner så du kommer deg igang - og dine slipper alt for lite.
De har ikke mer å gi, for de har - av en eller anenn grunn - ikke fått bygget seg opp iløpet av natten.
Så kan det jo være flere årsaker til at det ikke skjer.
En kan altså være for lav stoffskifteaktivitet.
Jeg kan nevne at jeg etter 16år på Levaxin hadde sånne verdier som deg.
Mine var 150 om morgenen og 220 om kvelden om jeg husker rett.
Det ble av Aker tolket til å være omvendt av hvordan det skal være.
Jeg vil heller tolke det til at kveldsmålingen var ok - den hadde fått litt hjelp av daglig aktivitet, men morgenmålingen var katastrofalt lav - noe som jo føyer seg pent inn i rekken av mine andre symptomer som også peker på at stoffskiftet er for lavt om natten !
Men - dessverre, man har skylapper på og nekter å diskutere helheten.
Man nektet også å ta samme målinger etter at jeg kom på Armour og følte meg mye bedre.
For tenk om man lærte noe. Noe som gikk imot den bestående doktrine. Det vill vært for jævlig ! Tenk på hvor lite endokrinologene da fikk å gjøre ......
(ikke tenk på oss da....)
Dette er måling av blodkortisol.
Det er all kortisol som produseres, både den lagerbundne og den lille frie delen.
Og det er den siste som er aktiv og kun den som er intressant for oss.
Måling av fritt kortisol gjør man i døgnurin og i spyttprøver.
Du har sikkert sett mye om sistnevnte her, og du bør jo absolutt ta slike.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-03-10, 11:17 #3
Tusen takk! Da skal jeg tipse legen min om det. N`Finn kan du ikke bli endokrinolog så kan vi komme til deg!
-
24-03-10, 11:52 #4
Det hadde jo vært hyggelig det

Men jeg håper jo at dette bare er første siden i læreboka.......
Og det ser ut som at den er glemt ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-03-10, 19:31 #5
Hei igjen.
Er Salivatesten mer sensitiv? Og er det mulig at smertene jeg har i mellomgulvet (klarer nesten ikke nyse og smerter ved dype innpust) komme av slitne binyrer?
-
24-03-10, 20:52 #6
Smerter er vanskelige å forklare så andre med samme smerter gjenkjenner dem.
Ofte forklarer to personer med samem smerter seg helt forskjellig - etter hva de synes er verst.
Lavt stoffskifte er årsaken til mange magesmerter.
Jeg får smerter fra tykktarm med en gang stoffskiftet blir lavt.
Du må ha hatt det for å gjenkjenne dem, men jeg vil jo bare si at du må se å få opp stoffskiftet ditt.
Det kan løse mye.
Salivatesten er mer selektiv - den måler det aktive kortisolet og man måler til 4 bestemte tider på dagen. (tygger vatt-tamponger)
Det vil vise døgnrytme og mengde mye bedre enn blodkortisolmålinger.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 953Siste melding: 09-09-14, 21:29 -
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49

Svar med sitat
Bokmerker