Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Hybrid View

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Standard Ekstra UL for vekstkontroll, med hypotyreose

Lurer på om noen av dere med hypo får ekstra UL for vekstkontroll?? Snakket med en jordmor på en fest for noen dager siden og hun mente jeg skulle det. Men har ikke hørt noe fra verken lege eller endo ang vekstkontroll. Har imidlertid lært meg at vi må stå på krava for å få noe som helst Men lurer dermed på om noen av dere får dette eller vet noe om det??

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: ekstra UL med hypotyreose

Veit dessverre ikkje korleis du får det. Trur du må "bruke" helsevesenet, om du forstår... Sei som sikkert sant er at du er uroleg for barnet i magen pga. din hypothyreose, bed om at du blir henvist til fødeavdeling for ekstra UL.

Eg betalte i alle fall ein sjølv (12 veker blant anna), seinare vart eg fulgt opp for å estimere vekt osv. da magen såg liten ut. Men hypotyreose var ikkje ein grunn for dette.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Ekstra UL for vekstkontroll, med hypotyreose

Når jeg ble gravid ble jeg henvist til gynekolog av fastlegen. Gynekologen mente det var viktig å følge med at fosteret vokste og utviklet seg riktig. Så jeg gikk jevlig til kontroller til han gjennom hele svangerkapet, mener jeg gikk til han og tok UL ca 1 gang i måneden. Og så gikk jeg til jordmor i tillegg, som tok seg av alt det andre.

Jeg vil tro det er helt vanlig å sjekke opp dette. Svangerskapet/fødeselen havner jo i kategorien risikosvangerskap/fødsel når man har denne sykdommen, og man må føde på hovedavdelingen. (slik var/er det ihvertfall her)

Og hadde jeg vært deg hadde jeg krevd vekstkontroller hos f.eks gynekolog.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Standard Sv: Ekstra UL for vekstkontroll, med hypotyreose

I løpet av mine 3 svangerskap har jeg ikke vært til noen ekstra UL pga hypothyreosen, men har fått litt tettere oppfølging av fastlegen med jevnlige blodprøver. Tok blodprøve ca hver 4. uke uavhenging om jeg gikk til lege eller jordmor til kontroll. Min erfaring er at fødeavdelingene (Haukeland og SUS) ikke har sett på Hypothyreose som en ekstra risiko og begge stedene har jeg hatt tilbud om å føde på lavrisiko-avdeling, selv som 1. gangsfødene.

Pga av andre forhold har jeg hatt 2-3 UL i mine svangerskap. I alle 3 svangerskapene har jeg fått UL-termin 1-2 uker etter egen termin, men når de ble født på UL termin (2 stk) og 1 over UL termin, har de alle vært tydlig overtidige. Selv om jeg har hatt mye tull med stoffskiftet under svangerskapene har ungene tydligvis ikke lidd noen nød av at mor ikke får nok stoffskiftehormoner

Lignende tråder

1. Forsiktig med ekstra D -vitamin ved Sarkoidose
    Av Pusen i forumet D-vitamin
    Svar: 14
    Siste melding: 28-03-13, 20:35
  2. B-12 og hypotyreose?
    Av Vigdis i forumet B-vitaminer
    Svar: 31
    Siste melding: 31-01-13, 10:37
  3. Vi som er ekstra utsatt for å få influensa..
    Av Thomas W H i forumet Vaksiner
    Svar: 38
    Siste melding: 03-11-09, 17:49
  4. Temperatur og hypotyreose 2
    Av mohaienne i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 24
    Siste melding: 02-11-09, 09:37
  5. Hvorfor får jeg ekstra ultralyd i uke 28?
    Av Lillepusen i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 06-06-09, 18:23

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn