Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Når medicin mod depression ikke virker

Når depressionsmedicin ikke virker

"Det har også vist sig at klinisk eller subklinisk hypothyroidisme (for lavt stofskifte) er involveret i depression. Stort set alle patienter, der er behandlingsresistente med konventionelle medicinske tiltag, lider af en eller anden grad af hypothyroidisme. I de interventionsstudier der er lavet, kunne eliminere denne behandlingsresistens, i de tilfælde hvor man var i stand til at reetablere normal funktion af skjoldbruskkirtlen.

Her spiller mineralet Selen en rolle, fordi at en funktionel mangel på Selen vil hæmme omdannelsen af stofskiftehormonet T4 til den aktive T3 form. Mange med subklinisk hypothyroidisme har lige præcis en forhøjet T4:T3 ratio."

Jeg har efterhånden læst tonsvis af videnskabelige artikler fra kilder udenfor medicinalindustriens sponsorat-områder - hvor det fastslås gang på gang, at alene antidepressiv-lægemidlernes manglende effekt, øger mistanken om en bagvedliggende, ofte slet ikke opdaget hypothyreose med flere hundreder procent.

Hele artiklen Depression, forebyggelse og behandling af læge Carsten Vagn-Hansen kan læses her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Når medicin mod depression ikke virker

Det er trist at de fleste leger ikke vet det der, Anisa!
    Og de fleste alminnelige leger vet heller ikke virken aktiv rolle selen har.
    Det er ganske mye de ikke vet om stoffskifte.
    Alikevel driver de og behandler oss hardnakket etter foreldede metoder som virker dårlig.

Angående "ren" depresjon: det er visst også gjort en rekke forsøk som viser at kognitiv terapi, trening og medikamenter stiller likt hva helbredelsesprosent angår. Så om man er deprimert, kan man kanskje prøve aktiv trening dersom piller ikke virker forlokkende.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

... og om ikke stoffskiftet har skylden så vet man nå at mangel på sink er framtredende hos anoreksiapasienter - og at de MED sinktilskudd unngår tilbakefall, og at b-vitaminer er meget viktig for psykisk helse...

Så selv om antidepressiva i mange tilfelle kan være en påkrevet livbøye - så er det ikke meningen at man skal klamre seg til den resten av livet... man må få hjelp til å komme seg i land også! (Og med det mener jeg at jeg tror at de fleste "sykdommer på sinnet" dessverre har en bunn i kjemiske ubalanser og at mange av dem kan avhjelpes/kureres gjennom riktige tilskudd i riktige mengder. Men også at dette er vanskelig å finne ut av - også for leger som forsøker.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Det skulle dem ha funnet ut for lenge siden, når det gjelder meg. I stedet for å proppe meg full av antidepp medisiner, og ikke skjønne hvorfor jeg ikke ble kvitt de psykiske problemene. Og når de da truet meg med å innlegge meg, sa jeg stopp!

Det kan jo virke som at jeg repetere støtt og stadig, men det er fordi jeg er bitter. Veldig bitter! Jeg kunne begynt på stoffskifte medisiner mye tidligere, i stedet for å "tygge på lykkepiller" som overhodet ikke hadde effekt....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er lett å bli bitter, helgemann. Jeg skjønner deg. Jeg var også rasende en stund. Men fant ut at det kunne ikke gi meg de dårlig fungerende årene tilbake. Jeg fant ut at det er bedre å gå ut av offerrollen, og leve et rikt liv etter at hormonene har begynt å falle på plass, enn å gnage på gammel urett. Om jeg gnager og tenker for mye på det gamle som har skjedd, er det bare meg det går utover.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo sant det Ruth, men jeg forstår helgemann - meget godt !
    Jeg er selv av de som ble mistenkt og det hadde store konsekvenser for meg - uten at noen vil rette opp den urett som ble gjort.
    Idiotene blir for godt skjermet i det systemet - gode fagmennesker burde stå seg bedre på å fremme sin egen faglighet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Når depressionsmedicin ikke virker

"Det har også vist sig at klinisk eller subklinisk hypothyroidisme (for lavt stofskifte) er involveret i depression. Stort set alle patienter, der er behandlingsresistente med konventionelle medicinske tiltag, lider af en eller anden grad af hypothyroidisme. I de interventionsstudier der er lavet, kunne eliminere denne behandlingsresistens, i de tilfælde hvor man var i stand til at reetablere normal funktion af skjoldbruskkirtlen.

Her spiller mineralet Selen en rolle, fordi at en funktionel mangel på Selen vil hæmme omdannelsen af stofskiftehormonet T4 til den aktive T3 form. Mange med subklinisk hypothyroidisme har lige præcis en forhøjet T4:T3 ratio."

Jeg har efterhånden læst tonsvis af videnskabelige artikler fra kilder udenfor medicinalindustriens sponsorat-områder - hvor det fastslås gang på gang, at alene antidepressiv-lægemidlernes manglende effekt, øger mistanken om en bagvedliggende, ofte slet ikke opdaget hypothyreose med flere hundreder procent.

Hele artiklen Depression, forebyggelse og behandling af læge Carsten Vagn-Hansen kan læses her.

• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det er en sterk artikkel om at antidepressiva ikke virker i Morgenbladet, vet ikke om de som ikke abonnerer kommer inn på denne linken?

Placebo med bivirkninger. I et Morgenbladet-essay om tvang i psykiatrien 22. juli viste forfatter og blogger Ida Jackson til forskning som viser at antidepressive medisiner neppe virker bedre enn narremedisin og at heller ikke antipsykotiske medisiner er helt slik som overlegene vil ha deg til å tro.
    Påstandene hentet hun fra USA, der debatten om psykiatriske medisiner i sommer og i høst har blusset kraftig opp etter at Marcia Angell, som tidligere har vært redaktør i tunge New England Journal of Medicine, publiserte en serie kontroversielle essays i New York Review of Books. Der omtalte hun flere nyere bøker som er kritiske til psykiatrien og legemiddelindustrien, deriblant boken The Emperor's New Drugs: Exploding the Antidepressant Myth, forfattet av en tidligere Harvard-professor ved navn Irving Kirsch.
    I The Emperor's New Drugs oppsummerer Kirsch forskningen han siden tidlig nittitall har gjort på medisiner mot depresjoner. Konklusjonen er klar: Nesten hele virkningen skyldes placeboeffekten, altså at pasientene forventer at de skal bli bedre. Ikke stoffene pillene inneholder. Den ekstra virkningen av ekte piller er så liten at det kan diskuteres om den i det hele tatt er klinisk meningsfull – den utgjør ikke mange poengene på de forskjellige poengskalaene psykiatere benytter når de forsøker å tallfeste hvor alvorlig en depresjon er.
    Kirsch kom frem til sine resultater ved å gjennomføre såkalte metaanalyser. Dette betyr at han har tatt tallene fra alle de kliniske utprøvningene han kunne finne av god kvalitet, slått dem sammen i ett og samme regneark og underlagt dem en statistisk analyse. Det er stor enighet om at dette er den beste metoden vi har for å fastslå om en behandling virker eller ikke. Mange analyser av denne typen gjennomføres i dag av det uavhengige Cochrane-instituttet, som er et internasjonalt samarbeidsprosjekt. Det lureste du kan gjøre hvis du er nysgjerrig på om noe virker – sovepiller, d-vitaminer, kiropraktikk eller homøopati, for eksempel – er å sjekke om analysene i Cochrane-biblioteket kan fortelle deg noe om saken. Cochrane-undersøkelser både brukes og gjennomføres av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, som er en premissleverandør når norske helsemyndigheter utarbeider såkalt evidensbaserte retningslinjer for behandling av ulike sykdommer.
    Avdelingsoverlege Steinar Madsen ved Legemiddelverket fastholder at «det er godt dokumentert at antidepressiva virker».
    – Grovt sett kan man si at to tredjedeler av pasientene har en nyttig effekt av slik behandling, uttaler han.
    Jaha? Hva bygger han det på, mon tro?

Madsen legger til
    – Dette er medisiner som virker svært forskjellig på folk. Nettopp derfor er det ekstremt viktig med god oppfølging av pasientene. Samtidig må vi huske at godt anvendt placeboeffekt er god behandling, sier Madsen
    Må legge til denne også
    Den som får diagnosen deprimert, får gjerne vite at depresjonen skyldes kjemisk ubalanse i hjernen, nærmere bestemt et underskudd av signalstoffet serotonin. Du blir fortalt at slik diabetikere trenger å få tilført insulin fordi kroppen selv ikke kan produsere det, trenger deprimerte medisiner som øker opptaket av serotonin. Og det er nettopp dette SSRI-ene er gjør. Ifølge Marcia Angells essay i New York Review of Books er imidlertid denne såkalte signalstoffhypotesen for lengst tilbakelagt av ekspertene, og dessuten basert på logikk fra bakvendtland: Fordi antidepressiver som så ut til å være virkningsfulle også økte serotoninnivået i hjernen, antok man at depresjon måtte skyldes for lavt opptak av serotonin. Ifølge Angell er dette som å si at feber kommer av for lite Paracet.
    Hun hevder også at det aldri er blitt påvist at psykisk syke har en annerledes «kjemiske balanse» enn friske. Alle de norske ekspertene Morgenbladet har snakket med er enige i at signalstoffhypotesen ikke holder vann, men er de er uenige om hva det innebærer.
    Jeg var kanskje litt hardhendt i første linja. For antidepressiva virker. Problemet er bare at den virker for ytterst få. Det jeg lurer på er om det greit, etisk sett, å gi en medisin som kanskje bare virker som placebo, og som i tillegg kanskje gir deg som pasient en rekke bivirkninger?
    Osv. Om denne linken ikke bringer deg til artikkelen, er den alene verd å kjøpe avisen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Avdelingsoverlege Steinar Madsen ved Legemiddelverket fastholder at «det er godt dokumentert at antidepressiva virker».
    – Grovt sett kan man si at to tredjedeler av pasientene har en nyttig effekt av slik behandling, uttaler han.
    Jaha? Hva bygger han det på, mon tro?
    Såfremt det norske Legemiddelverket er, som det danske, en privat institution der lever af medicinalindustriens betalinger af diverse gebyrer m.m. - er det fuldt ud forståeligt, at han forsvarer sine kunders produkter og produkternes berettigelse. Den danske Lægemiddelstyrelse lever af penge hvor 85% kommer fra kunderne i medicinalindustrien, og kun 15% er bidrag fra staten. Hvis regnestykket i Norge ligner det danske - kan man ikke forvente at de ansatte i Legemiddelverket vil tale patienternes sag.

Lignende tråder

1. Virker ikke radiojodbehandlingen?
    Av Flawless i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 25-07-09, 22:31
  2. Matematikk virker ikke alltid
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 21-05-09, 20:30
  3. Svar: 1
    Siste melding: 13-01-09, 16:01

Søkeord for denne tråden