Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 31

Hybrid View

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard Røykeslutt- endring i medisindosering?

Har begynnt med Champix for 3 uker siden og svært røykfri i hele 6 dager. Gått greit stort sett, men fryser sånn! Samme slags frysing som når jeg har vært undermedisinert. Men, blir og svett innimellom. Er og ganske så treg og slapp og trøtt. Har problemer med å formulere meg og.... I det hele og store har æ mange symptomer på undermedisinering. Men er usikker om æ ska øke eller senke doseringen? Tar 150 Levaxin nu.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Røykeslutt- endring i medisindosering?

turbulente tider Hanne - håper du står han av.
    Jeg syns ikke du skal øke dosen, men du kan ta en dobbeltdose en dag å se om det hjelper.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Jeg ville ikke gått på Champix var jeg deg. Har du lest på bivirkningene? Jeg vet om flere som har blitt virkelig suicidale av å gå på dem, så hvis du merker noe som helst unormalt i sinnstilstanden din må du slutte med en gang.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Det sies at røyking øker forbrenningen, så da synker den sikkert når man slutter. Og det vil da kanskje tilsi at det kreves en høyere dose Levaxin. Jeg ville tatt en blodprøve og sammenlignet nye resultater med forrige måling før jeg gjorde noen endring.

Både kuldefølelse og tretthet er forøvrig listet som bivirkninger av Champix.

Gratulerer med røykeslutt

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo - det sies, men det gjelder friske mennesker.
    I den grad noen er det da.....

Nikotin legger seg på kroppens følesensor for stoffskiftehormoner.
    Det fører til at den ikke registrerer alle som er der, og gir kjertelen beskjed om å øke produksjonen.
    Den er visst anslått til å være en 5-6% høyere hos røkere.

Men.
    De som ingen kjertel har, og må tygge tyroxinen sin selv, får ingen endring i stoffskiftet om de tar en røyk.
    Men de får en like mye høyere TSH.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg googlet litt n'finn og leste at den økte forbrenningen ved røyking skyldes høyere puls og gjennom det at kroppen forbruker mer energi. En slags kunstig høy forbrenning pga tilførsel av nikotin. Når du slutter å røyke går forbrenningen tilbake til det normale. Pulsen øker ved røyking også hos de med lavt stoffskifte ved inntak av nikotin. Men om dette skulle gi noe behov for endring i dosering av medisin vet jeg ingenting om og ville derfor tatt en blodprøve

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Takk for alle svar!

Har hørt om de suicidale bivirkningene men ikke merka noe til de. Vært litt nedstemt men det kan ha andre årsaker.

Men, var ikke klar over at frysing var en bivirkning, så takk for den opplysningen!

ER forresten fri for Champix, brukte opp tablettene som gubben hadde liggende og de varte ca 3 uker. Har prøvd disse før, men var nok ikke nok motivert den gangen. Synes at Champix er utrolig bra tross bivirkningene!

Ska klare dette denne gangen!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Sørlandet - dyreparken
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Hatt lavt stoffskifte i over 20 år som har vært nesten stabil i mange år.
    Jeg prøvde Champix for 2,5 år siden, sprakk etter 4 md... Fikk ikke depresjon, men rare/morsomme drømmer og gikk opp 8 kg uten å ha stappet i meg ekstra mat/snop. Da jeg sluttet gikk de samme kg ned igjen.
    Etter det fikk jeg problemer med stoffskiftet - den gikk opp og ned, fått en hel haug fysiske plager, påvist høyt kortison på litt over 1400. De prøver fortsatt å finne ut av kortisonet. Blitt undersøkt på kryss og tvers i. Vært sykemeldt i ett år og er nå på arbeidsavklaringspenger og fremdeles under utredning.
    Så jeg ville ha sjekket/holdt et øye med stoffskiftet gjennom perioden du går på Champix. Lykke til.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Tusen takk for at dere viser forståelse og ikke dømmer meg
    Det hjelper mer på motivasjonen, enn folk som sier at å slutte ikke er noe problem. Da blir man liksom enda mer oppgitt.

Vigdis: Det finnes faktisk tobakksvarer uten tilsetningsstoffer i Norge, ikke på vanlige butikker, men det er å få tak i. Ditt forslag er slett ikke dumt. Først gå over på det, for så å slutte.... Kanskje det da blir lettere. Takk!

Smgj: Hypnose har jeg ikke prøvd. Skal undersøke om det finnes noen tilbud i nærheten. Takk! Jeg har også hørt at det blir lettere for hver gang. Håper det

Vita: Takk for at du delte din erfaring. Jeg ble enda mere skeptisk til Champix nå. Hvis stoffskiftet begynner å gå bananas etter en Champix kur, da er det virkelig ikke noe for oss stoffskifte-syke

Er her andre med erfaringer? Setter enormt stor pris på tilbakemeldinger!

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    372

Problemet med å slutte å røyke er å overbevise deg selv om at du fungerer bedre uten, og at du faktisk ikke trenger det. Det du umiddelbart opplever synes å motbevise det.

Jeg har vært røykfri siden jeg var 23 (sluttet da etter å ha røkt i 11 år). Jeg sluttet omtrent femti ganger før det gikk, så avhengighet vet jeg ALT om. Siden da har jeg hatt noen perioder med sigarer. Veldig godt, men jeg har dyr smak. Litt for dyr i lengden.

De siste årene har det vært av og på med snus. Der har jeg en smule erfaring å dele mht stoffskiftet. Jeg merker at jeg selv-medisinerer når jeg er lav, og da er det nesten umulig å kutte ut. Når jeg er på tilnærmet riktig dose er det ikke noe problem, det føles rett og slett ikke godt. Da blir jeg sittende våken langt utover sengetid, og hjererytmen blir forstyrret. Jeg svetter, får tinnitus, skjelver på hendene, osv. Det hele er så ubehagelig at da er det rett ut. Minner om å være overdosert.

Så kanskje du skal se de to tingene i sammenheng? Kanskje røykingen dekker over at du burde gå litt opp i dosen? Slik er det i hvert fall med meg. Akkurat nå er jeg på en langsom og seig opptrapping av Levaxin, med Nick&Johnny under overleppa. Høyst ukledelig. Jeg trøster meg med at om noen uker så vil jeg ikke engang se eska.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort
    Av Miriam i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 24-03-09, 20:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine