Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Utredning binyrer / Flinke leger

Go' kvæll

Jeg har fått henvisning til BSS (Drammen) for utredning av binyrene -
    idag fikk jeg brev at ventetiden min vil være fra 12-16 uker...

For et år siden begynte jeg på utredning hos Aker (dr. lissom Hammerstad) -
    hun avlyste en to-timers undersøkelse fordi jeg hadde vært hos Oftebro...
    jeg har derfor ikke mye lyst til å bytte til Aker.

Men jeg har ikke lyst til å vente i opptil 16 uker heller

Jeg ser på Fritt Sykehusvalg at Gjøvik og Diakonhjemmet sykehus har hhv tre og fem ukers ventetid.

De har kanskje ikke endokrinologer, men jeg har en fornemmelse av at en indremedisiner kan gjøre vel så mye nytte -
    som en ondokrinolog :twisted: (eller like ille).

: har noen herinne anbefalinger på hvilket Sykehus som vil være verdt å ta turen til for å få en GOD utredning.

Takknemlig for svar
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Utredning binyrer / Flinke leger

Kevlin...

bmlab.no (OSLO)

Her kan du begynne med spyttprøver hjemme, og du får svar/pekepinn på hvordan binyrene fungerer.
    Jeg er "redd" at norske sykehus kun vil diagnostisere envt. bare "Addison" eller "Cushing"---så sant det ikke er det du frykter da.
    Men uansett vil 4 spyttprøver være gull verdt!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Hei Gunnda

Prøvde å finne testen og prisen på bmlab.no -
    men det va'kke lett (jeg fant det ikke..)

For egen del tror jeg at jeg vil prøve en gang til å få disse prøvene via "vanlig" lege -
    kostnaden på å analysere spytt er iflg Prof. Huseby (ROAS) ganske så likt.
    Og iallefall billigere enn MR og utredning...

Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Slenger meg på i tråden da jeg fått resultat av 4 x spytt-test jeg foretok hjemme, analysert av Scand-lab. Den viser lave kortisolverdier: (ref.omr. i parentes)

Morgen (basalt): 7,9 (12 - 22)
    Formiddag: 2,5 (5 - 9)
    Ettermiddag: 3,6 (3 - 7)
    Kveld, ca 22.00: 0,6 (1 - 3)

Det ble målt høy ACTH i 2007 ser jeg på gamle prøvesvar; 14,3 (<10,2).

DHEA nivå er innenfor normalen. Mine stoffskifteprøver er s.k. "fine", de siste var:
    TSH 0,84 (0,2-4,5)
    FT3 4 (3,5-7,0)
    FT4 14 (9-21)

Har aldri hatt TSH så lav før, den har i flere år vært mellomm 1 og 2. FT4 har holdt seg nokså stabil, mens FT3 har større variasjoner. RT3 var i okt -09 på
    0,42 (0,14 - 0,54). Kolesterol ligger på mellom 6 og 7.
    Albumin har vist verdi litt over ref.omr. i flere målinger.

Hva gjør jeg ? Be legen om behandling for binyrestøtte ? Jeg bruker ikke levaxin el tyroxin nå. Gjorde prøvebehandling på 25 mcg/dag i 5 uker i fjor vår, merket hverken virkning eller bi-virkning. Har alle symptomer på binyretrøtthet, samt veldig frossen og tørre slimhinner. Har vært gjennom en Sjøgrens-utredning som er ukonklusiv. Har hangla i flere år og blir stadig dårligere. Har vært hos to endokrinologer som ikke finner noe galt, sier de.
    NAV vil stoppe ytelse da de "ikke finnes årsaksforklaring på nedsatt funksjonsevne, osv "

Hjelp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Klart du må følge det sporet der Tily !
    Så er det forjævlig å høre at NAV jobber etter så firkanta regleverk !
    Dette bør kunne gi deg en foreløpig diagnose.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post

Hva gjør jeg ? Be legen om behandling for binyrestøtte ? Jeg bruker ikke levaxin el tyroxin nå. Gjorde prøvebehandling på 25 mcg/dag i 5 uker i fjor vår, merket hverken virkning eller bi-virkning. Har alle symptomer på binyretrøtthet, samt veldig frossen og tørre slimhinner. Har vært gjennom en Sjøgrens-utredning som er ukonklusiv. Har hangla i flere år og blir stadig dårligere. Har vært hos to endokrinologer som ikke finner noe galt, sier de.
    NAV vil stoppe ytelse da de "ikke finnes årsaksforklaring på nedsatt funksjonsevne, osv "

Hjelp.
    Ja, det er klart du må behandle binyrene med et sånt entydig resultat på prøvene. Du må be lege om hydrokortison. Sjansen er dessverre stor for at han/hun ikke vil gi deg det, da..Dersom du tror legen er skeptisk, forsøk å samle artikler/stoff om hydrokortison og binyrer. Enten printe ut ting fra forumet, bruke boka av James Wilson: Adrenal Fatiuge, Bowthorpe: Stop the Thyroid Madness, evt Jefferies': Safe use of Cortisol.
    Og så bør du tilpasse livsstil og kosthold for å bygge opp om, ikke belaste binyrene ytterligere. Bruke kosttilskudd og vitaminer. Om du ikke har gjort det, les boka til Wilson, kjempegod guide.

Vet ikke hvor du bor i landet. Er det i nærheten av Oslo, så behandler ihvertfall Balderklinikken binyrer. Men dyrt er det.

25 mcg er veldig lav dose. Jeg begynte i sin tid på 50 mcg og merket ingenting. Ikke før jeg kom opp i over 100 begynte jeg å merke noe. Men så hadde jeg da veldig slitne binyrer og klarte ikke konventere t4 til t3 spesielt godt. Om jeg var deg, ville jeg ha prøvd thyroxin igjen. Kanskje du kunne tilføre kunstig t3 eller prøve Thyroid?

Høres urimelig ut at Nav skal stoppe stønad pga manglene diagnose. Det tok meg to år før jeg fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte. Legen kalte det både ME og utbrenthet og depresjon. Jeg visste at det ikke var noen av delene. Jeg visste at det var en veldig fysisk sykdom, kunne bare ikke sette fingeren på det. Bare for å få rett til rehabiliteringspenger (vilkåret er at du er under behandling) tok jeg noen psykologtimer for å "behandle" depresjonen jeg visste at jeg ikke hadde. Gjorde det bare for å fylle inngangsvilkåret. Noe måtte jeg ha å leve av.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    11

Hei på dere.

Jeg startet på levaxin 4.april, og har god effekt av det. Kom meg på fote igjen...bokstavelig talt.
    Merker jeg har ubestemmelige smerter i korsrygg på begge sider.
    Vel, mitt spm er ; burde jeg ha sjekket binyrene før jeg begynte med levaxin ?
    Leser på nettet at det er farlig dersom det er svikt i binyrefunksjonen. Ser imidlertid at svikt i binyrene ikke er forbundet med smerte...?

Hvis jeg må slutte med levaxin blir jeg liggende rett ut.

Har ikke helt oversikt over hvilke prøver jeg tok på Balder, men ingen spyttprøve. Jeg skal tilbake i slutten av mai, da skal resten av prøvene taes.

No vart æ skræmt !!!!

Har dere som tar både thyroksin og medisin for binyrene noen synspunkter på dette ?

Venter spent.
    Trine

Lignende tråder

1. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  2. Ny utredning
    Av Tynn Tråd i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 10-05-07, 19:39

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg