Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
Hybrid View
-
12-01-10, 08:50 #1
Hvorfor har jeg fortsatt symptomer når prøvene er normale?
Av Datis Kharrazian (Why do I still have thyroid symptoms? When my lab tests are normal, ny bok 2010)
kapittel fire
Seks mønstre av lav thyroid funksjon og hvordan finne dem på blodprøver
Problemet med blodprøver
Selv om hashimotos er den mest alminnelige grunnen til lavt stoffskifte i USA, finnes det seks andre faktorer som kan lede til lav thyroid funksjon.....
Den muligens største forkludringen rundt lavt stoffskifte begynner og slutter med blodprøver. Det er estimert at 13 millioner mennesker med thyroid dysfunksjon går udiagnostosert hvert år, og uadekvat blodprøvetaking er en stor faktor. Hvorfor?
Bare en av de seks mønstrene vil vise seg på en blodprøve som måler TSH, den stoffskifte hormontesten leger vanligvis bestiller. I tillegg er det mange leger som bruker laboratorienes målestandard i stedet for en «funksjonell» målestandard, som har blitt formulert som et parameter på god helse for skjoldbruskkjertelen. På den tiden en pasients stoffskifteverdier er utenfor de vanlige laboratorienes normalverdier, er hans eller hennes tilstand så forverret at å ta medisin for resten av livet er den eneste mulighet. Det er derfor laboratorienes målestandard blir referert til som patologiske eller sykdomsmål (disease ranges). Som et resultat av dette ser vi at talløse mennesker lider gjennom måneder og år med lavt stoffskifte som lett kunne blitt reversert med korrekt diagnose.
Selv om patologiske målestandarder kan være brukbare for å diagnostisere sykdommer som krever medissinsk behandling, kan de være av liten verdi for å vise hva som ligger bak god helse. Du vil bli overrasket over å vite at denne patologiske målestandarden er rett og slett summen av alle menneskene som fikk blodet sitt analysert på laboratoriet det siste året. Dette betyr at denne guiden for å diagnostisere hvordan skjoldbruskkjertelen fungerer, er basert på alle menneskene som brukte laben forrige år, og vi kan anta at flesteparten har større eller mindre grad av dårlig helse. Det som er verre, er at mange av disse bruker hormoner for skjoldbrukskjertlen, og det ødelegger resultat enda mer. Vi kan altså gå ut fra at mange av dem har en udiagnostisert thyroid funksjon, som blir lagt inn i denne lapskausen som definerer hva som er normalt.
Videre, patologiske målestandarder har forskjøvet seg over de siste femti årene etterhvert som helsetilstanden i befolkningen i USA har forverret seg. For eksempel, etterhvert som USA nærmer seg en diabetesepidemi, har måleparameterne som bestemmer hva som er sunt blodsukker forskjøvet seg. Hva som ble regnet som lavt blodsukker eller et forstadium for diabetes for tretti år siden, før junkfood ble hverdagsmat, er nå beregnet som normalt på mange laboratorier.
Ønsker du å få evaluert helsen din basert på alle de syke rundt der du bor? Eller ønsker du å vite hva som konstituerer en god helse? Jeg ønsker ikke bruke sykdomsparametre når jeg behandler pasientene mine, jeg bruker funksjonelle målestandarder.For eksempel, den funksjonelle målestandarden for fastende blodsukker er 85-100 mg/dL. den patologiske måleeneheten kan være 65-110 mg/dL. Ved å bruke den funksjonelle måleeneheten, kan vi reversere risikoen for diabetes ved omlegging av livsstil, diett og tillegg av kosttilskudd før det er for sent. Det samme viser seg ved lavt stoffskifte. En standard TSH normalverdi er 0.35-5.5 uIU/mL, mens den funskjonelle målestandarden er mye trangere, 1.8-3.0 uIU/mL, noe som tillater legen som arbeider med naturmedisin å reversere skjoldbruskkjertelens ødeleggelse før det er for sent.
Konvensjonell medisin derimot har som mål å hjelpe deg når en sykdom er manifest tilstede, og har ofte lite å tilby før sykdommen blomstrer. Med andre ord, en person er betegnet som frisk fordi ingen sykdom er å finne, påtross av at hun går gjennom dagene og føler seg forferdelig. Som en funksjonell lege, definerer jeg helse som å ha nok energi, sunn fordøyelse, en ideel fysisk funksjon samt andre markører på å ha det bra.
Funksjonelle målestandarder har blitt vurdert over år av helsepersonell som omfavner prinsippene om preventiv medisin, inkludert å guide et menneske til en sunn diett og andre livsstilsforandringer.
Om å bruke blodprøver for å vurdere sunnhet i skjoldbruskkjertelen
Mange mennesker lider av ubalanser i skjoldbruskkjertelen som ikke er kommet så langt at det skaper en patologisk målbarhet på en blodprøve. Fra et funksjonelt perspektiv derimot, kan man finne disse ubalansene ved å se på en kombinasjon av markører. I dette kapitlet vil jeg vise individuelle mørkører som inkluderer blodprøver, deres funksjonelle måleområde, og forklare hvordan de skal settes sammen for å se på seks forskjellige mønstre av dyfunksjon i skjoldbruskkjertelen.
Forstå individuelle thyroid markører
TSH Thyroid Stimulating Hormone (TSH), eller thyrotropin, blir frigjort av hypofysen (pituitary gland). Dette er den mest vanlige og sensitive markøren av skjoldbruskkjertelens funksjon. TSH øker når T4 faller, og TSH synker når T4 øker. Dette er den mest brukte testen av konvensjonelle leger for å skjekke ubalanse i skjoldbruskkjertelen, men den testen fanger likevel ikke opp myriader av faktorer.
Funksjonelt måleområde: 1.8-3.0 uIU/mL
Typisk laboratorie måleområde: 0.35-5.5 uIU/mL
Total Thyroxin (TT4) TT4 testen måler både bundet og ubundet T4 nivåer (husk thyroid hormonene reiser gjennom blodstrømmen bundet til proteiner før de er klare til å gå inn i cellene, hvor de er ubundne). Derfor gir det deg ikke en ide om hvor aktiv t4 er, medmindre andre markører er inkludert, slik som opptaket av T3. T3 opptaket indikerer hvor mye thyroid hormon som kommer inn i cellene. ved å måle T4 sammen med T3 opptak, kan du regne ut aktiviteten av fritt T4. Total T4 kan bli påvirket av mange medisiner(se sidebar ved slutten av kapitlet).
Funksjonelt måleområde: 6-12 ug/d
Typisk laboratorie måleområde: 5.4-11.4 ug/d
Fri thyroxin index (FTI) Total T4 og T3 opptak må vurderes sammen for å måle aktiviteten av fritt eller ubundet T4. denne indexen er målt ved å multiplisere TT4 nivåene ved T3 opptaket og agjør hvor mye det er av aktiv T4 som er tilgjengelig. Hvis TT4 er undertrykket, så er T3 opptak høyt; hvis TT4 er høy, er resin (protein??R2s anmerkning)opptak lavt (resin T3 opptak vil bli diskutert i denne seksjonen). Selv når medisiner impact thyrioid binding, vil den frie thyroid indexen være innenfor normalområder hvis skjoldbruskkjertelen har en god funksjon.
Funksjonelt måleområde: 1.2-4.9 mg/dl
Typisk laboratorie måleområde: 4.6-10.9 mg/dl
Fritt thyroxin (FT4) Testen av det frie thyroxinet (FT4) brukes for å måle mengden av fritt, eller aktivt, T4 i blodet. Faktorer som påvirker TT4 vil ikke påvirker FT4. Fritt T4 er høyt ved høyt stoffskifte og lavt ved lavt stoffskifte. Det er viktig å notere seg at selv en høy TSH med normal T4 er nok til å identifisere lavt stoffskifte. Et skjeldent mønster og en indikator av arv (hereditary) er thyroid resitance condition, er høy FT4. Høy FT4 kan også forårsakes av å ta heparin, eller ved en akutt sykdom som gjør at nivåene på bundet protein plutselig faller. Hvis en annen sykdom enn skjoldbruskkjertelsykdom blir alvorlig eller kronisk, kan det føre til økning av FT4.
Funksjonelt måleområde: 1.0-1.5 ng/dL
Typisk laboratorie måleområde: 0.7-1.53 ng/dL
Resin T3 opptak Resin (???) T3 opptak måler mengdene av steder for aktiv eller ubundet T3 som bindes til proteiner. Jo flere bindende steder som er åpne mot proteiner (open on the proeteins), jo lavere vil resultatet av resin opptak bli, og vice versa. For eksempel, alt som reduserer de bindende stedene, slik som økt testosteron erstatnings terapi, kan forårsake en lav T4, fordi det etterlater svært få bindende steder for thyroid hormonet. På den annen side, alt som øker de bindenne stedene (binding sites), slik som østrogen eller fødselskontrollpiller, vil forårsake et mønster av høy total t4 og lavt T3 opptak.
Funksjonelt måleområde: 28-38 md/dl
Typisk laboratorie måleområde: 24-39 md/dl
Fri Triiodothyroxine (FT3) Denne blodprøven måler fritt T3 hormon, og er den beste markør for å måle aktive thyroid hormoner som er tilgjengelig til thyroid mottaker (receptor) steder. Likevel erden sjelden komplett i konvensjonell medisin, men blir typisk bestilt når en pasient har for symptomer på et for høyt stoffskifte og FT4 nivåene er normale.
Funksjonelt måleområde: 300-450 pg/mL
Typisk laboratorie måleområde: 260-480 pg/mL
Revers T3 (rT3) Denne prøven måler mengden av revers T3 som er produsert. produksjonen av rT3 tar typisk sted ved tilfeller av ekstremt stress, slik som et stort traume, kirurgi eller alvorlig kronisk stress. Det viser seg at den økte produksjonen av rT3 står i forhold til (due to) en manglende evne til å fjerne ( to clear) rT3, like som fra (as well as) økte kortisolnivåer.
Funksjonelt måleområde: 90-350 pg/ml
Typisk laboratorie måleområde: 90-350 pg/ml
Thyroid-Binding Globulin (TBG) denne prøven måler mengden av proteiner i blodet som transporterer thyroid hormoner til cellene. Økt testosteron kan senke TBG nivåene, mens økte østrogennivåer kan øke TBG, begge kan produsere symptome rpå lavt stoffskifte.
Funksjonelt måleområde: 18-27 ug/dl
Typisk laboratorie måleområde: 15-30 ug/dl
Thyroid antikropper Thyroid antikropper indikerer at kroppens immunsystem angriper seg selv og hvis en autoimmun skjoldbruskkjertellidelse er tilstede, kan det være enten lavt eller høyt stoffskifte. Spesifikke antikropptester indetifiserer Hashimotos. En thyrroid reoxidase antikropp test (TPO Ab) er den viktigste testen for diagnostikk, siden TPO er enzymet som er ansvarlig for produksjonen av thyroid hormoner, og det mest populære målet for angrep i hashimotos. Selv om noen ganger et thyroglobulin antikropp (TGB Ab) test er nødvendig også. TGB som lages i skjoldbruskkjertelen og brukes til å produsere thyroid hormoner, er et annet alminnelig mål for Hashimotos lidelse. Et thyroid-stimulerende hormon antikropp (TSH Ab), typisk referert til som thyroid stimulerende immoglobulin (TSI) prøve er brukt til å identifisere høyt stoffskifte, eller Graves lidelse, selv om TSH kan bli forhøyet i Hashimotots også.
Fordi immunsystemet flukterer, altså varierer, kan en person med Hashimotos avlegge en negativ prøve. Hvis jeg ser en negativ test, men mistenker at pasienten har sykdommen, vil jeg gjenta testen. Hvis pasienten allerede er på en gluten-fri diett, vil jeg ha han eller henne til å spise hvete i to uker og så gjenta testen. Med en gang du ser en positiv antikropptest, har du bekreftet en autoimmun thyroid tilstand.
Seks mønstre av lavt stoffskifte, hvem av dem er du?
Skjoldbruskkjertelen er ekstremt følsom for forandringer i kroppens kjemi, det er dens jobb, å avdekke ørsmå forandringer og kompensere for dette. Når disse forandringene blir kroniske, vil kjertelen bli trett og begynne å svikte. Med blodsukker som alltid er for høyt eller for lavt, ubalanse i hormonene, dysfunksjon i binyrene, kroniske betennelser, ernæringsmessige mangler, forgiftninger, lever «forstoppelse» (congestion), dårlig fordøyelse, og bruk av hormonkremer og piller som er triggere for en funksjonell thyroid ubalanse.
Lav thyroid funksjon faller inn i seks mønstre, men bare en av dem kan bli løst ved å bruke thyroid hormon medisin. Det er også mulig at to eller flere mønstre kan eksistere samtidig. Mens en serum blodprøve er vesentlig ved vurdering, må man også ta i betrakning symptomer, medisinsk historie, brukte medikamenter, slik som befruktningsmedisin eller østrogenkrem er viktig å legge vekt på. De følgende beskrivelser introduserer mønstrene.
----------------------
Jeg har oversatt så godt jeg kan. Men jeg har ikke medisisinsk ordbok, eller er medisiner. Er det noen feil, så si det!
(jeg lover ikke at jeg oversetter mer, det har med energinivå og tid å gjøre)• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Fortsatt nikotin.....
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 04-09-07, 21:26 -
Normale prøver - men mange symptomer, bl.a. varm hals ...
Av Tily i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 06-08-07, 22:36 -
Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 7Siste melding: 11-01-07, 19:40

Svar med sitat
Bokmerker