Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    2

Standard Røyk, menstruasjon og stoffskifte

hei hei . jeg er helt ny her . jeg er ei jente på 21 år har hatt høyt stoffskifte snart i 2 år. men har sikkert hatt det lengre uten å ha visst det. jeg gikk på pranolol og neo - mercazole . startet først på 4 tabelletter om dagen av neo- mercazole, å stoffskifte ble bedre , jeg trappet mer å mer ned å kuttet ut pranolol og skulle ta en halv tabelett neo-mercazole om dagen . det har funket helt fint , helt fram til nå. plutselig kom jeg til spessialisten han sa at verdiene var høye igjen , så nå må jeg gå på 2 tabeletter om dagen . huff. men han sier at høyt stoffskifte kan bli værre hvis man røyker, å det gjør jeg:( . men har dere noen erfaring om røyk å stoffskifte??.

også over til noe annet. jeg har heller ikke hatt menstruasjonen på leeenge , vet ikke om det er pga stoffskiftet , vet dere noe om det ??. jeg vil veldig gjerne bli gravid , lønner det seg for meg da å opere eller ta radioaktiv jod ??. tingen er at hvis dem tabellettene har sluttet å virke så må jeg nok opere eller ta radioaktivt jod.. jeg får lavt soff skifte senere uansett , pga at det er noe som ødelegger skjoldbrukskjertelen sa han.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Standard Sv: Røyk, menstruasjon og stoffskifte

Hei på deg May88,
    og velkommen til forumer,
    søk mye kunnskap, ikke let bare blant høyt stoffskifte for hvis du skjekker vil du finne masse info på lavt stoffskifte hvordan det er,

jeg har selv en datter på 23 som jeg nå ser mange tegn på så hun skal sjekkes nå,
    jeg var høy når jeg gikk med henne,
    vet ikke hva jeg mener om røyk,
    vi er mange her som røyker og noen ganger er kansje det bedre enn stress,
    tror ikke det alene har all skyld.

Søk massssssse før du evt. lar deg operere,
    jeg fant høyt stoffskifte lettere å håndtere enn lavt og helt frisk blir man jo ikke,
    det er også risikoer med hjerte etc i begge kategorier,

Jeg ble ikke lett gravid, men jeg var heller ikke medisinert, satset i de mest fruktbare periodene og nå er det jo så mange tester å ta for å finne disse periodene, før hadde vi bare temp,

Tro at bekymringer og stress ifbm å evt. prøve å bli gravid er et stort prevansjonsmiddel i seg selv,
    ikke pes og ha bekymringer,
    noenganger kommer babyene rekende på en spekefjøl hvis man ikke tenker så mye.

Prøv å finn en avbalansert stabilitet med medisinering først,
    mitt råd,
    prøv medisinering en stund til.
    Prøvelsene på lavgear er verre.

Lykke til!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Nikotin virker slik at TSH blir høyere, og det fører til at kjertelen produserer mer enn nødvendig.
    Det er hormonsensoren hypotalamus som ledes til å tro at det er færre stoffskiftehormoner i blodet enn det i virkeligheten er, og øker derfor TSH for at kjertelen skal produsere flere. (hos de med kjertelfunksjon)

Jeg antar at du har antistoffer i TRAS gruppen ?
    Disse oppfører seg som TSH og tar over styringen av kjertelen.
    Kjertelen vil da produsere så lenge det er nok jod i blodet.
    For å senke produksjonen går behandlingen ut på å tilføre "fake Jod".
    Neo-merc er en slik faker.
    Men du kan også selv være forsiktig med jodrike matvarer.
    Behandlingen går ut på å senke stoffskiftet så mye at TSH (som nå er null) får en verdi og dermed kan gjennvinne kontrollen over kjertelen.

Du beskriver et tilbakefall og er tydligvis følsom for dette. Kanskje bør du begrense intaket av jodrik mat ?

Operasjon eller radiojod bør etter min mening ikke være noe man griper lett til.
    Det er mange her som har beskrevet tiden før og etter slik behandling. Det kan du sikkert søke opp. Mitt intrykk er at de aller fleste mister sin kjertefunksjon og havner på Levaxin eller et Tyroid, og at deres beskrivelse er at de tross alt har fått det verre.
    Slik behandling er jo sterkt individuell og må jo vurderes slik.
    Se feks. DAFFY sine innlegg
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    2

hei. ja har antistoffer. jeg må kanskje spise mat med mindre jod i. tusen takk for svar jeg skal prøve å slutte å røyke på ny året, kanskje det hjelper. jeg har ikke lyst til å opere heller, så vil nok prøve å gå på tabeletter litt til i hvertfall. men får visst lavt stoffskifte senere når jeg blir eldre sa spesialisten. sikkert noe som ødelegger kjertelen. husker ikke hva han kallte det. stoffskiftet var ganske bra i sommer, men ble dårligere etter jeg begynte å jobbe å når det begynte å bli kaldt ute. røyker ikke mer nå enn i sommer liksom.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hvis kjertelen din er iorden, vil røk heller bidra til å øke stoffskiftet.
    Men jeg vil jo ikke råde til å røke......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Det at du får lavt stoffskifte senere når du blir eldre er ikke grunn nok til å overtale til operasjon,
    uansett om du lar deg operere vil du antageligvis oppleve det ifbm fødsel,overgangsalder etc.
    mest sannsynlig vil du få en forandring når du gjennomgår svangerskap og fødsel,
    så vær obs, prøv å tenk over i hvilken situasjon du kan være mest stabil,

Det å være lav er ingen ønskesituasjon og mye værre enn å være litt høy,
    vel og merke hvis det ikke er kreft ol som gjør operasjon nødvendig.

Det hendte jeg datt litt når jeg var høy og fant ut at salt lakris eller salmiak lakris var veldig effektivt for å stabilisere meg,
    det var faktisk som oftest hvis jeg hadde festet og drukket litt,
    hadde bestandig s,lakris på lager, du kan jo prøve.

Det å slutte å røyke er ikke dumt, men medfører det unødvendig mye stress vet jeg ikke hvor sunt det er ifht stoffskiftet ditt,
    dette må du kjenne på selv,
    Husk godt inntak av vitaminer og mineraler for ikke å få dårlige verdier av dette og er du i grei form for ellers så vær aktiv og gå turer,
    holder kroppen i gang.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Røyk, menstruasjon og stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av may88 Vis post
    men har dere noen erfaring om røyk å stoffskifte??.
    Hej May Du kan måske have nytte af at gennemlæse denne lange tråd her på forummet: Røyke stopp-lavt stoffskifte-vektøkning.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Menstruasjon og stoffskifte
    Av Ruth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 53
    Siste melding: 13-09-09, 14:28
  2. Påvirkes blodprøveresultatene av menstruasjon?
    Av Linn i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 05-01-07, 22:35
  3. tok meg en røyk i igår
    Av rikke i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 28-12-06, 21:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg