Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Standard Pakningsvedlegget til Erfa? Om dosering.

Jeg forsøkte å lese det som del er linket til på forsiden her, men skjønte ikke helt det i tabell II. Der det står om hvilken dose Thyroid man skal ta om man tar så og så mye Levaxin. Det er vel ingen som tar 0,5 mg Levaxin? 1 grain Thyroid skal tilsvare 100 mikrogram Levaxin? Har en følelse av at jeg forstår noe feil

Enlighten me

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Pakningsvedlegget til Erfa? Om dosering.

Det er ikke så godt å lage en slik tabell.
    Den skal jo helst stemme, og det er veldig forskjellig hvordan den enkelte nyttiggjør seg både Levaxin og Tyroid.
    Første lista jeg så var 1Grain = 100µg Levaxin - og det kan sikkert stemme for noen.

Tyroider er veldig nøyaktige i sitt innhold, og det er 38µgT4 + 9µgT3 i hvert Grain.

Så, om man skal regne om T3 til hva det vil tilsvare av T4 skal man tenke litt komplisert : Hvor mye T4 går det med for å lage T3 ? Og så legge svaret til den T4 som jo er i dosen.
    Man pleier å regne dette til mellom 3 og 5 ganger - altså at de 9µg tlsvarer mellom 27 og 45µgT4.
    For enkelt skyld kan man si at 1Grain tilsvarer mellom 75 og 100µg.

Så er jo dette slett ikke korrekt å regne slik.
    Tablettens T3-innhold blir jo tatt opp av kroppen 100% uansett tarminnhold, og kroppen bruker den hurtig - det vil si : det den har bruk for, og T4 går jo gjennom leverkverna før det kommer noe T3 derfra.
    Tablettens T4-innhold tas ikke opp mer enn 80% og er avhengig av tarminnholdet.

Det er best å forsøke seg fram - og det er ingen fare med det.
    Mange skremmes med at man kan ta for mye - jeg har gjort det mange ganger jeg, og kan tenke meg saker som er atskillig verre !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Merk at dette som N´Finn sier er veldig generelt. Tidligere, da det eneste som fantes var Armour og man ikke kunne sjekke T3 og T4 med blodprøver, gikk man utelukkende etter kliniske vurderinger. Med andre ord tok man så mye medisin som man følte at man behøvde for å føle seg frisk. Da de kunne teste blodverdier og fant opp Levaxin halverte man generelt doseringen.

Vil anbefale at du fremdeles sjekker blodverdier men samtidig går etter hva som får deg til å føle deg frisk. Husk at du merker det godt hvis du overdoserer, da får du ganske raskt hjerteklapp, svetting osv, typiske overdosesymptomer.

På den annen side "brenner du opp" alle andre kjemikalier i kroppen (vit/min m.m.) mye raskere dersom du tar for mye medisin, hvilket vil si at du lettere blir anemisk osv. Det er derfor veldig viktig at du tar blodprøver ca hver annen mnd for å sjekke at du har alle vit/min. Så må du nesten finne balansen selv...Les ellers det N´Finn har skrevet om D3 i diverse tråder. Jeg var oppe i fem 120 mg per dag i månedsvis uten å få overdosesymptomer, men da visste jeg ikke dette om D3, skal begynne med det nå uansett og se om jeg kan redusere Erfadoseringen. Jeg går nå på 2X125 mg per dag men holder på å øke til 3, virker som om 2 er for lite men kan hende det er nok når jeg begynner på D3. Men husk at alt dette er meget individuelt og det er begrenset hvor mye man bør følge gitte verdier og standardiseringer - ta så mye at du føler deg frisk men pass også på å holde øye med alt det andre

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Det er jo mulig å ta begge deler og!!
    Altså, ikke ta så store doser naturlig, men supplemere med Levaxin. Jeg tar 1 1/2 grain og 75mg Levaxin. Det var det jeg startet opp med og har fortsatt den dosen. 1 1/2 år nå ca. Jeg er mer stabil enn jeg noensinne har vært. Jeg var alltid var på t4 forandringer da jeg brukte Levaxin og prøvde Lio, så den dosen jeg tar nå kom fra de erfaringer jeg gjorde da. Jeg tror kanskje det kan være en tanke for noen av dere andre også
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Hæ??? Nå skjønner jeg ingenting.

Da jeg tok Armour var jeg oppe i 3 grain for å føle meg bra. Mens jeg venter på ERFA tar jeg Levaxin.
    Når (hvis jeg må) tar Levaxin tar jeg 162,5 mcg. Omregnet skulle jeg liksom tatt ca. 300 mcg Levaxin?

Vel nå har jeg fått ERFA og starter da på samme dosen jeg gikk på Armour - 3grain.

Er det rart at jeg tar så mye jeg som ikke har fjernet kjertelen eller har Hasimotos? (Jeg tar vit D3). Eller er ikke 3 grain så mye? Akkurat som kroppen ikke tar opp nok, da? Da jeg gikk på Armour ble jeg kvitt alle symptomer unntatt ødemene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei Camomilla ! Det blir ikke det samme, 3 grain er ikke lik 300 mcg Levaxin. Fordi du har T3 i Thyroid. Da blir regnestykket annerledes. Og kroppen responderer annerledes. I alle fall min. Og det tror jeg er mange andres erfaring også.

Og for første gang i mitt liv har jeg en lege som sier at vi doserer etter symptomer, og ikke en lege som sier blodprøvene er fine. Og da blir doseringen ganske annerledes. I stedet for å gå på en homondiett som lyser av sult, så gir jeg det kroppen trenger.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. De har fått Erfa på Apotek1!!!!!
    Av Lillepus88 i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 29
    Siste melding: 11-03-10, 18:15
  2. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
    Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 08-12-09, 15:59
  3. Hvor kjøpe ERFA thyroid
    Av Hansen i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 27