Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
Tråd: Fra høyt til lavt
Hybrid View
-
08-12-09, 13:18 #1
Fra høyt til lavt
Jeg er helt ny som aktiv bruker på dette forumet men har vært passiv nyskjerrig og kunnskapssøkende i lengre tid. Sååå mange flotte innlegg og gode råd og erfaringer! Her kommer min delvise tankevekker.
Jeg ble operert for høyt stoffskifte for 17 år siden, største plager dengang var press i halsen, vanskelig for å puste og svelge uten å ta sats ved å bøye hodet; anfall av skjelving og hjertebank, håravfall og spise hva jeg ville uten å legge på meg.
Jeg var fin i 7 år så begynte det hele å snu 1 år etter at attpåklatten var født. Kom veldig snikende, først la jeg på meg et par tre kilo, så passerte jeg drømmevekta på 56 kilo(steady på 51 i alle år), taklet ikke høyt arbeidspress og stress,tannverk og betennelser først ett sted i kroppen så til slutt overalt, håravfall, hjertekramper, ømme og hovne kjertler i og rundt brystene osv.osv. de fleste av historiene fra forumet kjenner jeg meg igjen i.
Har nå endelig begynt å få legen min til å samarbeide litt så jeg har brukt Levaxin siden mai med bare litt virkning, har nå begynt på Prednisolon pga betennelstilstander i alle ledd og mistanke om binyretretthet. Jeg har snart operert i alle ledd fordi betennelsene ikke gir slipp. Osv.Osv. Jeg er mao like sliten og oppgitt som de fleste men med et håp i det fjerne at det skal bedre seg fordi jeg nå har snoket på bla dette forumet ifht vitaminer og mineraler som jeg trenger i tillegg.
Det jeg ofte tenker på pga den dårlige viljen og kunnskapen om stoffskifte problemer blant helsepersonell er: Burde jeg ha operert meg? Fordi om jeg hadde symptomer var jo det barnemat i forhold til hvordan jeg har det nå. Er det bestandig fornuftig å fjerne deler av skjoldbruskkjertelen mm det er av grunner som kreft etc.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
08-12-09, 17:44 #2
Sv: Fra høyt til lavt
Velkommen Pebles!
Jeg anbefaler deg å kjøpe Wilsons bok om binyretretthet. Den finnes på både dansk og engelsk. Han viser til tilfeller hvor Prednisolon kan gjøre vondt verre for en med problemer med binyreproblemer. Selv bruker jeg ren hydrokortison, Cortef. Les litt på hjemmesiden hans, samt den danske http://www.binyretræthed.dk/
Varme ønsker om en bedre fremtid til deg
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
08-12-09, 18:13 #3
Det skal jeg jammen gjøre, tusen takk for hintet. Lett å gå bort i jungelen av preparater også, har fått inntrykk av at det var prednison som ikke var bra og prednisolon som virket, trodde dette var 2 separate medikamenter?
Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
08-12-09, 18:29 #4
Jeg vil jo ikke si at det bestandig er fornuftig å operere skoldkjertelen.
Det finnes eksempler på vellykkede behandlinger.
Radioaktiv behandling brukes jo også, og ender alt for ofte med at kjertelen dør og man havner på Levaxin.
Er jo en vanskelig område å vurdere i dette - her er det vanskelig å spå.
Operert eller ikke kan man jo få uregelmessigheter i stoffskiftet ved fødsler.
Såkalt postpartum thyreoiditt.
Denne kan gå over etter noe turbulens, men kan også gli over i en permanent tyreoiditt, og vil da kreve behandling med stoffskiftehormoner.
Du har ikke tatt noen stoffskifteprøver da ?
Burde jo vært fulgt opp ?
Stoffskiftet er jo grunnlaget for alle prososser i kroppen - også produksjon av binyrebarkhormoner - også betennelseshåndtering.
Og D-vitamin er i i så fall også meget viktig.
Om du ikke har testet deg for disse, er nok det lurt å gjøre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-12-09, 19:06 #5
Joda jeg har tatt stoffskifteprøver jevnt og trutt, legen min er ikke helt vrang og bak mål fordi om han ikke som de fleste andre har den helt store erfaringen, det er takket være uttalelser fra alle Dere på nettet at han har begynt å våge litt. Mine prøver er som andre innenfor det normale, uten at jeg har fått de spesifike tallene, det skal jeg be om når jeg skal dit den 23.12.
Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
08-12-09, 22:32 #6
Fint å ha en lege som intresserer seg for dine problemer.
De har jo et stort kontaktnett og mange å spørre, så de vet somregel mer til neste gang.
Så har de fleste legesekretærer muligheten til å printe ut også eldre blodprøver.
Kan være godt å ha, og en kan huske omtrent hvordan man hadde det å se på hva stoffskifteprøvene var, så kan man relatere og finne ut av saker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-12-09, 01:13 #7
Sv: Er prøvene heilt normale?
Da er vi i utgangspunktet enig alle mann!
jeg skal i hvertfall skrive en smørbrødliste over prøver jeg skal få tatt på onsdag,
Godt å minne meg på at jeg ikke skal ta alt jeg pleier å proppe i meg hver dag,
da var siste vitamin og mineral haug inntatt for noen dager.
Det skal bli spennende å se hvilke prøver som er tatt og hvilke verdier som er der,
skal også bli spennende å se på b12 for nå har jeg tatt sprøyter i 3 uker og forrige runde jeg hadde med det så vaar det veldig effektivt.
jeg har vært nøye med kosthold og alle vit og min de siste 2 ukene og føler at jeg har mer swtabile dager fordi om det er langt igjen før jeg føler meg bra,
balanserer på en knivegg, skal bagateller til før man ramler i grøfta en dag,
så stress mestring er ikke blitt bra enda.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
20-12-09, 10:14 #8
Du har visst litt å stri med du pebles.
Får håpe at familiens samlede helsetilstand bedres, og ønsker dere lykke til.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-12-09, 11:31 #9
Ja det er godt at vi er halvparten hver, 2friske og 2 ikke,
det er også greit i sånne situasjoner at man har et stabilt liv foruten det sykdom bringer av utfordringer.
Egentlig greit å ha rollen som sjefspurke også for når sjefspurka ikke strekker til finner de ihvertfall ut hvor mye hu egentlig ordner med.
Blir egentlig satt mer pris på.
Oppi alt slitsomt har både vi og barna blitt så voksne at vi finner små ting som gleder oss og da får man også ekstra energi,
vi har begge kjørt motorsykkel før og kjøpte en eldre veldig fin en i fjor,
vi ble aldri enig om hvem som skulle kjøre også fikk vi problemer med å få med attpåklatten på tolv.
så jeg fikk fint påskeegg i fjor, min egen sykkel.
orker ikke kjøre lange turer pga armene men de korte jeg unner meg gir meg masse glede,
jeg tror det er viktig at vi prøver å finne ting vi har lyst til å gjøre det når vi orker.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
23-12-09, 10:34 #10
Her fant jeg stedet jeg lette etter i natt!
Har vært hos legen i dag og husket å få prøveresultatene. Samt at jeg bestilte det jeg klarte og plukke opp.
Så også at det ikke var tatt t3, hvilket legen min ikke mente var en viktig ref. fikk den i dag, får det som regel som jeg vil.
24.02.09
b-hb 13,3 11,7-15,3
b-hvit 10,3 3,5-8,8
s-alat 24 8-46
s-asat 21 13-37
s-crp 10 0-15
s-frt4 16 8-20
s-g.gt 23 11-77
sr 202-16m
s-tsh 1,47 0,2-4,5
21.10.09
hb 13,5
hvit 9,5
alat 19
asat 31
frt4 19
g.gt 19
krnn 78
tsh 0,97
urat 300
11.11.09
hb 13,3
hvit 10
b12 181
cort 338
ferr 13
fols 9
Hadde en runde med prednisilon i sept og det syntes på hvit.
Har brukt pred nå i 3 uker så det skal bli spennende å se på prøvene på nyåret.
har sakte men sikkert økt dosen med Levaxin siden sept også og frt4 har gått opp og tsh ned.
Blir spennende å se forskjell på resultatene jeg tok i dag i og med at det mest fornuftige har jeg begynt med etter prøvene i nov.
Hadde en diskusjon om t3 verdier og om jeg evt. trenger kombi behandling med noe annet enn Levaxin.
Men var det forskjell på fritt t3 og t4 og ikke fritt? I forhold til bruk av Levaxin og f.eks Armour?
Lignende tråder
-
Fra lavt til for høyt stoffskifte?
Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 30-04-09, 13:24 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
både for høyt og for lavt?
Av kvulpe i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 20-11-07, 16:05

Svar med sitat

Bokmerker