Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
24-11-09, 07:52 #1
Mononukleose (kyssesyke), ME og Hahimotos
Hei alle sammen

Er det noen andre her som først har hatt kyssesyke, deretter nesten fått diagnosen ME for så å endelig få diagnosen Hashimotos (lavt stoffskifte)?
Jeg ble sengeliggende over ett år etter kyssesyke, fullstendig utkjørt, klarte ingenting. Må legge til at jeg kjørte på med jobb og alt annet selv om jeg ikke orket fordi legen ikke anså det nødvendig å ta prøve av hals etc., behandlet meg som hypokonder. Til slutt hadde jeg svære lymfeknuter i lysken og sovnet på jobb, da ble det tatt prøver av en som var vikar på legekontoret og jeg havna på sykehus en stund.
-
26-11-09, 13:56 #2
Sv: Mononukleose (kyssesyke), ME og Hahimotos
Hei!
Jeg fikk kyssesyken da jeg var 15 år (er nå 23), og lå rett ut i 6 måneder, før jeg endelig kom meg noenlunde på beina igjen. Legen sa jeg hadde fått en ganske "mild" form for kyssesyke, så det var sikkert derfor det gikk såpass fort over.
Jeg kom meg ganske bra igjen i tiden etter, men i årene som fulgte, ble jeg bare mer og mer "sliten", og jeg la på meg ganske mye. Fikk også etterhvert alvorlige søvnproblemer, alt dette hadde jeg aldri hatt noe problem med tidligere.
Så, for 6 måneder siden fikk jeg diagnosen Hashimotos... Jeg har aldri vært innom diagnosen ME, men jeg har altså gått fra kyssesyke til lavt stoffskifte.
Tanta mi, som er lege og har også hatt kyssesyke med påfølgende lavt stoffskifte, tror kyssesyken kan utløse stoffskifteproblemer. Så nå har du i hvert fall et par eksempler på at du ikke er alene!
Lykke til videre, jeg håper du føler deg bedre etter hvert og at du får den medisinske hjelpen du trenger!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
26-11-09, 16:28 #3
Kyssesyken er en svært vanlig infeksjon. Nesten alle har hatt den før man fyller 15.
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...eose-1751.html
Men noen får det mye verre enn andre, og man er vel ikke heeelt sikker på hvorfor det er slik.
Og det har vært flere posteringer her på forumet om hypothyreose som antatt følge av infeksjonen.
Det står også i faglitteraturen at man blir immun og kun får det en gang.
Er ikke sikker på at dette stemmer for alle, for jeg har hatt det flere ganger. Jeg har også lest om at andre mener de har hatt det flere ganger.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-09, 22:11 #4
Merkelige greier dette her, men for meg så var det etter denne jeg fikk alle mulige symptomer... Jeg var egentlig uvanlig gammel for å få kyssesyken sa legen, jeg var da 28 år.
Lykke til ønskes deg også Ida Camilla
-
27-11-09, 16:23 #5
Kyssesyken går igjen på ME-forums....synes å ha noe med ME å gjøre. Men andre friske har hatt det og det gikk over, derfor er det ikke noen offisiell sammenheng......
Nå er det mye snakk om det nye retroviruset, og alle er helt i hudre om det. Tiden vil vise hvor viktig det er, eller om det er flere retrovirus osv. (fra før er det funnet flere retrovirus hos ME-syke men det slo liksom ikke ned som en bombe, og syntes ikke å være så interessant....men XMRV er funnet hos aggressiv prostatakreft og forårsaker leukemi, og ME-syke får ofte til slutt leukemi, det er mer interessant og kreftforskningsmiljøet har våknet. Det angår plutselig andre enn de der hersens deprimerte kroniske trøtte som bare later seg...
Tilbake til temaet: flre steder står det nå at et protein hos ME-syke er 98% lik med t3-hormonet, og tetter igjen reseptorene.
Fra før vet man at selve reseptorene trenger t3 for å fungere, slik at mangel på tilgjengelig t3 lager økt mangel fordi resetporene er skadet. Og de der stoffene gjør at t3 som kjører rundt i blodet ikke kan brukes fordi det falske t3 tetter igjen reseptorene. Blodverdiene stemmer ikke.
Lillsetrøm Helseklinikk, som spesialiserere seg på ME, bruker Thyroid til sine ME-pasienter som trenger hormontilskudd.
-
30-11-09, 07:59 #6
Hei Nora

Dette var interessant. Kanskje jeg hadde/har en antydning til ME da slik som legen mente den gangen. Det var flere år senere at Hashimotos ble konstatert og at jeg begynte på Levaxin, men det var først når jeg begynte på Armour at jeg merket skikkelig forskjell... Vet ikke jeg, men jeg lurer litt av og til

Svar med sitat
Bokmerker