Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
Hybrid View
-
28-10-09, 18:14 #1
overdosert??
Hei nå må jeg ha litt hjelp!
Onsdag kveld fikk jeg smerter i brystet og ble veldig tungpustet, lå på sofaen med en hvilepuls på 90 den er nede i 80 nå når jeg sitter stille. Går jeg fra første til andre etage så er pulsen oppe i 120. jeg tar 120 mg armour om morgenen hver dag. Spiser 4-5 omega 3 kapsler hver dag i tillegg til mye vitamin c. Noe jeg tar imot betennelser.
Legen jeg var hos i dag mener jeg er overdosert, og sa at 120 mg armour tilsvarer 200 mg thyroxin og at det var veldig mye. T3 er litt for høy tsh er nesten ikke til stede. Men trykk stikking og smerter i brystet, hodepine, høy puls.. er det noen som kjenner seg igjen og hvorfor kommer det så plutselig?
Takknemlig for svar. Mariemor
-
28-10-09, 18:47 #2
Sv: overdosert??
Alt er relativt - særlig dosen du trenger.
Og ingen andre enn deg selv er istand til å vurdere den.
Leger eller andre blir synsere - meg selv iberegnet !
2Grain Armour inneholder 76µg T4 + 18µg T3.
Det er helt umulig å si hvor mye det virker på deg. Det komemr an på hvor mye av dette tarmene opptar, og det gjelder i ennu større grad for Levaxin, som har et max.opptak på 80% T4 i aller heldigste fall.
Armour tas opp bedre, men dette og andre fenomener gjør at det blir helt umulig å sammenlikne de to.
De jeg har sett som har forsøkt, sier at man skal gange T3 med 4 + T4 = 148.
Altså at 2Grain tilsvarer 148µg Armour, men det er helt sikkert ikke slik for deg, for man snakker om "i heldigste fall".
Da jeg hadde lav D-vitaminstatus brukte jeg 5Grain.
Nå, etter over et år med høye D-vitamindoser bruker jeg 3,25G/dag.
Så 2 Grain er regnet som en liten dose.
Men jeg sier ikke at 2Grain kan være for mye for deg !
Armourbrukere har lett forhøyet T3 og svært lav TSH - slik skal det normalt være. Så dette er ikek noe argument fopr å sette ned dosen.
Det er jo binyrebarken som styrer hjertepulsen.
Og det ser ut til at legene glemmer dette. Stoffskiftet er jo med i betraktelig grad, men det kan godt være overaktive binyrer som er årsaken til hjertebank og høy hvilepuls. Særlig det at den farer så fort i været når du beveger deg peker på binyrene.
Dette bør syns jeg bør undersøkes. (bare min mening)
Men det er også klart at en dosenedsettelse vil senke pulsen - også selv om det er overaktivitet i binyrene.
Og det er vel ikke annet du kan gjøre enn det. Faren er at du får for lavt stoffskifte.
Jeg tror jeg bare ville hoppet over Armourdosen en dag for å se sånn i første omgang, og så evaluert de nærmeste dagene.
Men det må du jo vurdere på selvstendig grunnlag.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-10-09, 18:57 #3
Sv: overdosert??
Det var et greit tips,hoppe over dosen, men hvor lenge sitter den i blodet? Jeg tenkte evnt redusere med 15 mg i første omgang men hoppe over dosen en dag høres greit ut for å se om det har noe m stoffskiftet å gjøre i det hele tatt.
Hva slags type vitamin d er det du tar? Men ikke lettt å bli klok på dette stoffskiftet...Har fått målt kortisol, men det var upresist tok blodprøve om kvelden og om morgenen, men en morgen der jeg skulle få 4 barn ut av huset... ganske stressende bare det!!Så tenker jeg må få målt det et annet sted enn hos fastlegen.,Men hvor??Sist endret av mariemor; 28-10-09 kl 19:23 Begrunnelse: manglet litt info
-
29-10-09, 20:02 #4
Sv: "Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Det er lett å kjenne seg igjen i det du beskriver av symptomer mariemor. Når dette i tillegg underbygges av en for høy FT3 og lav Tsh gjenstår det få grunner til ikke å tenke for høyt.
Symptomene du beskriver som høy hvilepuls, hissig puls ved aktivitet, brystsmerter og hodepine er for meg en klar indikator på at jeg er for høy og bør redusere. Noen ganger avventer jeg litt før jeg gjør en doseendring, men er ikke symptomene på retrett etter ei ukes tid er det for min del bare å redusere dosen. Det kommer egentlig ikke plutselig, selv om det kjennes slik når ubehagene blir mange nok.
Jeg ser tilbake og legen din nevnte mulighet for det ved leggkramper i et tidligere innlegg her og selv beskriver du smerter i bryst og ben i slutten av august. Allerede her kan det tyde på at stoffskiftet ditt er i ferd med å bli for høyt. Men så er det det vanskelige med å tolke hva som er symptomer på for høyt og for lavt da. Det er flere av symptomene som hører hjemme i begge leire. Men de du nevner nå synes jeg klart indikerer at du ligger for høyt.
-
29-10-09, 20:36 #5
Levaxin har en halveringstid i kroppen på 7 dager. Liothyronin 1 dag.
Så hopper du over en dag bråregulerer du ned 15% kan du si.
Det er når stoffskiftet er normalt.
Ved forhøyet stoffskifte er halveringstiden kortere - og vice versa.
Så er det ikke alle symptomer man merker endringer i dagene etter en slik endags nedregulering, men bla hjertebank og høy hvilepuls pleier å reuseres.
Denne typen bråreguleringer egner seg nok best hvis man nettopp har regulert dosen opp - og det blir for mye.
Som du forstår er det helt ok å hoppe over to dager også, men ved mer enn 3 vil det være risiko for at det kan bli for lavt en stund etter at man gjenopptar enb regelmessig dose.
Vitamin D blir stadig bedre undersøkt - nå regner en med at det har sterk innvirkning på forekomsten av Diabetes.
Hvorfor har vi så høy forekomst av dette i det høye nord ?
Hvorfor er vondt i ryggen et ikketema i Italia ?
OSV - kan man tenke seg at det er mangel på sol ?
Jo - nå har noen luringer målt å sammenlignet parameteret S-25-OH som er kroppens lagervare av sitt selvproduserte D-vitamin - vitamin D3.
Det er også noen luringer som har funnet ut at det faktisk finnes 5 forskjellige D-vitaminer.
For oss er det bare D3 som er aktuell - og det finnes i dyr.
I planter finnes D2, som må omdannes til D3 og danner bare 10%.
D3 heter kolecalsiferol. (D2 er ergokaliferol)
Viten om og rundt disse er i støpeskjeen, og det finne utrulig mye feilinformasjon på oficielle nettsteder som man i utgangspunktet ville stolt på.
Vær kritisk ! Skjekk flere steder.
Norge er ultrakonservativ så en kan grine !
Vi har ikke lov å selge preparater som inneholder mer enn 10µg - og det er bare en vits. De føeste bør starte opp med 100µg de føreste måneder og så skal det visst holde med 50µg.
Jeg er iferd med å sjekke det. Skulle målt nå, men har influensa og drar ikke til et legekontor og setter meg der - nå.......
Så finnes det meeget gode produkter på nettet til en tiende del av prisen.
60 dagers forsyning på Apotek med 50µg/dag koster 240,-
Samme på nettet koster 60,- med frakt - i tillegg innehoder tablettern K2, som også er et meget forsømt vitamin hos oss. (mangel gir osteoperoser og mye annet) 90µgK2/dag i 60 dager vil koste 500,- i helsekosten. Apoteket fører det ikke.
Hypothyreosepasienter har ofte deigete hud (myxødem) og dette forårsaker at huden ikke produserer så mye D-vitamin som hos andre.
Vi er altså ekstra utsatt.
Jeg er et utemenneske. Jeg er ute MYE mer enn gjennomsnittet - og hadde altså bare 39.
De officielle råd er nå økt til 80.
De fleste utenlandske nettsider angir 100 som en nedre grense for at kroppen fullt ut skal nyttiggjøre seg vitaminet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-09, 20:47 #6
Takk for kloke svar. Jeg hadde brystsmerter i august også og smerter i leggen , men det ga seg Nå har jeg latt vær å ta medisinene i dag og synes kanskje jeg er noe bedre, men trykket i brystet er der fortsatt. Det ta muligens litt tid før overdoserings symptomer gir seg? Jeg skal redusere dosen med 15mg i morgen, sånn til å starte med. Vitamin d er en spennende faktor, jeg kan lite om det så skal sjekke ut mer om det. Ja Norge er et super konservativt land!! mariemor
-
30-10-09, 19:43 #7
Hei igjen, nå er jeg skikkelig dårlig, har justert ned dosen m 15 mg, har vært hos legen som sier jeg er overdosert å da kan kroppen bli veldig rar... Javel tenker jeg, kvalm, smerter i brystet, hodepine, blek, generelt dårlig form. Hvor lenge varer isåfall dette, for dette er helt *****ig, rett og slett. Også blir jeg bekymret for at det er noe annet farlig... har tatt ekg, og sjekket for blodpropp. Ingen funn, bare vondt smerter i halsen og. Noen som har noe lurt eller noen tilsvarende erfaringer??? Kom med dem!!!
Lignende tråder
-
Artikkel om lavt stoffskifte i "Mat og Helse"
Av marge i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 3Siste melding: 09-02-13, 20:12 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
"Ikke så veldig lavt stoffskifte"
Av mariemor i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 25-03-09, 22:23 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
Jeg blir ikke bedre, tror jeg må forsøke "Armour"
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 30-05-07, 13:16

Svar med sitat
Bokmerker